Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar - himmelns exponering vid strandfoton

Produkter
(logga in för att koppla)

isoptera

Medlem
Hej, nästa vecka ska ut och fotografera en tjej på stranden.
Eftersom jag inte har några blixtar till utomhusfotografering så blir det att lita på ens manuella funktioner på kameran ;)

men nu till min fråga.. jag tycker det kan vara riktigt jobbigt att få himlen rätt exponerad vid sånna här tillfällen, ofta blir himlen bara vit och det är inte så jätte kul till sånna här bilder.

så är det någon som har något tips om hur inställningarna bör vara så himlen träder fram lite?

Finns inget i kameran som kan åtgärda detta automatiskt, om himlen är såpass mycket ljusare än marken. Man får välja en medelväg. Blir himlen för ljus får du ändra exponeringen lite. Eller välja fototillfälle efter vädret.

Annars kan du skaffa ett graderat ND filter. De är mörka överst och släpper då in mindre ljus från just himlen, för at få en jämnare exponering.

Lättast är att fota i medljus om du bara har kameran.

Reflexskärm kan vara värt att ha med men är svår att hålla samtidigt som man knäpper.

Kamerablixtar som man använder externt är oxå en lösning, och trigga dem med radiosändare.

Vitbalansen lär inte göra nåt för att rädda under/överexponering.

Det är det en god ide att fota i RAW, eftersom man får lite mer svängrum än med en vanlig jpg. Sen kan man alltid laborera med att lägga ihop två versioner av samma bild, men olika exponerade i datorn.

Hej, nästa vecka ska ut och fotografera en tjej på stranden.
Eftersom jag inte har några blixtar till utomhusfotografering så blir det att lita på ens manuella funktioner på kameran ;)

men nu till min fråga.. jag tycker det kan vara riktigt jobbigt att få himlen rätt exponerad vid sånna här tillfällen, ofta blir himlen bara vit och det är inte så jätte kul till sånna här bilder.

så är det någon som har något tips om hur inställningarna bör vara så himlen träder fram lite?

1) Be om klart väder så har du ialla fall en blå himmel istället för en gråmulen. Sannolikheten för utbränd, vit himmel blir mindre då.
2) Fundera på vid vilken tidpunkt du skall fota. Ljuset blir ju lite annorlundara bewroende på tidpunkt. Jag skulle undvika mitt på dagen. Kanske satsa på sen eftermiddag tidig kväll och dra nytta av varmt kvällsljus (förutsätter molnfri hoimmel men enligt femdygnsprognosen skall det ju bli rätt väder de kommande dagarna.
3) Jag hade nog funderat på att låna en blixt. Men om du har inbyggd blixt på kameran (kör Nikon själv och kan inte Canon) så kan du ju använda den som upplättningsblixt.
4) Tror att bäst resultat når du faktiskt med lite underexponering, ett halvt till ett steg kanske, och sedan ge modellen färg/ljus/rätt exponering med blixt,Jag gillar Dave Black och han har något han kallar moody blue där han underexponerar omgivningen kraftigt, kanske 1-2 steg, och sedan skapar rätt exponering på modellen med hjälp av blixt. Igen, försök låna en blixt eller dra upp kamerans inbyggda.
5) Spotmätning på modellen är sannolikt bäst.
Finns säkert mer att fundera kring. Lycka till.

Bilden är alldeles för "prickig" (brusig) eller hur jag ska beskriva det med en massa vita punkter överallt på himmel.

Om du kollar denna bilden (från annan tråd om brus) ser du himmeln mer klart och brusfri.
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=91398&stc=1&d=1241217152

Om du inte ser "problemet" eller bruset i din bild kan det bero på vad du har för skärm osv. För mig syns det ganska tydligt dock.

ok, sitter på jobbet nu. bilden är förminskad och uppskärpt, ska jämföra med originalet sen..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar