Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställning IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Brav

Aktiv medlem
Använder ett nyinköpt Canon EF 300/4 IS på enbensstativ. Bör jag då ha IS:en inställd på "stativ" eller frihandstagning?

Finns det verkligen inställning för stativ eller frihandstagning? Är det IS på eller av du menar?

Läge 1 och 2 har med panorering att göra.

Hursomhelst ska du ha IS på (dvs för frihandstagning) om du använder enbensstativ. Du har mycket rörelse kvar i kameran även med enbensstativ.

Det finns en knapp för IS av eller på. Men dessutom en för Stabilizer Mode 1 eller 2. Jag har fått för mig att det ena läget är för stativ och det andra utan.

Brav skrev:
Det finns en knapp för IS av eller på. Men dessutom en för Stabilizer Mode 1 eller 2. Jag har fått för mig att det ena läget är för stativ och det andra utan.

Det är ju vanlig och panorering det står för.

Tack för det.
Om jag förstått det rätt så är ena läget för fotografering av orörliga objekt medan det andra används då man exempelvis vill följa flygande fågel? Eller?

Det stämmer.
Läge 1 kompenserar skakningar i båda led.
Läge 2 däremot kompenserar bara skakningar i höjdled för att man ska kunna panorera med motiv i rörelse.

Här finns lite information om läge 2, den verkar funka som läge 1 och om det känner av medveten panorering slår den av stabiliseringen horisontellt:
http://www.openphotographyforums.com/forums/archive/index.php/t-1919.html

Men detta var nytt för mig, jag har aldrig hört eller sett det förut. Man får testa själv för att se hur bra det fungerar.

Kanske ska tillägga att jag tror att de flesta kör med läge 1 normalt om de inte vet att de ska panorera. Och läge 2 om de ska panorera.

Det nya/okända är att man ska kunna ha läge 2 hela tiden. Det är inte något jag har testat.
Kanske någon annan alltid kör med läge 2?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar