Annons

inställning på kvällen

Produkter
(logga in för att koppla)

scrapparlotta

Aktiv medlem
Vad ska jag ha för instllningar på kvällen för att det ska bli bra foton. Aningen får jag dom för ljusa, ett konsigt ljus blir det, eller så får jag dom tokmörka.....Jag har en nikon D60....

[Hopplös fråga att svara på utan vettig information. Vad har du för kamera? Vilkan inställning kör du med? När på kvällen är det och vad är det du vill fota?

QUOTE=scrapparlotta;1360692]Vad ska jag ha för instllningar på kvällen för att det ska bli bra foton. Aningen får jag dom för ljusa, ett konsigt ljus blir det, eller så får jag dom tokmörka.....Jag har en nikon D60....[/QUOTE]

Hoppsan kameran stod ju, men resten saknas.

[Hopplös fråga att svara på utan vettig information. Vad har du för kamera? Vilkan inställning kör du med? När på kvällen är det och vad är det du vill fota?

QUOTE=scrapparlotta;1360692]Vad ska jag ha för instllningar på kvällen för att det ska bli bra foton. Aningen får jag dom för ljusa, ett konsigt ljus blir det, eller så får jag dom tokmörka.....Jag har en nikon D60....
[/QUOTE]

Just nu kör jag bara på antingen auto eller vrider "ratten" till kvällsfotografering.....men det blir inte så bra tycker jag. Jag har försökt göra lite manuella inställningar (kommer dock inte ihåg vad nu, jag ändrar lite hela tiden....). Det som är problemet då är att det blir suddigt. Jag fyller år på måndag och har önskat mig ett stativ....hoppas verkligen jag får ett. Då blir det väl bättre.

Inställningen på kvällen brukar vara ganska tillbaka lutad, efter en god middag med tillhörande dricka!
Snabb tid är ett måste, då fotografen ofta är vinglig eller tag ett stöd mot närmaste vägg!

1. Stativ är i princip ett måste (om du inte kan ställa kameran på en mur eller annat fast underlag).

2. Även på kvällen varierar ju ljuset beroende på var du befinner dig (stan, landet, stranden, tiden, o.s.v.). Därför är det svårt att ge några värden på inställningar.

3. Kameran vill ofta överexponera bilden på natten/kvällen. Den "vet" ju inte hur du vill ha det utan försöker att normalexponera bilden vilket ger ett väldigt ljust (överexponerat) resultat som oftast inte blir särskilt snyggt.

Förslag: Kameran på stativ, ISO 100 eller 200, kameran på "Av" (heter det A på Nikon?) och välj bländare. Exponeringskompensera därefter med minus 1-2 steg (prova dig fram). Har du möjlighet att fotografera och bildbehandla i RAW-format är det bra eftersom man då som ovan kan kompensera exponeringen efteråt.

Ett annat alternativ är ju att experimentera sig fram med inställningarna i Manuellt läge, vet inte hur van du är vid det.

Övning ger färdighet, ut och prova och låt din experimentlust styra. Då kommer du att lära dig massor!! Mitt exempel på inställningar är ju bara en form av riktvärden, inte alls säkert att det blir bra. Men våga prova!!

Lycka till!

//Arne

Hmm. Det beror på vad du är ute efter. Jag antar att du menar utan blixt. Du behöver tex inte stativ om du menar samma sak med bra bilder som jag.

Vad du behöver är att våga underexponera tror jag. Automatiken i kameran kommer försöka ge sensorn lika mycket ljus som vid en dagsbild och det blir aldrig bra, du vill ju ha en "mörkerbild".

Tänk dig att du ska fota en tänd julgran inomhus i dec med julgransljusen som enda belysning (utan blixt). I autolägen kommer bilden bli förfärlig och kräva både högsta ISO och ohållbara slutartider (dvs suddigt och grynigt och otrevligt ljus). Du - men inte kameran - är i själva verket ute efter då är en underexponerad bild. Har iofs Canon och inte Nikon men vet att du tex kan göra så här: Ställ kameran på Av/A, öppna bländaren fullt och hitta funktionen för att underexponera bilden. Ställ den på -1 till -2 "EV" (dvs "ljussteg"). Du har ju en digitalkamera så ta en bild i varje läge tills du ser på displayen att det börjar likna något du tänkt dig.

Ett litet stalltips är att fota RAW också. Vitbalansen(/WB) är svårt för de flesta kameror i mörker och med RAW kan du ändra den i efterhand och få mkt bättre resultat än om du kör jpg. IS/bildstabilisator kommer hjälpa i många sammanhang också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar