Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställning av avståndsmätare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonja L

Medlem
Snälla kan någon hjälpa mig med hur jag ställer in avståndmätaren på mina objektiv.Har man
tillgång till detta är det ju dumt att inte andvända det.
För det första: ska fokus alltid vara inställt på manuellt när man andvänder sig av avståndsmätaren.
Jag såg i Digitalfoto en tabell över det sk. hyperfokalavståndet för objektiv liknande mina.
Vid en viss brännvidd o. bländare kunde du alltså se vad du skulle ställa in mätaren på.
Men den tabellen gick bara till 50 mm. Hur gör man vid längre brännvidder?
Och hur gör jag med mitt objektiv 16-85 mm där avståndsmätaren bara går till 1,5 m. Om jag har förstått logiken i den här tabellen, så kan jag inte ha längre brännvidd än 18 mm om jag skall använda mig av mätaren.
Eller kan det vara så enkelt som att om antal m. på mätaren inte räcker till så väljer jag bara bländare o. ställer in mätaren på oändlighet=symbolen "liggande åtta".
Behöver jag välja fokuspunkt om jag fokuserar med hjälp av mätaren?
Jag har tidigare fått bra hjälp i detta forum, så nu hoppas jag på alla er som är så tekniskt begåvade.Hoppas att ni förstår vad jag menar.

Jag är lite osäker på vad du menar med avståndsmätaren. Om du tänker att du ska kunna få reda på hur många meter det är bort till ett motiv så tror jag att objektiven inte är tillräckligt exakta.
Möjligen kan det vara till hjälp på lite närmare avstånd men annars brukar avståndsskalan vara alldeles för grov för att man ska ha nytta av den.
Dessutom är autofokusobjektiv ännu sämre på att visa avståndet i meter än vad manuellt fokuserade objektiv.
Vill du verkligen veta avståndet till ett motiv tror jag det är bättre att använda en riktig avståndsmätare.

Vad är det som du vill kunna göra?

Sonja, det du kallar avståndsmätaren är vad vi andra kallar avtåndsskala, eller bara "avstånd".

En anledning att ställa in avståndet själv (och alltså koppla ur autofokus) är att man snabbt vill ta en bild på ett givet eller okänt avstånd. Är avståndet känt i förväg är det ju lätt. ställ in det efter skalan, bara, så noggrant du kan. Är avståndet till motivet okänt kan man använda så kallat hyperfokalavstånd: då får man maximalt skärpedjup med skärpa från oändligheten ned till kanske några meter. Då måste du ha den där tabellen du pratar om, och också använda en speciell bländare.

Kolla länken du fick ovan, eller den här tabellen:

http://www.dofmaster.com/files/35mm_28_100x.gif

Blev du något klokare?

Per.

Du kan använda avståndsskalan oavsett vilken brännvidd, men hyperfokalavståndet är inte samma för olika bränvidder.
Hyperfokalfokusering är något som man oftast använder på relativt korta krännvidder och, skulle jag säga, ganska sällan på brännvidder över 50mm (och ofta inte ens så långa). Det funkar såklart utmärkt att fokusera efter hyperfokalavståndet även på 500mm eller 1000mm eller vad som helst, även om man inte har lika stor nytta av det där oftast.
http://www.dofmaster.com/download_chart.html
Där finns ett program där man kan göra enga tabeller att skriva ut för att ha med i fotoväskan/fickan, om man vill.

Använder man någorlunda korta brännvidder kan man, om man är lite lat, oftast få ett bra resultat genom att bara fokusera på något som är 2-3m bort och blända ner till f/11. Då får man i regel allt från 1.5m och till oändligheten i fokus. Har man något väldigt nära kameran som man vill ha skarpt och samtidigt vill ha skärpa till oändligheten får man vara lite petigare och titta i tabellen. Värt att nämna är att avståndsskalan på objektivet inte är jätteexakt, så det kan vara en bra idé att ta en bild med fokus lite framför och lite bakom hyperfokalavståndet åxå.
Ibland går det ju inte ens att få allt man vill ha skarpt, ens med hyperfokalfokusering och då kan man ju "fuska" genom att ta två (eller flera) bilder på olika fokusavstånd och antingen lägga ihop själv i photoshop eller låta ett program avsett för focus stacking, som det heter, göra det åt en.

Inställning av avståndsmätare

Jag är lite osäker på vad du menar med avståndsmätaren. Om du tänker att du ska kunna få reda på hur många meter det är bort till ett motiv så tror jag att objektiven inte är tillräckligt exakta.
Möjligen kan det vara till hjälp på lite närmare avstånd men annars brukar avståndsskalan vara alldeles för grov för att man ska ha nytta av den.
Dessutom är autofokusobjektiv ännu sämre på att visa avståndet i meter än vad manuellt fokuserade objektiv.
Vill du verkligen veta avståndet till ett motiv tror jag det är bättre att använda en riktig avståndsmätare.

Vad är det som du vill kunna göra?

Jag vill, om det går, att få en bild skarp hela vägen från förgrund till oändlighet, vid en viss bestämd brännvidd. Har man kanske mest nytta av mätaren med ett vidvinkelobjektiv?
Efter att ha läst andra svar förstår jag att det jag talar om är avståndsskalan.

Sonja, det du kallar avståndsmätaren är vad vi andra kallar avtåndsskala, eller bara "avstånd".

En anledning att ställa in avståndet själv (och alltså koppla ur autofokus) är att man snabbt vill ta en bild på ett givet eller okänt avstånd. Är avståndet känt i förväg är det ju lätt. ställ in det efter skalan, bara, så noggrant du kan. Är avståndet till motivet okänt kan man använda så kallat hyperfokalavstånd: då får man maximalt skärpedjup med skärpa från oändligheten ned till kanske några meter. Då måste du ha den där tabellen du pratar om, och också använda en speciell bländare.

Kolla länken du fick ovan, eller den här tabellen:

http://www.dofmaster.com/files/35mm_28_100x.gif

Blev du något klokare?

Per.

OK. Ska studera tabellen lite noga. Jag tror nog att jag kan räkna ut hur det fungerar.

Du kan använda avståndsskalan oavsett vilken brännvidd, men hyperfokalavståndet är inte samma för olika bränvidder.
Hyperfokalfokusering är något som man oftast använder på relativt korta krännvidder och, skulle jag säga, ganska sällan på brännvidder över 50mm (och ofta inte ens så långa). Det funkar såklart utmärkt att fokusera efter hyperfokalavståndet även på 500mm eller 1000mm eller vad som helst, även om man inte har lika stor nytta av det där oftast.
http://www.dofmaster.com/download_chart.html
Där finns ett program där man kan göra enga tabeller att skriva ut för att ha med i fotoväskan/fickan, om man vill.

Använder man någorlunda korta brännvidder kan man, om man är lite lat, oftast få ett bra resultat genom att bara fokusera på något som är 2-3m bort och blända ner till f/11. Då får man i regel allt från 1.5m och till oändligheten i fokus. Har man något väldigt nära kameran som man vill ha skarpt och samtidigt vill ha skärpa till oändligheten får man vara lite petigare och titta i tabellen. Värt att nämna är att avståndsskalan på objektivet inte är jätteexakt, så det kan vara en bra idé att ta en bild med fokus lite framför och lite bakom hyperfokalavståndet åxå.
Ibland går det ju inte ens att få allt man vill ha skarpt, ens med hyperfokalfokusering och då kan man ju "fuska" genom att ta två (eller flera) bilder på olika fokusavstånd och antingen lägga ihop själv i photoshop eller låta ett program avsett för focus stacking, som det heter, göra det åt en.

Tack. Jag ska prova att fota enl. dina förslag. Jag börjar förstå att detta är främst för vidvinkelobjektiv. Jag har ett 16-85 mm objektiv o. ett tele 70-300. Då har kanske inte så stor nytta av avståndsskalan. Oavsett om jag kommer att använda mig av den eller inte så vill jag väldigt gärna förstå hur min utrustning fungerar.

ANNONS