Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Installera egen objektivkorrigering i LR5

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Uppdaterade till senaste versionen av 5:an och nu kan jag inte längre använda mig av en nerladdad profil som tidigare fungerat bra.
Någon som vet hur jag ska göra och var jag ska lägga lcp filen?
Har win8.1

Hade ganska mycket meck med det innan med att få LR att hitta den i biblioteket.

C:\Users[your username]\AppData\Roaming\Adobe\CameraRaw\ (for PC) or
resp
/Users/[your username]/Library/Application Support/Adobe/CameraRaw/LensProfiles/ (for Mac)

Adobe

Tack. Har lagt proiflerna överallt för adobe har massor av mappar med lcp filer.

Löste dock alldeles nyss genom att installera adobe lens profile downloader. Äntligen fungerar det igen.
Bilderna ser tyvärr inte kloka ut utan profilen!

/Stefan

För att få horisonten rak med en Samyang 14 är nästan omöjlig utan att använda korrigeringen. Liquify är ett alternativ, men knappast första valet.

Öhhhh sämre objektiv? Alla objektiv behöver korrigeras för uppnå bästa möjliga jämna kvalite. Sen är det en smaksak om man tex gillar vinjettering och ca etc

Det var precis ca jag var nyfiken på.
Vinjetteringen vill jag ha som den är, perfekt i nikons 24-70.
Men ca trodde jag delvis är individberoende.
Har jag fel?

O var hittar man bra korrigering ar?
Hos tiölverkarna/Adobe/programmet som du tidigare nämde?

Adobe har ju sina egna för PS och LR för många vanliga objektiv som anpassats efter kamera och sensor.
DxO har sina och DxO är nog allra bäst på detta område. T.o.m. Korrigerar för skärpeförlusten i kanterna så gott den kan.

CA är något jag använder flitig. Vinjetteringen på ditt objektiv kanske är bra med samyang faller med 3 eV på full öppning och mina L-gluggar är inte mycket bättre.. Rak horisont på vidvinklar är något jag vill ha. Störigt med landskaps bilder vars horisont omedvetet lutar eller ser ut som man tittar genom bågnade fönster.

anser du att CA ör individbaserad? Hatar färgade auror kring mina motiv.

Vet ej vad för kamera du har Erik att fota med eller om du kör RAW eller JPG. Men vissa kameror med JPG har redan korrigeringen i sig. Kör du RAW och medföljande program och applicerar den data kameran har så lär profilen också automatiskt läggas på.
Min Samyang 14/2.8 finns inte inbyggd så därför har någon annan gjort den för LR.

17-35an faller del utåt hörnen men det stör mig inte så mycket.
Sällan jag plåtar ngt som är rakt på det sättet.
Använder raw o LR o PS
Jpg endast sportbilder i större mängd

Sålänge var och en är nöjda så. Hade det funnits ett objektiv som inte har CA, vinjetterar, jämn skärpa rakt igenom för samma peng som en som gör det så hade jag valt det "finare" objektivet. Tills vidare så fixar jag det i efterhand.
Måste vara skönt för dig för då slipper du gräva så mycket i recensioner av objektiven om dess svagheter. Är en pina att välja ut ett där någon kanske är grym på ett men svagare på annan parameter än den andra.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto