Annons

inspiration-hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)
dJb skrev:
En mycket bra sida. Helt i min smak!! :)

Jag vet inte om jag ser annorlunda på saken än andra, men jag tycker en sidas estetik är viktigare än enkelheten. Själv tycker jag sidan ovan är enkel och samtidigt väldigt estetisk.

När jag går in på en fotosida så påverkas jag mer av om jag tycker sidan ser snygg ut än om den är "enkel" att navigera i. Möts jag av en sida som ser ut att vara gjord i frontpage-98 med räknare och länkar till allt möjligt och omöjligt och kanske nån clip-art bild så blir jag inte en långvarig besökare även om bilderna är bra. Det känns bara tråkigt på nåt sätt men vissa är kanske immuna mot designen och kan fokusera på bilderna. Till dessa hör dock inte jag. :)

/D

Håller med dig till fullo!

Det ska vara enkelt och stilrent men ändå det där "lilla extra".

Det blir ju oftast så att folk med mindre vana försöker göra mer och vågar inte ha enkelheten och det små detaljerna som gör själva sidan.
 
zippedee skrev:
http://www.amivitale.com

helt klart bäst enligt mig ;)

Ett jättebra exempel på att röra till det. Det börjar dessutom med ett onödigt, jobbigt och intetsägande flash-intro som ger mig en start med negativa vibbar. Dessutom lär sidan inte fungera med alla webläsare och versioner av dem. Men så går det när man anlitar en webfirma för att göra den ;)
Frågan är om det är webfirman eller fotografen som exponeras bäst här?

Nä, jag gillar fotografsidor av Fröderbergs sort. På hans sida kommer du in snabbt. Redan på första sidan får du se flera exempel ur hans produktion och resten är väldigt överskådligt. Dessutom har den intresserade kontaktinformationen redan på första sidan.

/Johan
 
Senast ändrad:
hansen2 skrev:
Ett jättebra exempel på att röra till det. Det börjar dessutom med ett onödigt, jobbigt och intetsägande flash-intro som ger mig en start med negativa vibbar. Dessutom lär sidan inte fungera med alla webläsare och versioner av dem. Men så går det när man anlitar en webfirma för att göra den ;)
Frågan är om det är webfirman eller fotografen som exponeras bäst här?

Nä, jag gillar fotografsidor av Fröderbergs sort. På hans sida kommer du in snabbt. Redan på första sidan får du se flera exempel ur hans produktion och resten är väldigt överskådligt. Dessutom har den intresserade kontaktinformationen redan på första sidan.

/Johan

Tycker den är bra, den känns mycket professionell och skapar en stämning runt varje foto. Intro'n är väl iofs lite si så där, men det går ju lätt att skippa, och inte direkt något jag skulle såga hela sajten för.

Undrar hur många % av besökarna som tittar på amvitales hemsida och vill kontakta honom...

Fröderbergs har väl lite annan målgrupp gissar jag, så känns lite orättvist att jämnföra dom två.

Kan vara värt att komma ihåg att man kanske inte alltid ingår i den primära målgruppen... jag gillar inte all form, men jag gillar när man ser att kreatören tänkt på målgruppen och det känns genomarbetat.

Avslutningsvis tycker jag inte det ger ett speciellt proffsigt intryck och göra sin webbsida själv, om man nu inte råkar vara väldigt duktig. Bara för att jag har tillgång till verktygen försöker jag mig inte på att vara musiker, bilmekaniker etc :)
 
sflow skrev:
Tycker den är bra, den känns mycket professionell och skapar en stämning runt varje foto. Intro'n är väl iofs lite si så där, men det går ju lätt att skippa, och inte direkt något jag skulle såga hela sajten för.

Undrar hur många % av besökarna som tittar på amvitales hemsida och vill kontakta honom...

Fröderbergs har väl lite annan målgrupp gissar jag, så känns lite orättvist att jämnföra dom två.

Kan vara värt att komma ihåg att man kanske inte alltid ingår i den primära målgruppen... jag gillar inte all form, men jag gillar när man ser att kreatören tänkt på målgruppen och det känns genomarbetat.

Avslutningsvis tycker jag inte det ger ett speciellt proffsigt intryck och göra sin webbsida själv, om man nu inte råkar vara väldigt duktig. Bara för att jag har tillgång till verktygen försöker jag mig inte på att vara musiker, bilmekaniker etc :)

Håller med dig om att man bör behärska sidknåpandet om man ska göra det själv.

Ami Vitale's sida tillfredsställer mys-surfaren men sidor a'la Fröderberg tror jag säljer fler bilder. Och det är väl det man vill kanske? ;)

Nu har jag lovordat Fröderberg men upptäckte en miss på hans sida. "Nya bilder" är en länk till hans krypin här på Fotosidan.
Missen är dubbel. För när jag klickade på länken fick jag "Sidan kan inte visas" (hög last på FS?) plus att om det fungerar hamnar man på en sida med en annan design vilket är en smula förvirrande.

Magnus: Fixa! :))

/Johan
 
Terje,
Det vore mycket bättre om man kunde klicka mellan bilderna..istället för att hålla på och öppna/stänga bilderna hela tiden som det är nu...det blir fort tröttsamt.
 
Terje skrev:
Terje Hellesø Photography

Mycket bilder plus annat. Men vad tycker ni? Har mycket besök på hemsidan och kommentarer till bilderna - men knappt några som säger hur hemsidan är... Skulle uppskatta era bedömningar.

Terje

Bakgrundsbilden (är det bockar?) ger ett hemsnickrat intryck. Den gör dessutom att det ser ut som att undersidorna "Gallery" och "Publications" saknar något. Ytan som inte innehåller något ser mycket större ut alltså. Välj hellre en bakgrund med enbart färg.
Ibland kommer jag till en tom vit sida om jag klickar mig vidare. Klickar jag en gång till fungerar det däremot?

/Johan
 
sagan skrev:
Terje,
Det vore mycket bättre om man kunde klicka mellan bilderna..istället för att hålla på och öppna/stänga bilderna hela tiden som det är nu...det blir fort tröttsamt.

Det blev gjort så för att bilderna skulle ha ett bättre skydd - och för att man snabbare kunde manövrera på sidan.

Men jag förstår dig och håller med.

Terje
 
hansen2 skrev:
Bakgrundsbilden (är det bockar?) ger ett hemsnickrat intryck. Den gör dessutom att det ser ut som att undersidorna "Gallery" och "Publications" saknar något. Ytan som inte innehåller något ser mycket större ut alltså. Välj hellre en bakgrund med enbart färg.
Ibland kommer jag till en tom vit sida om jag klickar mig vidare. Klickar jag en gång till fungerar det däremot?

/Johan

Bakgrundsbilden är komponerat av mig för att hemsidan skulle ge ett mer personligt intryck. Jag kan dock idag hålla med om att det kanske varit bättre med en ren bakgrund. Vilken färg kan jag dock inte bestämma mig för...

Terje
 
Terje skrev:
Bakgrundsbilden är komponerat av mig för att hemsidan skulle ge ett mer personligt intryck. Jag kan dock idag hålla med om att det kanske varit bättre med en ren bakgrund. Vilken färg kan jag dock inte bestämma mig för...

Terje

Lugna och lite varma färger eller varianter av grått fungerar oftast bäst. De stör eller konkurrerar sällan med själva innehållet.

/Johan
 
Terje skrev:
Inte en chans!

Undrar då av ren nyfikenhet.. varför inte?

För mig är det svart eller vitt som framhäver bilder bäst. Ska man inte då gå före sin personliga preferens på färger och då använda svart eller vitt för att då få ut det bästa av sina bilder?

:)
 
Terje skrev:
Terje Hellesø Photography

Mycket bilder plus annat. Men vad tycker ni? Har mycket besök på hemsidan och kommentarer till bilderna - men knappt några som säger hur hemsidan är... Skulle uppskatta era bedömningar.

Terje

Jag instämmer i bakgrunden. Tycker du ska skippa bockarna.. :)

Men det jag hänger upp mig på är att bilderna öppnas i ett nytt fönster. Detta funkar möjligen om man ska kolla på få bilder men din sida är ju minst sagt "fyllig". Möjligen skulle det funka om du byggde in nån fuktion så att man kunde bläddra mellan bilderna i stort format.
Jag tror att skyddet för bilderna blir marginellt bättre. Är det nån som verkligen vill ladda ner en bild så kan man ju alltid göra en skärmdump ändå.
Bilderna är ju kanon så jag tycker du ska överväga att ta bort att bilderna öppnas i nytt fönster.. det blir som sagt snabbt ganska tröttsamt.

/D
 
Terje, jag håller med tidigare inlägg om att det snabbt blir jobbigt att manuellt öppna och stänga en massa fönster, särskilt som du har så många fotografier. Jag håller även med om att en renare bakgrund säkert skulle kunna vara snyggt även om det kanske är renar (?) på den nu. :)
Mvh Johan
 
Hej.

Jag har ett tips om en websida som jag tycker är helt grym!

Det är en fotograf som heter Sacha Dean Biyan.

Kräver dock lite av datorn och snabb uppkoppling.

Gränssnittet kan till en början tyckas vara lite rörigt, men det är ju bara att skruva upp ljudet, luta sej tillbaka och klicka runt.

(dessutom en riktigt duktig fotograf)

http://www.eccentris.com/flash.htm

/Jacob vP
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.