Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar på Epson 2880

Produkter
(logga in för att koppla)

connyM

Aktiv medlem
Hej,
har precis köpt en Epson 2880 och provat lite grand.

Min fråga är om de olika inställningarna under "Medieinställningar>Medietyp".
Man väljer ju efter vilket papper man skall skriva ut på, men det är ju bara Epson´s egna som finns med.

Så vad är skillnaden på inställningarna under "Matt papper" mellan t.ex "Epson Archival Matte" och "Epson Matte". Bläck-mängden som sprutas måste ju vara en faktor, men vad mer.
Samma sak under "Fotopapper", där finns "Epson Premium Glossy", Epson Glossy" etc.
Har man från Epson på något vis graderat valen i drop-down-menyn, så att deras bästa/finaste papper kommer "överst" i menyn?

Att frågan ställs är för att jag skall göra en ICC-profil på ett papper jag köpt från England, Fotospeed Platinium EG. Som verkar väldigt fint.
Detta papper är ett klorfritt papper i "klassen" Fine Art-papper, med väldigt högt färg-omfång.
Skall jag då när jag provar ut detta papper (förutom att stänga av all färg-behandling) använda för t.ex det matta Platinium-pappert, Epson´s "Epson Archivale Matte" inställning och för det blanka "Epson PREMIUM Glossy".

Är det någon som kan följa min tankegång och kanske ge mej lite mer "kött på benen".

Tacksam för svar
// Conny

Skall jag då när jag provar ut detta papper (förutom att stänga av all färg-behandling) använda för t.ex det matta Platinium-pappert, Epson´s "Epson Archivale Matte" inställning och för det blanka "Epson PREMIUM Glossy".

Detta är en av de viktigaste stegen för att du ska få en bra utskrift. Gör en gråskala från svart till vitt och dela upp den i tjugo-trettio steg. Skriv sedan ut den helt utan färghantering, vare sig i Photoshop eller i drivrutinen. Välj de olika medieinställningarna och kolla hur skalan ser ut.

Vad du vill ha är en så bra svärta som möjligt, samtidigt som det ska gå att skilja helt svart från de mycket mörkt grå stegen. Du vill att en medelgrå ton ska bli medelgrå, både i färg och i ljushet. Den medieinställning som kommer närmast detta utseende ska du sedan använda när du skriver ut din profilkarta.

Stefan

Vad du vill ha är en så bra svärta som möjligt, samtidigt som det ska gå att skilja helt svart från de mycket mörkt grå stegen. Du vill att en medelgrå ton ska bli medelgrå, både i färg och i ljushet. Den medieinställning som kommer närmast detta utseende ska du sedan använda när du skriver ut din profilkarta.

Stefan

Hej igen,
har provat lite olika inställningar på en kil med röd, blå, grön och svar/vit med 20steg från svart till vit, men ingen av dem ger någon större skillnad på de två sista svarta. I de övriga syns det.
Provade då med att minska Färgdensitet till -25%, då blev där skillnad i det svarta, men färgerna förlorade i intensitet.

Så frågan är, vilket är bäst, att se skillnad på gråkilen (-25% färdensitet)eller behålla färgintesiteten (normal färgdensistet)?

// Conny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar