Annons

Inställningar Nikon D3200

Produkter
(logga in för att koppla)

aapid

Avslutat medlemskap
Hej hej!

Äger en Nikon D3200.

Försöker ta några modell bilder, har köpt ett par softboxar som är väldigt starka. När jag fotograferar kör jag i M-läge med exponeringstiden 1/10. Blir inte nöjd. Skulle jag köra med autoblixt blir det väldigt för mörkt.

Vilka inställningar är bäst att köra när man använder ett två par softboxar där varje ljusstativ är försett med 4x105 w-lampor. Hur skall de vara placerade, tycker ni samt hur skall avståndet mellan modellen och lamporna vara?

Sist: Hur får man till en liknande "effekt" på bilderna liknande detta exempel: http://static.junkyard.se/Images/Dynamic/Products/Full/48865_01_1.jpg

Mörkare bakgrund, fast ljusare vid modellen om ni förstår hur jag menar.

Jag har försökt i timmar fram och tillbaka utan något bra resultat, så snälla hjälp! Tack.
 
1/10 låter som en lång tid, stor risk för rörelseoskärpa. Du kanske måste använda en större bländaröppning och möjligen höja ISO lite för att få en snabbare slutartid.

För att få mörkare bakgrund flyttar du motivet längre från bakgrunden.

För att få starkare ljus på motivet flyttar du softboxen närmare ditt motiv.
 
1/10 låter som en lång tid, stor risk för rörelseoskärpa. Du kanske måste använda en större bländaröppning och möjligen höja ISO lite för att få en snabbare slutartid.

För att få mörkare bakgrund flyttar du motivet längre från bakgrunden.

För att få starkare ljus på motivet flyttar du softboxen närmare ditt motiv.

Tack för svar!

Vilket läge tycker du att jag ska köra på?
 
Du är inne på någonting som din erfarenhet inte räcker till, när du ställer såna frågor.

Läget som man använder i studio är nära nog alltid M, manuell inställning, av det enkla skälet att belysningen är helt förutsägbar och automatiken kan ställa till det. Om man till exempel har ljus bakgrund blir motivet ganska lätt underexponerat om man kör med automatik, oavsett vilket "läge".

Och man använder blixt när man tar människor i studio av två skäl. Det ena är att de kan röra på sig under exponeringen, och då behövs blixten för att frysa rörelsen. Det kanske viktigare skälet är att man behöver väldigt starka lampor om man ska ha fast ljus, för att kunna komma till kort exponeringstid, och då bländar man modellen och får bilder med kisande ögon, där personen är märkbart besvärad av det starka ljuset.

Jag kan inte riktigt förstå vilken "effekt" du menar när du visar bilden på tröjan. Den är som jag ser det inte rätt exponerad. Bakgrunden borde ha varit ljusare, och också tröjan. Belysningen ser ut att vara blixt i taket, eftersom ljuset kommer mest uppifrån. Tafflig ljussättning i mina ögon, på engelska uttrycks det ibland som "office lighting". När man tar tredimensionella motiv, vill man ofta att formen ska synas i bilden, och då behöver man riktat ljus, som man lättast får genom att ha ett huvudljus snett uppifrån och framifrån. Till det behöver man ofta upplättning av skuggorna, och bakgrunden kan man belysa separat.

Så du har betydligt fler saker att ta reda på, och de gäller främst belysning och inte kamerans inställning på "läge". Grejerna du har är inte lämpliga för att ta människor, eftersom de dels trots den höga ljusstyrkan inte räcker till för att få rimligt kort exponeringstid, och de bländar modellen, så att det blir svårt att jobba och bilderna inte blir bra. Om man verkligen vill ha bilder med avhugget huvud så spelar det väl ingen roll om modellen kisar, men i så fall är det bättre att sätta plagget på en provdocka och då kan man ha hur svaga lampor som helst, eftersom man kan ta bilderna med lång exponeringstid utan problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.