Annons

Installera EOS utility utan CD

Produkter
(logga in för att koppla)
Min pyttedator är en Toshiba NB100. Där får man scrolla skärmen upp och ner, men då låtsas datorn att det är 1024*768, och programmen blir nöjda och snälla.

Om man som jag redan har nätverk med utdelad DVD-spelare är det nog det allra enklaste. Lägg i skivan och kör från den utdelade driven på din netbook, bara.

En del av programmen går utmärkt att köra på det som syns, alltså 1024*600, men en del blir lite träliga.
Samma som på min, och gissar att det är så på alla dessa datorer. Kör man i 1024x768 är det ett väldigt scrollande. Men musplattan är ju smart och har bra funktioner för detta.
 
Om vi håller oss till "windows" och "standarddrivrutiner" så är svaret:

På en ansluten extern skärm: Ja.
På den interna skärmen: Nej.

Har du provat? Vissa i tråden säger ja, andra nej. De flesta på internet verkar säga att ja det funkar på den och den EEE PC'n men inte uttryckligen att det fungerar på 1001PX. Skall jag avbeställa?

Jag är mkt väl medveten om att programmen säkert suger att köra på datorn men det är heller inte syftet med min fråga. Jag behöver kunna köra Tethered Shooting och eftersom Canon vägrar släppa 64-drivisar och en minidator vore bra för andra ändamål känns det som ett bra köp. Canons mjukvara är alltså 1024*768 krävande. Känns onödigt att betala dubbla priset om nu denna faktiskt klarar uppgiften.
 
Har du provat? Vissa i tråden säger ja, andra nej. De flesta på internet verkar säga att ja det funkar på den och den EEE PC'n men inte uttryckligen att det fungerar på 1001PX. Skall jag avbeställa?

Jag är mkt väl medveten om att programmen säkert suger att köra på datorn men det är heller inte syftet med min fråga. Jag behöver kunna köra Tethered Shooting och eftersom Canon vägrar släppa 64-drivisar och en minidator vore bra för andra ändamål känns det som ett bra köp. Canons mjukvara är alltså 1024*768 krävande. Känns onödigt att betala dubbla priset om nu denna faktiskt klarar uppgiften.
Varför inte köpa en som bevisligen klarar 1024x768, det lär inte skilja så mycket pengar.
 
Tja en stor skillnad är att jag faktiskt inte äger en XP skiva med licens. Oftast levereras datorerna med win 7 vilket kräver mer prestanda och ram för samma applikationer. Ju dyrare och bättre dator så kommer vi dessutom upp på 64-bit operativsystem. Har mailat dustin om flera datorer om de möjligtvis kan levereras med xp eller iallafall 32 bitars win7 men icke. Windows starters edition är heller ej ett alternativ pg.a. begränsningar.

Vill inte pynta mer än 4000. Jag har dessutom testat EEE PC för just det jag vill ha den till men av en annan modell(fast med samma procerror och ram) och de lever upp till förväntningarna. Frågan är just upplösningen (på grafikkortet/drivrutiner) då det inte är samma grafikkretsar på datorn jag provade(utgången) och den jag beställt.

En stor del av problemet ligger i att jag absolut måste ha 32-bit och allra helst XP, i andra hand 32-bit win 7(ej starter ed.).
 
Att gå från 2500 till 4500 för att få något som bevisligen klarar upplösningen? Jo visst, men det känns billigare att fråga här först =)
 
Jag har Samsung NC10 som soffburk, en liten pluttig 10-tummare.
Den har upplösningen 1024x600, men på produktens hemsida finns mjukvara som tvingar fram 1024x768. Heter Easy Resolution Manager.
Jag kan tro att det finns liknande fix till Asus och de övriga pyttedatorerna.

Jag installerade i allafall Canons grejjer och avinstallerade lika snabbt...det tog en evighet att pilla med raw-bilderna. Jag gav det dock ingen ärlig chans.
 
Att gå från 2500 till 4500 för att få något som bevisligen klarar upplösningen? Jo visst, men det känns billigare att fråga här först =)
OK, då är jag med dig. Betalade väl strax under 3' för min 1008 för något år sedan. Kör själv på win XP, och med standard 1GB internminne. Räcker och duger gott till denna dator för det den skall utföra.
 
Jag har Samsung NC10 som soffburk, en liten pluttig 10-tummare.
Den har upplösningen 1024x600, men på produktens hemsida finns mjukvara som tvingar fram 1024x768. Heter Easy Resolution Manager.
Jag kan tro att det finns liknande fix till Asus och de övriga pyttedatorerna.

Jag installerade i allafall Canons grejjer och avinstallerade lika snabbt...det tog en evighet att pilla med raw-bilderna. Jag gav det dock ingen ärlig chans.
Att pilla med RAW-bilder på en sådan här dator, är ingen hit. Men däremot att överföra dom från kameran/minneskort är smart och går fort.
 
Att pilla med RAW-bilder på en sådan här dator, är ingen hit. Men däremot att överföra dom från kameran/minneskort är smart och går fort.
Som sagt, att tömma kameran på bilder och kika på dom i jpeg fungerar alldeles utmärkt. Och går fort med överföring i USB 2.0. Eller varför inte bara sitta och surfa med den trådlöst vid en skön pool eller strand?!
 

Bilagor

  • IMG_2691.jpg
    IMG_2691.jpg
    13.4 KB · Visningar: 354
Bra tips båda två, men enklast är ju att lägga över Canon's CD på en usb sticka. Vilket fungerar klockrent!

Visst, funkar det så funkar det. Fördelen med program som Deamon Tools är att exakt samma sak sker som när du stoppar in en skiva i dvd-enheten. Autostart av installationsprogram osv. Annars måste man leta upp rätt exe-fil i vad som kan vara ett myller av mappar. Varför göra det krångligare än nödvändigt?
 
Det går ju annars att se var autostarten pekar och gå direkt dit bland myllret av mappar =)

Daemon tools är annars ett bra program för att lura program som ibland vägrar fungera.
 
Kika i filen "Autorun.inf". I den står exakt vad som körs när en skiva "autospelas".

Javisst, det vet jag, men min tidigare åsikt kvarstår: varför denna procedur istället för att köra ett program typ Deamon Tools? Alla får göra som de vill, men själv föredrar jag så få klick- och sökmoment som möjligt.
 
Om vi håller oss till "windows" och "standarddrivrutiner" så är svaret:

På en ansluten extern skärm: Ja.
På den interna skärmen: Nej.

Då kan jag avslöja att det fungerar kanon!!! Både att förlänga skrivbordet utanför skärmen samt trycka in en högre upplösing på skärmen.
 
Jag har en Samsung NC 10 och hade jag vetat innan köpet att upplösningen 1024*768 var "viktig"/avgörande (för Canons program), så hade jag troligen funderat lite till.
Det är ett otyg att tvingas scrolla skrivbordet...

Däremot var det inga problem att ställa om till 1024*768.

Och sedan var det ju det där med att installera programen... Jag installerade sedan från annan dators DVD-spelare över nätverk.

Man får inte allt här i världen. Jag ville ha liten vikt med tanke på bagage på hojen. Fast nu är ju egentligen lastutrymmet på en hoj obegränsat både uppåt och åt sidorna... ;-)

Jag brukar försöka att inte ha mer än ca 60kg utrustning (på semestern = fyra veckor).

Nu funderar jag dock på en lite större bärbar dator för (litet) bildbehandling, men jag vet inte vad som kan tänkas krävas. Tänkte komplettera med en lite bättre 24"-skärm i 6000kr-klassen.

Problemet är att min stationära dator håller på att ge upp.

/Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.