Annons

Inställningar modell&studio

Produkter
(logga in för att koppla)

malteaser

Medlem
Hejsan,

Jag har precis införskaffat utrustning för modellfoto i studio. Är helt novis men tycker att det skall bli kul att lära sig. Har läst genom massor med trådar men hittar inte så mycket om själva kamerainställningar. Även om det handlar o

Bilagor

• modeller1.jpg
    modeller1.jpg
    51.4 KB · Visningar: 570
Senast ändrad:
Här är inlägget

Första inlägget blev avkapat av någon anledning...

Hejsan,

Jag har precis införskaffat utrustning för modellfoto i studio. Är helt novis men tycker att det skall bli kul att lära sig. Har läst genom massor med trådar men hittar inte så mycket om själva kamerainställningar. Även om det handlar om kreativitet och att det är en konstform så borde det finnas vissa gemensamma nämnare tycker man. Tex är det vanligt att man har hög kontrast? Det ser ut som så på de flesta omslagsfoton.

Det jag vill uppnå är framförallt covergirl, mode, modell och glamour stuket. Se bifogade bilder. Dom skall vara så förskönande som möjligt med så lite retush som möjligt.

Studion: Vitt överallt men med svarta skynken runtom på väggarna förutom en vägg som har en vit fond.

Utrustning: Elinchrom Blixtpaket med 2st Style FX100+paraplyset (1 softbox och 1 paraply). Har även raster för bakgrunden om så önskas. Fläkt.
Canon 5D, Canon Objektiv EF 24-105/4,0L IS USM

Hur skulle ni ställa in utrustningen om ni var jag?

Kontrast?
VB?
Mättnad?
Färgton?
Slutartid?
Bländare?
osv osv

Jag skall ta bort referensbilderna i bifogad bild så fort jag kommer åt. Men jag gillar porträttbilderna på www.fotografier.se

Tack på förhand

Marcus

Det enklaste är väl att fota i RAW med slutartid på 1/200 och utgå från bländare 8 och sedan justera styrkan på blixtarna utefter det. Slutartiden är ju ingen ide att labba med, det är bländaren som styr hur ljuste blir, men det visste du väl redan?

Jag skulle börja med att ställa in utrustningen i studion. Och sedan labba.

Några grunder dock:

1) Skjut allt i råformat. Ställ kontraster, vitbalans, mättnad osv i råkonverteringen.

2) Ställ kameran på M. För att skärmbilden på LCD-skärmen skall vara OK så sätt vitbalansen på blixt eller dagsljus.

3) Sätt slutartiden på kamerans angivna synktid (brukar vara runt 1/200 s).

4) Bländaren kontrollerar i studion exponering och skärpedjup. (Slutartiden är irrelevant då blixtljuset vara så kort stund.)

5) Exponeringen kan också regleras med ISO, men lämna det helst på ISO 100 eller liknande.

6) Blixtens effekt kan du ställa bakpå och den kontrollerar OCKSÅ exponeringen. Så få bländare och effekt att lira ihop.

7) Lär dig att läsa histogrammen bak på kameran och i datorn. Ha koll på den röda kanalen.

8) Ha kul. Experimentera med olika uppsättningar.

9) Jag skulle också försöka läsa lite i ämnet i böcker och forum. Det krävs rätt mycket kunskap och erfarenhet för att få till det.

10) Blixtens effekt avtar med kvadraten på avståndet. Bra att ha koll på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Inverse-square_law

Tack för svaren! Skönt att veta vart man skall börja då. Som du säger är det bara sätta igång och labba med utrustningen för att få fram "rätt" ljus. Dock undrar jag fortfarande hur det är med kontraster.

1) Skjut allt i råformat. Ställ kontraster, vitbalans, mättnad osv i råkonverteringen.

Var sköter man råkonverteringen? är det i kameran eller via dator? och vad är "vanliga" inställningar för den typ av foton jag vill ta?

Tack än en gång

/Marcus

Re: Här är inlägget

Dom skall vara så förskönande som möjligt med så lite retush som möjligt.

Det kräver en bra MUA och ett ljus som minskar skuggeffekter av ojämnheter i ansiktet. Har inget med kamerans inställningar att göra direkt utan är en ljussättningsfråga.

Ofta används mer än två ljus ( typ ett extra för hårljus och ett för bakgrund tex, och ytterligare ett eller två som sidoljus bakifrån )

Ofta kan du se i modellens ögon hur ljuset är placerat.

Sen kan man öva på sig själv, det är både nyttigt och billigt =) .Eller skaffa ett stort dockhuvud att testa på.

Photoshop har en engen RAW konverterare ( ACR ), annars brukar programvara för RAW följa med kameran. När du fotar i RAW så gör du nästan alla inställningar i efterhand istället ( förutom böandare och slutartid och ISO då ).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar