Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar 7d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tina Johansson

Aktiv medlem
Fumlar fortfarande på med min nya 7d, fy tusan så jobbigt det är att byta utrustning när man kört på av gammal vana med sin gamla 350d! :-D

Jag får inte till inställningarna så de blir bra, det blir att jag kör mycket på auto bara för att det går lättast och det var ju inte så jag tänkt... ISO:n gör definitivt inte som jag vill när jag vill fota utan blixt.

Finns det några råd/tutorials på nyttiga inställningar på nätet? Har ni erfarenheter?

Tack på förhand! :)
 
Tillägg; jag har försökt använda "P" och ändra ISO i det programmet, men det vill sig liksom inte - ISO:n blir ytterst skum. Gjorde likadant i min 350d och då gick det utmärkt - vad kan fela?
 
Läs igenom manualen pärm till pärn tills du kan den som ett rinnande vatten ;)
Annars är det nog väldigt lätt att söka på youtube eller liknande för tutorials.
 
Jo, jag försöker förstå mig på manualen - men det som är svårt för mig att greppa är att det står många termer när jag skulle behöva mer handfast instruktion. Det känns otroligt tungrott för någon som inte kan rabbla termer som rinnande vatten utan mer njuter av själva fotograferandet..! :-D

Skulle göra saken lättare om man hade någonstans att börja prova sig fram, nu är allt mest överväldigande. Börjar nästan längta efter min 350 d..! :-D
 
Jo, jag försöker förstå mig på manualen - men det som är svårt för mig att greppa är att det står många termer när jag skulle behöva mer handfast instruktion. Det känns otroligt tungrott för någon som inte kan rabbla termer som rinnande vatten utan mer njuter av själva fotograferandet..! :-D

Skulle göra saken lättare om man hade någonstans att börja prova sig fram, nu är allt mest överväldigande. Börjar nästan längta efter min 350 d..! :-D

Sök på youtube eller liknande, det finns hur många tutorials som helst på ämnet fotografering.
 
Jo, jag försöker förstå mig på manualen - men det som är svårt för mig att greppa är att det står många termer när jag skulle behöva mer handfast instruktion. Det känns otroligt tungrott för någon som inte kan rabbla termer som rinnande vatten utan mer njuter av själva fotograferandet..! :-D

Börja med det grundläggande och strunta i de avancerade funktionerna tills vidare då. Se bara till att du vet hur man ställer in exponeringen (inkl ISO) och autofokusläget så kan du börja fota.

Manualen är som sagt rättt bra, vilka termer är det du har problem med?
 
Det släpptes in enormt mycket ljus när jag körde på "P" - bilderna blev i stort sett helt urblekta. Jag tryckte på ISO och justerade med ratten, men likafullt väldigt ljusa bilder. Jag är ju som sagt van vid 350d där jag använde "P" och satte ISO:n på tex 800 - och då fick jag resultat jag förväntade mig, nu vet jag inte vad som blir fel. Vet ej om mitt val/justering av ISO inte "tog" av någon anledning.

Borde bytt kamera för länge sedan, är så inkörd på den gamla att alla nya finesser känns otroligt överväldigande! :-D
 
Börja med det grundläggande och strunta i de avancerade funktionerna tills vidare då. Se bara till att du vet hur man ställer in exponeringen (inkl ISO) och autofokusläget så kan du börja fota.

Manualen är som sagt rättt bra, vilka termer är det du har problem med?

Får återkomma om detta när jag kommit hem, har ej manualen framför mig så jag kan ge exempel. :)
 
Det släpptes in enormt mycket ljus när jag körde på "P" - bilderna blev i stort sett helt urblekta. Jag tryckte på ISO och justerade med ratten, men likafullt väldigt ljusa bilder. Jag är ju som sagt van vid 350d där jag använde "P" och satte ISO:n på tex 800 - och då fick jag resultat jag förväntade mig, nu vet jag inte vad som blir fel. Vet ej om mitt val/justering av ISO inte "tog" av någon anledning.

Borde bytt kamera för länge sedan, är så inkörd på den gamla att alla nya finesser känns otroligt överväldigande! :-D

Låter som kamerafel. Kan du ge lite värden på inställningarna. Inställt ISO syns ju i sökaren så då ser du ju om kameran använder det du ställt in.
 
Återkommer med detta när jag kommit hem - men det är förhoppningsvis handhavandefel..! ;-) Är en alldeles ny kamera så det skulle vara för trist om det vore fel på den, då hoppas jag hellre det är fel på mig! :-D
 
Det är inte så att du har råkat komma åt exponeringskompensationen och ställt den på +3 i din iver? Eller något i den stilen?
 
Det släpptes in enormt mycket ljus när jag körde på "P" - bilderna blev i stort sett helt urblekta. Jag tryckte på ISO och justerade med ratten, men likafullt väldigt ljusa bilder. Jag är ju som sagt van vid 350d där jag använde "P" och satte ISO:n på tex 800 - och då fick jag resultat jag förväntade mig, nu vet jag inte vad som blir fel. Vet ej om mitt val/justering av ISO inte "tog" av någon anledning.

Borde bytt kamera för länge sedan, är så inkörd på den gamla att alla nya finesser känns otroligt överväldigande! :-D

ISO 800.

Hur ljust var det ute (eller inne).
Låter lite som att du kör på onödigt hög ISO i kombination med för hög exponeringskompensation.
 
Återkommer med detta när jag kommit hem - men det är förhoppningsvis handhavandefel..! ;-) Är en alldeles ny kamera så det skulle vara för trist om det vore fel på den, då hoppas jag hellre det är fel på mig! :-D

Gå in i menyn Välj den andra menyfliken å kolla så du inte har exp.kompensation på nåt + värde.
Kolla utomhus (dagsljus) i läge M. Bländare: 5,6 Tid: 1/125 s ISO: 100 Du ser längst ner om exponeringen blir 0 = normal - = mörk += ljus Borde bli en ganska "normal" exponering. Slå över i läge P å kolla vad kameran använder för värden, den borde behålla dessa. (ungefär)

ThomasR
 
ISO 800.

Hur ljust var det ute (eller inne).
Låter lite som att du kör på onödigt hög ISO i kombination med för hög exponeringskompensation.

Just det exemplet gällde min gamla 350d, mitt i vintern (dvs mörkt inne) och jag har för mig att jag skulle fota en julgran. :-D Det var ett dåligt exempel, för det mesta körde jag runt 400 ISO på min 350d. :)

I det här exemplet när allt blev urblekt så fotade jag i fullt dagsljus inomhus med gott om ljus från flera fönster, därför försökte jag med 200 ISO - men det blev ju vansinnigt ljust så jag undrar om ISO:n blev rätt ändå.
 
Gå in i menyn Välj den andra menyfliken å kolla så du inte har exp.kompensation på nåt + värde.
Kolla utomhus (dagsljus) i läge M. Bländare: 5,6 Tid: 1/125 s ISO: 100 Du ser längst ner om exponeringen blir 0 = normal - = mörk += ljus Borde bli en ganska "normal" exponering. Slå över i läge P å kolla vad kameran använder för värden, den borde behålla dessa. (ungefär)

ThomasR

Tack - handfast så jag begriper! :)

Testar direkt jag kommer hem och återkommer! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.