Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar för ljuset?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Jag har en Nikon D60. När jag trycker ner avtryckaren till hälften så ställer kameran in hur ljus eller mörk bilden ska bli automatiskt. Min fråga är om och i så fall hur jag kan spara det värdet till ett senare tillfälle?

Även om det är mer praktiskt att återskapa den inställningen automatiskt vill jag också veta hur man gör det manuellt samt om jag kan göra det på andra kameror som t.ex. min kompaktkamera Canon Ixus.

Jag har en Nikon D60. När jag trycker ner avtryckaren till hälften så ställer kameran in hur ljus eller mörk bilden ska bli automatiskt. Min fråga är om och i så fall hur jag kan spara det värdet till ett senare tillfälle?

Även om det är mer praktiskt att återskapa den inställningen automatiskt vill jag också veta hur man gör det manuellt samt om jag kan göra det på andra kameror som t.ex. min kompaktkamera Canon Ixus.
Kör du på nåt autoläge?
Ställ den på manuellt läge,brukar heta M på programratten så kan du själv styra exponeringen som du vill.

Hej!
Ser att du skrivit ett par trådar på rad, där det mesta handlar om ganska grundläggande (men viktiga) fotokunskaper Så mitt råd är att köpa en bok om fotografering, kolla efter kurser på nätet (t ex moderskapet.se) eller se om det finns några "riktiga" kurser i din närhet (t ex Medborgarskolan, fotoklubb etc). Tror du kommer få ut oändligt mycket mer än genom att fråga på forum.

Bara ett tips. Trevlig helg!

Hej!
Ser att du skrivit ett par trådar på rad, där det mesta handlar om ganska grundläggande (men viktiga) fotokunskaper Så mitt råd är att köpa en bok om fotografering, kolla efter kurser på nätet (t ex moderskapet.se) eller se om det finns några "riktiga" kurser i din närhet (t ex Medborgarskolan, fotoklubb etc). Tror du kommer få ut oändligt mycket mer än genom att fråga på forum.

Bara ett tips. Trevlig helg!

Jag började bläddra i en bok om fotografering och olika tekniker när jag var på biblioteket för ett par år sen. Boken innehöll en massa bilder som visade exempel på "rätt och fel". Det var så mitt intresse väcktes. Fotat massor sedan dess och nu köpt mig en systemkamera.

Upptäckte detta forum då jag sökte efter information på nätet om olika inställningar i kameran. Rådfrågade här och fick svar på mina frågor. Finns många kunniga hjälpsamma personer här. Är dock en person som hellre prövar mig fram än att läsa ur en bok om jag absolut inte måste.

Att läsa böcker är tråkigt. Att experimentera och pröva sig fram är roligare. :)

Om Nikon D60 har en knapp märkt AE-L så kan man använda den för att låsa ljusmätningen.

Om det är en äldre Ixus som t.ex. 400 eller 430 så har den ett "panoramaläge" där ljusmätaren också är låst till den första bilden. Ixus 970 däremot saknar den funktionen.

Jag började bläddra i en bok om fotografering och olika tekniker när jag var på biblioteket för ett par år sen. Boken innehöll en massa bilder som visade exempel på "rätt och fel". Det var så mitt intresse väcktes. Fotat massor sedan dess och nu köpt mig en systemkamera.

Upptäckte detta forum då jag sökte efter information på nätet om olika inställningar i kameran. Rådfrågade här och fick svar på mina frågor. Finns många kunniga hjälpsamma personer här. Är dock en person som hellre prövar mig fram än att läsa ur en bok om jag absolut inte måste.

Att läsa böcker är tråkigt. Att experimentera och pröva sig fram är roligare. :)

Böcker passar inte alla, men om det är så som du skriver, att du har ett intresse inom foto.

Så bör du verkligen kolla in Fotosidans fotoskola.

Fotoskolan del 1 (finns även del 0 )

Nu är det ju inte en fysisk bok, lite mer "en-bok-på-skärmen" så det kanske inte är lika tråkigt som en "vanlig bok"
Hur som helst, så bör du läsa o plugga på fotoskolan ett antal gånger.

Jag läste själv den typ 25- 35 gånger när "kunskapstermen" krävde det innan polleten trillade ner. Och det vart en väldigt roligt period.

Du måste lära dig logiken i ämnet innan du chansar. Annars så måste du be om hjälpinställningar i stort sett hela liver framöver, och vem vill det?

Och gör gärna övningsuppgifterna som kommer med fotoskolan, så får du många aha ögonblick :)

Kör du på nåt autoläge?
Ställ den på manuellt läge,brukar heta M på programratten så kan du själv styra exponeringen som du vill.

När jag har kameran på manuellt läge så ser jag en skala i sökaren som rör sig fram och tillbaka mellan plus och minus beroende på vart jag riktar kameran. Vill ha den stillastående eller kunna sätta den manuellt så den inte varierar mellan bilderna.

När du använder kamerans ljusmätare så sätter kameran, en tid, en bländare och ett iso-värde.
I p bestämmer kameran.
I a bestämmer du bländaren o kameran tid. osv
I manuellt läge väljer DU tid o bländare och kameran visar hur mycket det värde du har valt avviker från det som exponeringsmätaren tycker att du skall välja.
Fladdret du ser är alltså vilken avvikelse DU har valt i jämförelse med vad kameran tycker att du borde valt. O att det ändrar sig beror helt enkelt på att DU flyttar kameran så att den får in varierande mängd ljus in i linsen.

Iso kan du välja HUR kameran skall välja, automatiskt eller automatiskt inom ett spann eller ett fast värde. O det oavsett vilket program du har valt.

Om Nikon D60 har en knapp märkt AE-L så kan man använda den för att låsa ljusmätningen.

Om det är en äldre Ixus som t.ex. 400 eller 430 så har den ett "panoramaläge" där ljusmätaren också är låst till den första bilden. Ixus 970 däremot saknar den funktionen.

AE-L knappen är det jag är ute efter, men jag vill kunna låsa ljusmätningen utan att behöva hålla knappen nertryckt med tummen. Ska jag ta flera bilder i följd, kanske från olika vinklar och råkar släppa upp knappen eller om jag ska ändra andra inställningar mellan bilderna måste jag släppa knappen och börja om från början för att inte få olika nyanser på bilderna.

Den Ixus jag har nu är en 10 år gammal Ixus 40. Den är ganska simpel med en manuell exponeringsskala man ställer in själv. Hade några nyare Ixus innan denna men dom gick sönder en efter en, speciellt ville linsen fastna ute mitt i fotosessionerna vilket var irriterande så gick tillbaka till den gamla pålitliga kameran.

Böcker passar inte alla, men om det är så som du skriver, att du har ett intresse inom foto.

Så bör du verkligen kolla in Fotosidans fotoskola.

Fotoskolan del 1 (finns även del 0 )

Nu är det ju inte en fysisk bok, lite mer "en-bok-på-skärmen" så det kanske inte är lika tråkigt som en "vanlig bok"
Hur som helst, så bör du läsa o plugga på fotoskolan ett antal gånger.

Jag läste själv den typ 25- 35 gånger när "kunskapstermen" krävde det innan polleten trillade ner. Och det vart en väldigt roligt period.

Du måste lära dig logiken i ämnet innan du chansar. Annars så måste du be om hjälpinställningar i stort sett hela liver framöver, och vem vill det?

Och gör gärna övningsuppgifterna som kommer med fotoskolan, så får du många aha ögonblick :)

Ska försöka ta mig igenom boken. Känner mig lite osäker ibland när jag tycker jag har full koll på vad jag gör men inte vet vad det är jag håller på med. Igår fotade jag HDR bilder i mörkret med precis det resultatet jag önskade utan att ha koll på hur vitbalansen fungerar och vad exponeringskompensation är. Är som att köra rallybil utan att ha klarat teoriprovet till körkortet. :)

När jag har kameran på manuellt läge så ser jag en skala i sökaren som rör sig fram och tillbaka mellan plus och minus beroende på vart jag riktar kameran. Vill ha den stillastående eller kunna sätta den manuellt så den inte varierar mellan bilderna.
I manuellt läge bestämmer du exponeringen helt och hållet själv med den bländarinställning du har valt och den slutartid du har valt. Skalan i sökaren styrs av hur mycket ljus som ljusmätaren träffas av och skalan visar avvikelsen mellan din valda exponeringsinställning och vad det "borde" vara om du följer ljusmätarens förslag. Det är inte alltid att ljusmätaren har rätt, men oftast har den det.

För att "låsa" skalan så måste man se till att ljuset inte ändrar sig när man rör på kameran, och det är rätt svårt utomhus. Det finns ju ingen dimmer-ratt på solen. :)

I manuellt läge bestämmer du exponeringen helt och hållet själv med den bländarinställning du har valt och den slutartid du har valt. Skalan i sökaren styrs av hur mycket ljus som ljusmätaren träffas av och skalan visar avvikelsen mellan din valda exponeringsinställning och vad det "borde" vara om du följer ljusmätarens förslag. Det är inte alltid att ljusmätaren har rätt, men oftast har den det.

För att "låsa" skalan så måste man se till att ljuset inte ändrar sig när man rör på kameran, och det är rätt svårt utomhus. Det finns ju ingen dimmer-ratt på solen. :)

Jag blev lurad av att exponeringsmätaren rörde sig i det manuella läget. Trodde kameran kompenserade för ljuset åt mig fast jag inte ville det, speciellt med tanke på att när jag tryckte på AE-L knappen så låste den inställningarna åt mig även i manuellt läge.

Fick dock svaret på min nästa fråga genom just det här missförståndet. Har många gånger stått ute i starkt solljus och inte sett så bra på skärmen om bilden blev så ljus eller mörk som jag tänkt mig, även fast jag försökt skugga skärmen med handen.

Med den här nyvunna kunskapen kan jag guida mig fram genom att följa skalans rekommendation tills jag blivit mer erfaren och kan rätt inställningar för alla situationer utantill. Skalan kommer bli en bra lärare när man är ute och fotograferar. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar