** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

inspelning av miljöljud

Produkter
(logga in för att koppla)
Annars så kan man ju alltid spela in ljud via en DV-kamera + mic. Bra digitalt ljud som är enkelt att plocka ur redigeringsprogrammen.. DV-kameror är billigt nu, samma teknik som dat mm. plus att man kan använda den till mer om man vill.. Minidisc och dat känns faktiskt lite 1900-tal..

Själv har jag en Sony ECM-MS907 till min DV-kamera. Denna combo ger förtäffligt ljud...

Senast ändrad:
j3n5 skrev:
Annars så kan man ju alltid spela in ljud via en DV-kamera + mic. Bra digitalt ljud som är enkelt att plocka ur redigeringsprogrammen.. DV-kameror är billigt nu, samma teknik som dat mm. plus att man kan använda den till mer om man vill.. Minidisc och dat känns faktiskt lite 1900-tal..

Själv har jag en Sony ECM-MS907 till min DV-kamera. Denna combo ger förtäffligt ljud...

Hmm. Det står "digitalmikrofon" på den Sonyn; vad innebär det..? A/D-omvandlare i mikrofonen? Eller är signalen analog?

Misstänker att det är så enkelt att Sony designat den för digital inspelning. Har för mig att den fungerar lika bra till analoga källor också..

Fredsson skrev:
Jag var inne på en lokal radio/TV butik och frågade. Deras tips var digitala fickminnen från Panasonic. Modellerna som de hade heter RR-US360 och RR-US395.

Tydligen har de fast inbyggda minnen på 16 MB och kan förses med extern mikrofon. Någon som har erfarenhet av dessa eller liknade?

16 mb låter inte mycket, om det inte går aqtt bygga ut. Ljud tar cirka 10 meg per minut i stereo (waw). Alltså skulle minnet räcka två minuter om det inte är någon komprimering..

Uffe

Portabel digital inspelning.

Här kommer några konkreta rekommendationer för portabel inspelning.

För det första. Skaffa inte en mikrofon som sitter direkt på bandaren/MD:n elller det inspelningsmedia ni väljer. Mikrofonen kommer att ta upp mekaniska ljud samt stomljud. Se till så att mikrofonen har en sladd och ta med ett litet smidigt mikrofonstativ. Skaffa ett bra (!!) puffskydd! Sen handlar det om vilken prisnivå man vill lägga sig på. Ska det vara litet och smidigt föredrar jag definitivt MD-spelare framför Dat-spelare. Och det av många anledningar. MD-spelaren är betydligt hållbarare och risken för drop-outs är MYCKET mindre. Färre rörliga delar och MD-skivan är ett bättre lagringsmedia än Dat-band. Och så är det mycket lättare att föra över informationen till en dator. MD:n´s något lägre upplösning i jämförelse med en Dat-spelare modell bättre kan nog egentligen ses som en fördel i sammanhanget så jag skulle inte stirra mig blind på tekniska specar i det här falet. Ska det vara litet och ekonomiskt försvarbart rekommenderar jag följande:

Stereomikrofon:

Sony ECM-MS908C. Smidig stereokonding som låter bra. Matas med ett 1,5 volts AA batteri och har en upptagning mellan 100 - 15.000Hz. Räcker gott för bildspel och hobby/seriös amatör nivå. 1.250 kronor ca.

MD-spelare:

Sony MZ-RH10. Spelar in på Hi-MD-skivor och man kan ställa inspelningsnivån på mikrofoningången. Även den drivs med ett AA-batteri. Ca 2.500:-. Finns andra liknande men se till så att det finns justerbar inspelningsnivå!

Med ett liknande paket blir det ruggit portabelt och man hamnar runt 4.000:- för nya prylar.

Ska det vara DYRT men professionellt och portabelt blir det mer komplicerat. Två matchade Neumann KM 184:eek:r á 7.800:-/mikrofon eller två matchade Microtec Gefell M 300 S för 14.400:- + moms per par t. ex. Problemet uppstår då mikrofonerna kräver fantommatning vilket inte är det lättaste att lösa ute i naturen. En Microtec Gefell N200 48-volts aggregat kopplat till några bilbatterier kanske? Riktigt bra mikrofoner kräver ström så då får man problem. Som inspelningsmedia skulle jag personligen välja att spela in digitalt på en laptop, eller Powerbook om man kör Mac, som man kör på batteri med ett lämpligt ljudprogram. Logic, Wavelab, Cubase SX3 eller liknande. Och så ett bra ljudkort till det. MOTU eller Digidesign Mbox2 t.ex. Jag tror inte att det finns någon mik preamp på marknaden som klarar av att fantommata mikrofoner när mikpreampen drivs via USB från datorn men jag kan ha fel. Om så är fallet kan ni plocka bort N200 aggregatet samt bilbatterierna ovan och då är det ju egentligen bara en laptop/Powerbook, ljudkort samt mikrofoner som behövs och då blir det ju smidigt. Men dyrt. Ska kolla upp detta.

MVH//Jan

Finns flera Firewire kort som kan fantomdriva från batteriet på en laptop. Typ M-Audio FW410.

Men jag tror att batteriet dör ganska fort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar