Annons

Inställning kamera / objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Helle74

Medlem
Jag fotar oftast med full automatik när jag använder mina zoomobjektiv (har en canon eos 550d och kitobjektivet 18-55mm samt ett ytterligare).

Nu har jag dock köpt ett nytt objektiv ef 50mm f 1.8 ii.
Och nu till min något dumma fråga: men hur ställer jag bäst in kameran? På full automatik tycker jag nämligen inte att korten blir speciellt bra. Ska jag ställa den på Av el vad är bäst?

Tacksam för lite klargörande :)
 
Erm.... alltså vad menar du med "inte speciellt bra"?

om du vill påverka skärpedjupet så funkar ju Av, ställ in ett stor bländare (lågt nummer) för kortare skärpedjup och liten bländare (högre nummer) för att ett längre djup.

om du vill påverka rörelseoskärpa så välj Tv, kortare tid skarpare, längre tid mera oskärpa.

(enkelt beskrivet alltså)
 
Ska jag ställa den på Av el vad är bäst?

Tacksam för lite klargörande :)

Vilket resultat vill du ha? Objektivet är ljusstarkt och då finns möjlighet till att få kort skärpedjup, det kan vara snyggt till porträtt tex ( suddig balgrund ). Men så länge du inte delger vad du ska fota eller vad som du upplever dåligt blir det svårt att gissa vad det är du vill åstadkomma så att säga.

För full kontroll kan man fota manuellt men det kräver att man har ett visst hum om dels hur kameran fungerar och vad man vill ha för resultat.

Ett bra tips är att gå igenom grunderna i nån av gratisskolorna på nätet, eller läsa artiklar här på fotosidan.

www.kameravaskan.se är en bra sida,

www.fotoord.se är en sida som förklarar alla ord.
 
Jag fotar oftast med full automatik när jag använder mina zoomobjektiv (har en canon eos 550d och kitobjektivet 18-55mm samt ett ytterligare).

Nu har jag dock köpt ett nytt objektiv ef 50mm f 1.8 ii.
Och nu till min något dumma fråga: men hur ställer jag bäst in kameran? På full automatik tycker jag nämligen inte att korten blir speciellt bra. Ska jag ställa den på Av el vad är bäst?

Tacksam för lite klargörande :)

Med all respekt, läs manualen till kameran noggrant (finns för nerladdning om du inte har kvar den) så får du svar på många frågor. Experimentera mycket! Men beskriv noggrannare vad du inte tycker blev bra med dina bilder så kanske någon här kan ge mer detaljerat svar. Du har mycket bra utrustning men ibland behöver automatiken lite hjälp.
 
Förlåt min något vaga beskrivning. Jag har nu provat att ta lite bilder ute och finner att jag får det skärpedjup jag önskar när jag fotar barnen (d v s porträttliknande bilder) genom att använda bländare 1.8.

Fotona jag först tog var inomhus och med automatiken så antar jag att ljuskällan inte var tillräckligt bra för att ge det resultat jag önskade.

Jag har främst köpt objektivet för att fota porträtt med bra skärpedjup och ville därför komma åt att använda den största bländaren, därav min fråga om vilken inställning jag skulle använda på kameran.

Jag har försökt mig på manualen men ska läsa den från pärm till pärm för att få ökad förståelse. Tack även för länkarna, ska kika igenom dem.
 
...
Jag har främst köpt objektivet för att fota porträtt med bra skärpedjup och ville därför komma åt att använda den största bländaren, därav min fråga om vilken inställning jag skulle använda på kameran.
....
Då är det ju givet att Av (bländarprioritet) är en lämplig automatik att använda. Du väljer bländare, kameran väljer tiden (och eventuellt ISO om du har ISO-auto påslaget).
Det du behöver göra förutom att välja bländare är att kontrollera att kameran väljer slutartid och ISO som ligger inom dina önskade ramar.
För lång slutartid ger risk för rörelseoskärpa. För högt ISO ger risk för brus.

Petter ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.