Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar för mer levande och annorlunda färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Beera

Medlem
Hejsvejs! Har en "reborn" nu i mitt fotoliv då jag bytt upp mig till en ny kamera (Från EOS 1000D --> EOS 60D)
och har en sån stor motivation att lära mig mer om fototeknik och allt som rör sig runt omkring kameror och bilder.
Nu när man har köpt en lite mer avancerad kamera så vill man få ut det mesta av den. Och dagens fråga, om jag är i rätt forum för det, lyder som följande:
1. Hur gör man för att få dom här härliga, levande färgerna man ser att folk lyckas med? Tex hur man kan få dem att se gamla ut, väldigt "estetiska" ut (LIte udda färger/toner eller liknande) osv. Svartvitt är ju en baggis men antar att det är inne i menyn där man kan välja olika "bildstiler" som tex, landskap, porträtt, monokrom ocv. Men där finns även ett par egna inställningar som man kan twista till lite. Är det där inne man kan liva upp bilderna lite? Och har någon ett bra tips på inställningar och vad dessa val gör? : )

2. Nu vet jag inte ifall det är möjligt, men ha gärna lite tålamod med mig då jag är så grön på detta man kan bli, att fota i svartvitt men ändå få ut en färg? Såg nämligen en reklam om en nikon kamera då dom tog svartvita bilder men fick ändå en färg med.. Är detta möjligt? :$

Som sagt, är nybörjare med stort hjärta för att lära mig och ta åt mig alla tips jag kan. Är jag ute och cyklar så säg gärna till.

Tack för eran tid och för en underbar sida! Tjipp och hej!

man måste lära sej krypa innan man kan gå. Tycker du ska börja studera hur bilden blir till från scratch och bildbehandlingen från början. Så småningom kommer dessa manövrar inte att verka så krångliga.

1. Hur gör man för att få dom här härliga, levande färgerna man ser att folk lyckas med? Tex hur man kan få dem att se gamla ut, väldigt "estetiska" ut (LIte udda färger/toner eller liknande) osv.

De allra flesta åstadkommer detta i efterbehandling i datorn. Det är nog ganska få som faktiskt använder kamerans alla möjligheter till bildstilar.

Det du bör göra tycker jag är att börja att fotografera i RAW-format och behandla bilderna i efterhand. Då får du mycket större möjligheter att få de slutresultat du vill ha. Du är då inte låst till att välja rätt bildstil vid fototillfället utan kan göra olika varianter i lugnt och ro hemma vid datorn.

Med kameran följde en del programvara som du kan använda till detta.

man måste lära sej krypa innan man kan gå. Tycker du ska börja studera hur bilden blir till från scratch och bildbehandlingen från början. Så småningom kommer dessa manövrar inte att verka så krångliga.

Det har du ju väldigt rätt i men en hjälpande hand i rätt riktning vore inte helt fel. Vart kan man börja, ska man ta kurser, vilket jag planerar, eller har du tips på någon bra sida där man kan börja läsa på?

De allra flesta åstadkommer detta i efterbehandling i datorn. Det är nog ganska få som faktiskt använder kamerans alla möjligheter till bildstilar.

Det du bör göra tycker jag är att börja att fotografera i RAW-format och behandla bilderna i efterhand. Då får du mycket större möjligheter att få de slutresultat du vill ha. Du är då inte låst till att välja rätt bildstil vid fototillfället utan kan göra olika varianter i lugnt och ro hemma vid datorn.

Med kameran följde en del programvara som du kan använda till detta.

Alright! Raw it is! :) Okej, så dom programmen klarar av det som tex PS eller Lightroom gör?
Tack för tipset! Uppskattas!

Alright! Raw it is! :) Okej, så dom programmen klarar av det som tex PS eller Lightroom gör?
Tack för tipset! Uppskattas!

Själv använder jag Lightroom - tycker det är suveränt för att hantera bilder. En fördel är att det hanterar RAW och JPG på samma sätt så att gå över till RAW blir lätt som en plätt. Jag har inte jobbat så mycket med Canons medföljande program då jag tyckt deras gränssnitt varit lite "klumpiga", men det finns ju många som använder dem och gillar det.

Redigeringsmöjligheterna i Lightroom räcker mer än väl till för mina behov. Jag kan fixa mycket med färger, svart-vitt, olika effekter, brushantering, skärpa - ja allt som jag vill göra.

Skall du dock göra mer avancerade redigeringar så måste man ha Photoshop eller liknande program, men även då har man stor nytta av Lightroom.

Du kan ladda ner en testversion av Lightroom helt gratis från adobes hemsida. Den är fullt fungerande i 30 dagar om jag minns rätt.

Hejsvejs!
...
2. Nu vet jag inte ifall det är möjligt, men ha gärna lite tålamod med mig då jag är så grön på detta man kan bli, att fota i svartvitt men ändå få ut en färg? Såg nämligen en reklam om en nikon kamera då dom tog svartvita bilder men fick ändå en färg med.. Är detta möjligt? :$

...

Nja, att automatiskt skapa färg från svar/vitt är nog en utopi.
Men kamerans sensor fångar färger oavsett om du använder bildstil monochrom eller inte. Om du fotar i RAW lagras bilden i färg, men visas i svart/vitt (med bildstil monochrome.

Om du däremot fotar i JPG konverterar kameran färgbilden tillsvart/vitt och kastar sedan bort färginformationen.
Vill du då efteråt göra en färgbild blir det en hel del manuellt efterarbete.

Har du en kalibrerad skärm? Det är kanske första steget för att det ens ska vara någon vits att börja redigera bilderna.. Utan en kalibrerad skärm så kommer inget du gjort vid bildbehandlingen bli som du tänkt den dagen du skriver ut bilderna.

Om du vill lära dig mer om kameran, så lär dig först det som i alla tider varit grundläggande för fotografin.

Det är om bländare och slutare och hur de fungerar tillsammans ( objektiv är också viktigt för bildens slutresultat ).

www.kameravaskan.se är en informativ sida och gratis. Massor av tips och förklaringar för nybörjare och uppåt.

www.pixlr.com är en gratis bildbehandligstjänst som laddas direkt i webbläsaren på nätet. Som ett lite förenklat Photoshop. Med filter och effekter, lagermasker mm.

Om du vill lära dig mer om kameran, så lär dig först det som i alla tider varit grundläggande för fotografin.

Det är om bländare och slutare och hur de fungerar tillsammans ( objektiv är också viktigt för bildens slutresultat ).

www.kameravaskan.se är en informativ sida och gratis. Massor av tips och förklaringar för nybörjare och uppåt.

www.pixlr.com är en gratis bildbehandligstjänst som laddas direkt i webbläsaren på nätet. Som ett lite förenklat Photoshop. Med filter och effekter, lagermasker mm.

Tack för alla länkar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar