ANNONS
Annons

Inställning på K100D vs K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

sajbermartin

Aktiv medlem
Sitter och plöjjer igenom manualerna till K100D vs K10D lite snabbt.

Verkar som att mkt av inställningarna styrs via menyer, dvs. inte fysiska knappar.

Är det så eller får jag bara den uppfattningen ? Om så är fallet, tycker ni att det är störande ? Har ni provat andra kameror med mera fysiska knappar?

Tacksam för synpunkter!

Jag tycker alla viktiga snabba funktioner nås lätt via knapp eller snabbmeny på min K10D. Skulle allt kunna knappstyras blev det väll ytterligare ett 20-tal spakar på huset...

Efter uppgraderingen av firmware når man även ISOt direkt med knapp och justerar med inmatningshjul, verkar vara ett måste för gamla Canonrävar ;)

Jag har K10D, men jag brukar inte behöva krypa in i menyer och pilla? Men jag kanske fotar för mycket och ställer in för lite?

Ljusmätningsmetod ändrar jag ofta och det finns det ju en spak för. Exponeringskompensation använder jag rätt ofta med. Det finns det visst en knapp för.

Sen justerar jag möjligtvis ISO, även det finns det ju en knapp för.

Och att jag måste in i menyer för att formatera kortet ser jag inte som en nackdel;-)

Det enda jag använder mer eller mindre regelbundet är enkel/seriebildstagning, men det är så lättåtkomligt att det inte stör. Samma med blixtinställningarna.

Vad gör ni alla med era kameror som kräver ett sådant infernaliskt menypillande? Jag hade inte fler knappar på MV:en utan betydligt färre. Det gick hyffsat det med.

Jag saknar att kunna växla mellan RAW och JPG med en knapp på K100D, annars sitter det mesta lätt till även på K100D tycker jag.

FILM) (Bjarte skrev:
Jag har K10D, men jag brukar inte behöva krypa in i menyer och pilla? Men jag kanske fotar för mycket och ställer in för lite?

...

Vad gör ni alla med era kameror som kräver ett sådant infernaliskt menypillande? Jag hade inte fler knappar på MV:en utan betydligt färre. Det gick hyffsat det med.

Alla inställningar som ligger under Fn-knappen ligger under en meny. Alltså blixt, vitbalans, serie/enkel bildstagning t.ex.. De får väl ända anses vara saker man ändrar ganska ofta. Om det sen är besvärligt eller inte, det är kanske en annan sak..

Fredrik_Hansson skrev:
Alla inställningar som ligger under Fn-knappen ligger under en meny. Alltså blixt, vitbalans, serie/enkel bildstagning t.ex.. De får väl ända anses vara saker man ändrar ganska ofta. Om det sen är besvärligt eller inte, det är kanske en annan sak..
Ja, ett tryck mer än med en separat knapp, det är det ju. Men jag tycker väl inte det är jobbigt då.

Ni säger att man kan ändra ISO med ett inmatningshjul i nya firmwaren på K10D. Det har jag missat, hade ju varit grymt bra.. nu kör jag i Sv-läget bara för det.. hur gör man det? :)

BobDylan skrev:
Ni säger att man kan ändra ISO med ett inmatningshjul i nya firmwaren på K10D. Det har jag missat, hade ju varit grymt bra.. nu kör jag i Sv-läget bara för det.. hur gör man det? :)

Med K10D så har du fyra möjligheter för att ändra ISO inställningen.

1. Du kan ändra i C-Specialinställningar så att den "andra ratten" ändrar ISO i lägena Tv och Av.

2. Du kan ändra ISO i Sv läget via inmatningsratten.

3. Du kan ändrfa ISO i Fn-menyn.

4. Du kan ändra ISO genom att hålla nere OK knappen, vilket gör att skärmen ovanpå kameran visar ISO, och sedan använder du inmatningshjulet för att ändra värdet. Om du har Auto ISO inkopplat, så återgår den från Auto ISO till manuellt iSO. Vill du koppla in Auto ISO igen så trycker du gröna knappen samtidigt som du håller nere OK knappen.

Om du har OK knappen programmerad till att centrera AF punkten, så fungerar det inte med ISO där. Man får helt enkelt välja, och jag har valt ha OK till att centrera AF till mitten för jag använder AF sel mycket och det går snabbare att utgå från mitten än från ett av hörnen, för den minns ju var man var innan, så det är bra att kunna hoppa direkt till mitten enkelt och snabbt. Ändrar inte ISO så ofta så jag behöver ha det på OK knappen.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Med K10D nås det mesta som man använder ofta, via rattar och knappar. Det går även att programmera ett speciellt USER läge, så får du två inställningar eller arbetslägen i kameran som du lätt kan växla mellan. Själv har jag mitt USER inställt på Av med RAW, medan det övriga är inställd på JPEG och Bright -1.

Om det fanns mer knappar på kameran så skulle det bli mer förvirrande, hur skulle man hitta rätt? Tycker redan det nästan är för många knappar. *ler*.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Med K10D nås det mesta som man använder ofta, via rattar och knappar. Det går även att programmera ett speciellt USER läge, så får du två inställningar eller arbetslägen i kameran som du lätt kan växla mellan. Själv har jag mitt USER inställt på Av med RAW, medan det övriga är inställd på JPEG och Bright -1.

Om det fanns mer knappar på kameran så skulle det bli mer förvirrande, hur skulle man hitta rätt? Tycker redan det nästan är för många knappar. *ler*.

Hälsar
R

Har K100D oxå USER-lägen ??

Fredrik_Hansson skrev:
Det enda jag påstod var att det var en meny. Men jag tycker inte heller det är särskilt jobbigt, så där är vi överens.. :)
Det är bara det att det är så enkelt att jag inte tänkt på att det är ett menypillande

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar