Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
Hej
jag vill innan min frågeställning göra ett yttrande så att ni har mer förståälse för min fråga och det svar jag vill ha.
jag känner att detta är nödvändigt så ingen svarar spydigt då min fråga kan ställas med svaret....gå en fotokurs... Eller varför fota om du inte läser på...
Det är just dt som är mitt problem. jag har verkligen flrsökt att finna ett svar på min fråga men då svaren är för invecklade för mig så har jag gett upp.
Invecklat? vaför det är ju den enklaste sak att förstå... Svarar säkerligen någon, men inte för mig.

Nu är det så här att jag är 42 år gammal och har kämpat mig genom livet utan att förstått mig på mig själv. Tills för två år sedan då jag fick diagnosen asperger - då föll många bitar på plats...
Varför berättar jag detta. Det är av två anledningar. Jag måste våga berätta att jag har diagnosen som är svårt att bekänna sedan för att ni ska förstå min frågeställning och kunna ge enkla svar som jag även kommet skriva hur jag vill ha dem utan invecklade svar...

Hoppas ingen nu tycker att man inget har på detta forum att göra men det är mitt sett att lära mig kameran och då genom enkla frågor med enkla svar.

Jag har en nikon D40X
Det jag söker svar på är;
Hur man ställa in kameran för att ta ett kort så att bakgrunden blir suddig och man framhäver motivet i förgrunden.
Hur man ställer in kameran för att göra förgrunden suddig och man framhäver bakgrunden.

Vet att man ska ställa in kameran på en av bokstäverna M,A,S eller P vrida ratten sedan åt höger eller vänster den raten på baksidan som ändrar siffrorna i displejen.

Svaret är nog enkelt om man förstår... Vilken bokstav... Vilket hpll ska man vrida ratten i de två frågor jag hade.

Niklas
 
Jag måste våga berätta att jag har diagnosen som är svårt att bekänna sedan för att ni ska förstå min frågeställning och kunna ge enkla svar som jag även kommet skriva hur jag vill ha dem utan invecklade svar...

/...../
Jag har en nikon D40X
Det jag söker svar på är;
Hur man ställa in kameran för att ta ett kort så att bakgrunden blir suddig och man framhäver motivet i förgrunden.
Hur man ställer in kameran för att göra förgrunden suddig och man framhäver bakgrunden.

Vet att man ska ställa in kameran på en av bokstäverna M,A,S eller P vrida ratten sedan åt höger eller vänster den raten på baksidan som ändrar siffrorna i displejen.

Svaret är nog enkelt om man förstår... Vilken bokstav... Vilket hpll ska man vrida ratten i de två frågor jag hade.

Bokstav spelar faktiskt ingen roll, men kör på A som betyder bländarprioritet.

Hur man ställa in kameran för att ta ett kort så att bakgrunden blir suddig och man framhäver motivet i förgrunden = så stor bländare som möjligt, det vill säga 1,8 eller 2,0 eller 2,8 eller 3,5.

Hur man ställer in kameran för att göra förgrunden suddig och man framhäver bakgrunden = även där så stor bländare som möjligt.
Men här går det inte att undvika invecklade svar (sen vet jag förstås inte vad du definierar som "invecklat") det handlar där också om vilken optik du har. Med ett teleobjektiv, alltså en brännvidd i millimeter som överstiger åtminstone 70, så kan du få ett kort skärpedjup på ett huvudmotiv som är lite längre ifrån dig.
Fast om du nu vet att du ska ha så stor bländare som möjligt är det nog bättre att ge dig rådet att prova själv med ett teleobjektiv och skaffa dig erfarenhet av hur bländare, brännvidd och skärpedjup hänger ihop.
 
Tack...testade... Satte kameran på A och vred raten mot vänster så det stod F5.6 för att göra så motivet blir suddigt i förgrunden ska jag testa med mina två objektive ett 18-55 och ett 55-200 men bara fråga för att få bakgrunden klar och objekten i förgrunden suddig ska jag forsätta på A men frida ratten sedan och testa...
 
Klart att vi hjälper dig och förstår att allt inte är så lätt alltid! :)

Till att börja med: Stor bländare är alltså lågt tal, 1,8 är större än 2 som är större än 2,8 och så vidare. Bakvänt men sant.

Sedan finns det en annan sak som man ibland kan påverka och ibland inte, det är avståndet mellan det som ska vara skarpt och det som ska vara suddigt. Ju längre motivet är från bakgrunden eller förgrunden desto suddigare kommer det suddiga att bli. Till exempel om man tar ett porträtt kan an se till att det är tiotals meter till bakgrunden hellre än att det är några decimeter.

En annan sak som gör att bakgrunden blir suddigare är att använda längre brännvidd och backa så att motivet tar upp lika stor del av bilden. Det är inte alltid det går heller, men går det är det ett enkelt sätt.

Men kort sagt, läge A och så litet tal som möjligt på displayen. Vad har du för objektiv?

Är det något annat du undrar över?
 
Tack...testade... Satte kameran på A och vred raten mot vänster så det stod F5.6 för att göra så motivet blir suddigt i förgrunden ska jag testa med mina två objektive ett 18-55 och ett 55-200 men bara fråga för att få bakgrunden klar och objekten i förgrunden suddig ska jag forsätta på A men frida ratten sedan och testa...

Det är ingen skillnad på oskarp förgrund och oskarp bakgrund ur kamerans synvinkel. Det finns ett skarpt motiv och det som är i förgrunden eller bakgrunden är mer eller mindre oskarpt beroende på bländare. Ju lägre siffra desto oskarpare blir det helt enkelt.

Jag skulle föreslå att du försöker med ditt 55-200 på 200 mm och 5,6 som är största bländaren på det. Sedan ställer du något på ett bord och tar en bild på det så nära du kan fokusera och från en vinkel så att du har så långt som möjligt till bakgrunden.

Ett objektiv med större maximal bländare, fasta objektiv har ofta det, kan ge ännu oskarpare bakgrund men 200 mm och 5,6 borde kunna ge en bra effekt.
 
Tack...det var ett svar jag förstod... Jag har ett nikon 18-55 mm 1:3.5-5,6 GII och ett nikon 55-200 mm 1:4-5.6 G.
 
Tack för hjälpen.... Ska utomlands och tyckte detta var bra att kunna om man vill ta lanskap men fokusera bort viss del....
 
Hej Niklas!

Fortsätt ställa dina frågor precis som du gör och som passar dig! Det kommer säkert att finnas jättemånga nybörjare (och andra) här på sidan som kommer att vara tacksamma och som också söker lättbegripliga svar utan allt för mkt tekniska termer.

Det finns en välkänd bokserie på tre böcker som heter "Digital fotografi" skrivna av Scott Kelby som jag tänker kunde vara ett tips till dig om du inte redan läst dem. Som jag minns de böckerna så är det lite hans tanke med dem att inte gå in så mkt på förklaringar utan mer konkret tala om hur man gör i praktiken. Böcker som man kan hoppa i från avsnitt till avsnitt utifrån vad man tycker är intressant just då. Dessutom är han rätt rolig så det blir många skratt under tiden också.

Ibland behöver man börja med att "göra" och testa konkret för att förstå. Istället för att förstå innan man gör. Sedan kan nyfikenheten att gå på djupet komma och blir då oftast lättare att förstå också när man gjort sig en egen erfarenhet att stå på. (Vanligtvis genom en massa misstag... ;-)) Och ibland behöver man tips på vägen av andra som kommit ett steg längre.

Man får hitta en balans i vad som passar ens eget lärande bäst. Alla har vi olika sätt!

Lycka till!
Mia
 
Tack ska kolla upp böckerna...något som jag eftersöker som kanske finns och om...någon som vet vart...
Dummies för fotograferneller något liknande i serien dummies...
 
Gick händelsen i förväg.... Ser att det finns två böcker i serien dummies
Nikon D40/D40x for dummies
Digital photo for dummies

Så frågan ör om man ska sattsa på den första då man har en D40x
 
Gick händelsen i förväg.... Ser att det finns två böcker i serien dummies
Nikon D40/D40x for dummies
Digital photo for dummies

Så frågan ör om man ska sattsa på den första då man har en D40x

"Digital fotografi" av Scott Kelby brukar finnas på biblioteken så där kan du kika på dem och se vad du tycker. De är konkreta i sina tips oavsett vilken kamerasort man har.

Just de böckerna du kollat vet jag ingenting om. Men vanligtvis är det ju bra att ha en grundbok om den egna kameran så man hittar bland knapparna och rattarna. Låter klokt att skaffa en sådan om det inte följde ngn bra till kameran.

Mvh Mia
 
Jag försätter med en fråga. Har bestämt mig att köpa ett objektive som inte är minins Orginal. Enbart för ekonomiskt då detta objektive kommer jag inte använda så ofta...
Kollar på ett 70-300 mm tamron eller sigma för andra märken som inte är kilons som kan passa känner jag inte till....
jag kommer söka ett med inbyggd bildstabilisator och autofukus.
Men någon kanske känner till ett på en gång så man slipper leta.
Frågan är det står har jag sett att många säger att ett sådant objektiv är skarpa upp till 200mm och vid 300 mm måste man blända ner...

Fråga... Blända ner....
Vilka inställningar ska det vara på kameran för att blända ner... Vilken bokstav på ratten ska man använda.. Leker just nu med läget A...
Klart svar... Om någon kan ge... Alltså vilken bokstav på ratten ändrar bländningen...

OBS... Tycker någon frågan är konstig hänvisar jag till mitt första inlägg i denna tråd.

Niklas
 
Fråga... Blända ner....
Vilka inställningar ska det vara på kameran för att blända ner... Vilken bokstav på ratten ska man använda.. Leker just nu med läget A...
Klart svar... Om någon kan ge... Alltså vilken bokstav på ratten ändrar bländningen...

Blända ner betyder helt enkelt att ha en mindre bländare. I A-läget ställer du in en mindre bländare genom att vrida på hjulet så att du har en högre siffra på skärmen, ex 8, 11 eller 16.
 
Ahhh så det är samma sak när jag ställer in kameran för att få objektet klart och bakgrunden suddig....
 
Menar tvärtom...när jag ska ha suddig bakgrund ger jag ett lägre tal..men samma ratt för båda om jag nu ska använda ett 70-300 objektiv... Nu börjar jag fatta...tack
 
Kan säga dig Niklas att det är väldans klurigt det där ibland! Jag har också svårt med bländarna.

Hur nära (hur mkt zooma) måste man vara motivet för att bakgrunden ska bli suddig? Tycker detta är lite klurigt...
 
I dag när jag passerade bokaffären såg jag att scott kelbys böcker säljs på rea i inplastat paket om alla tre. Jag minns dock inte vad de kostade.
 
Hur nära (hur mkt zooma) måste man vara motivet för att bakgrunden ska bli suddig? Tycker detta är lite klurigt...

Pröva! Ta en serie bilder systematiskt på någonting där du ändrar inställningar och se vad som händer. Man kan få tips och idéer av att läsa på forum, men ska man verkligen lära sig något är det till att omsätta saker och ting i praktiken.

Det finns i princip tre sätt att få bakgrunden suddig(are) med en given kamera:

1. Gå fysiskt närmare
2. Använd en lägre brännvidd ("zooma")
3. Använd en större bländare (mindre tal)

Nu finns det ju gränser för alla tre varianterna. Vilka de är beror på vilket objektiv man har.
 
Jag försätter med en fråga. Har bestämt mig att köpa ett objektive som inte är minins Orginal. Enbart för ekonomiskt då detta objektive kommer jag inte använda så ofta...
Kollar på ett 70-300 mm tamron eller sigma för andra märken som inte är kilons som kan passa känner jag inte till....
jag kommer söka ett med inbyggd bildstabilisator och autofukus.
Men någon kanske känner till ett på en gång så man slipper leta.
Frågan är det står har jag sett att många säger att ett sådant objektiv är skarpa upp till 200mm och vid 300 mm måste man blända ner...

Fråga... Blända ner....
Vilka inställningar ska det vara på kameran för att blända ner... Vilken bokstav på ratten ska man använda.. Leker just nu med läget A...
Klart svar... Om någon kan ge... Alltså vilken bokstav på ratten ändrar bländningen...

OBS... Tycker någon frågan är konstig hänvisar jag till mitt första inlägg i denna tråd.

Niklas

Jag tror att det kan vara dumt att skaffa ett sådant objektiv, eftersom det till stor del täcker samma område som det du har. Du har redan upp till 200 mm, och det är en ganska läng brännvidd. 300 mm är bara femtio procent mer. Om ditt 55-200 har stabilisering är det ganska meningslöst att skaffa ett till som i stort sett gör samma sak som det du redan har.

Om din nuvarande telezoom inte har stabilisering är det förstås en annan sak. I så fall skulle du kanske kunna sälja den och ha en 70-300 i stället. Man behöver knappast täcka alla brännvidder, så ett hopp från 55 till 70 är ganska lätt att leva med. Du bestämmer så klart själv vad du vill skaffa, men 300 mm är en rätt lång brännvidd, och man bör inte blända ner särskilt mycket, eftersom man behöver ha ganska kort tid med ett så långt objektiv om man ska ta utan stativ.

Ett 300 mm kan vara bra till att ta relativt små djur på lite mer bekvämt håll, men då kan man nästan aldrig blända ner, utan det blir ofta så att man måste ta med största öppningen om man ska ta på fri hand på djur som rör sig. Det är mycket värdefullt att ha ett objektiv med ännu större bländaröppning än de billiga om man vill ta såna motiv. Men jag tror på fullt allvar att du inte skulle ha någon större glädje av ett 70-300 när du faktiskt redan har ett 55-200.
 
ANNONS