Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar för objektiv utan information

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Hej

jag har en canon 7d och ett samyang 8mm f/3.5 fisheye, det objektivet är helt manuellt utan autofokus. Den har ingen som helst kontakt med kameran.
men jag vet att på nikons kameror så finns det en inställning man kan göra så gluggen får ljusmätning och man kan se vilken bländare och slutartid man har på den övre displayern på kameran. går det att få samma information på min 7d ?

typ att man ställer in i kamerans meny som jag tyvärr inte hittar att brännvidden är just 8 och böändaren 3.5. går det ?
har kollat manualen men finner inget.
 
okej tack.
en annan sak.
när man kollar i sökaren och och vrider det manuella bländarhjulet på samyanget då blir det mörkare och ljusare, varför?
alltså jag förstår att hålet blir mindre och större men finns det någon fördel med det ?
typ kan man ändra iso då blir det ljusare igen eller varför blir det så ?
 
Det finns ju ingen större poäng med att det blir det i sökaren, men det beror ju på att du nu upptäckt att gräset inte alltid är grönare på andra sidan. Eftersom Canon har elektronisk styrning av bländaren så kan kameran inte blända ner precis i exponeringsögonblicket; du har ju ett manuellt objektiv. Därför görs det helt manuellt innan exponeringen och då blir effekten att sökaren blir ljusare och mörkare. Det är samma effekt som du eventuellt sett i din tidigare kamera om du tryckt på skärpedjupskontrollen, bara det att det nu är som om den är intryckt konstant.
 
Anledningen att du ser att bilden blir ljusare och mörkare när du vrider på bländarinställningen på ditt manuella objektiv är just för att du släpper in mer och mindre ljus när du justerar storleken på bländaren.

På dagens vanliga icke manuella objektiv så använder dessa alltid största bländaren för att få en så ljus bild som möjligt i sökaren och det är först när du tar din bild, alternativt håller inne knappen för nedbländning, som bländaren ställs till värdet du ställt in på kamerahuset.
När kortet är tagets återgår objektivet till största bländaren igen.

Att öka ISO-talet hjälper dig inte eftersom det du ser i sökaren inte är kopplad till sensorn. Det du ändrar när du ändrar på ISO-värdet är just känsligheten för sensorn.

EDIT: För just ditt objektiv brukar det rekommenderas att du kör med bländare 5.6 till 11. Vid bländare 3.5 ska det vara rätt mjukt men vid 5.6 blir det betydligt skarpare.
 
Hej !

Ett sånt här kanske, ger info till kameran att det finns en optik på, och att fukuspunktrna
kan fungera, man programerar chipet med lämplig brännvid och vilken bländare man
vill använda, förslagsvis 5,6 så fungerar aven ljusmätningen och en del autoprogram.
Givetvis inta AF eller bländarstyrning, men en indikering av skärpan. Jag studerade inte
så noga, men det brukar gå att justera skärpeläget.

//MW

http://www.ebay.com/itm/EMF-AF-Conf...aultDomain_0&hash=item19c84bd043#ht_730wt_882
 
...så fungerar aven ljusmätningen och en del autoprogram.
Ljusmätningen ska fungera utan AF chippet.
Vad som också kan vara värt att notera är att flera rapporterar att kretskortet i deras kameror gått sönder efter att ha använt AF-chip, så det finns en viss risk att använda en sådan.

Däremot så behövs det i princip ingen AF för detta objektiv. Ställ in objektivet på 1 meter och bländare 8 så bör det mesta bli skarpt. För objekt som är närmare än 1 meter kan det behövas ändras, men då brukar sökaren räcka, och gör den inte det kan man använda live-view.

Det kan också vara värt att tänka på att vissa av Samyangs 8 mm objektiv är feljusterade från fabrik. Jag köpte ett begagnat exemplar som var rätt mycket åt skogen, fokus på oändligheten låg på ca 0.3mm på skalan. Dock rätt enkelt att justera själv med rätt verktyg.
(Se sida 12, http://www.versacorp.com/vlink/jcreview/sy8rv9jc.pdf )
 
Daniel. Beteendet är helt normalt för manuella objektiv.

Ljusmätningen fungerar som du tänkt om du ställer kameran på M och väljer en bländare (på objektivet). När du sen ändrar tiden kommer exponeringsmätaren på toppdisplayen (eller om du tänder huvuddisplayen) visa när exponeringen räknas som normal. Blinkar den i ena änden - så betyder det att du behöver ändra tiden ganska mycket (åt något håll) för att få pinnen att visa sig.

Du kan också ändra ISO (som liksom tiden påverkar exponeringen). Jag själv kör på något fast ISO (som jag sätter lämpligt efter rådande ljus).

Ett enklare sätt än M att få ljusmätningen att fungera är att ställa kameran på Av. Kameran kommer då välja tiden åt dig - bländaren har du ju redan ställt med vredet på objektivet. ISO har samma roll som vid M.

Sist men inte minst är det troligt att exponeringen inte blir perfekt. Det vanliga (med helmanuella objektiv) är att man får över- eller underexponera konsekvent. Det skiljer sig mellan objektiv, men ta några exponeringar och du kommer upptäcka om just det objektivet behöver någon standardändring. När du väl hittat den och tex kör Av använder du exponeringskompensation på ett visst läge så ska du bli nöjd.

Just det, en grej till. Som nämnts så kan du inte lita på Samyangs avståndskala. Nu är ju 8mm extremt så för dig gäller det att hitta var oändligheten ligger, enklast är att använda Liveview och se vad skalan på objektivet visar då.

Har inte provat Samyang 8. Men deras 14/2.8, 35/1.4 och 85/1.4 är alla optiskt mycket bra. Så det finns nog hopp om fiskögat också...
 
ANNONS