Annons

Inscanning av fysiska foton (10x15) till CD/DVD i Gbg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ma_Ni

Aktiv medlem
Någon som har ett tips på bra fotobutiker/firmor som scannar in fysiska foton i 10x15 cm storlek till digitalt format som DVD/CD?
 
Hej,
jag har inte tips på någon butik, men om det är många foton så blir det snart billigare att köpa en egen scanner.
 
Okej, så det kostar så pass mycket per bild? Det ideala vore i så fall att hyra en lättarbetad foto-scanner. Jag äger nämligen en 5-6 år gammal budget-scanner som jag provade fotoscanning med för några år sedan, men efter att ha scannat in ett gäng foton gav jag upp eftersom jag märkte att det skulle bli alltför tidskrävande. Mest pga det efterarbete som hade krävts.

Jag googlade nyss på hyra av scanner och hittade en firma i Linköping (bevarabilden.nu), men det hjälper inte mig som bor i Gbg. Annars hittade jag mest lösningar som inbegrep diabilds-scanning.

Så... är det nån i Gbg-trakten som har erfarenhet av inscanning av 10-x15-foton eller nån idé kring lösning som inte kräver köp då scannern ändå bara kommer att användas under ett par dagar?
 
Det är just att det är tidskrävande som kostar. Skall du låta en firma göra det så måste du betala för att de skannar in dem på flatbäddsskanner och sedan extra för att de skall sitta vid skärmen och klona bort eventuella dammkorn. Det är mycket smidigare att göra det själv, kanske i omgångar.
 
Ja, jag börjar nästan fundera på att fotografera dem ett efter ett med min systemkamera, eller vänta några år och hoppas att det dyker upp nån billigare och mer automatiserad metod för inscanning. Allteftersom fler och fler i den "äldre generationen" vänjer sig vid digitala bilder lär det skapas en större efterfrågan kring att digitalisering av gamla fotoalbum med fysiska fotografier.
 
Näsvist inlägg av gamling. Mitt intryck/personliga uppfattning är att 'fysiska bilder' känns som betydligt mer pålitligt än digitala representationer. Föreställer mig att trenden lika gärna kan bli att papperskopiorna får en renässans.
 
Bestående. Såvitt jag vet finns ingen lagringsmetod för digitala bilder som kan garantera mer än ett ensiffrigt antal års hållbarhet?
 
Är inte helt säker på att jag förstår dig rätt. Menar du alltså att du tror att kvaliteten på foton som lagras på t.ex. en hårddisk försämras efterhand? Om så är fallet får du gärna förklara hur det skulle gå till i och med att digitala bilder lagras med ettor och nollor som inte förändras över tid. Men som sagt, jag kan ha missförstått dig.
 
Själva lagringsmediet är, såvitt jag förstått, problemet. CD-skivor degenererar (plasten). DVD är väl i princip samma sak. Hårddiskar tenderar att krascha och interfacen förändras över tid. Filsystem blir föråldrade. Mm, mm.
Men det klart - är man beredd att regelmässigt föra över sina backupper till nya och med tiden alltmer datarika medier så kanske man håller systemet flytande.

Papper kräver mindre omsorg, kan ju lagras i närmaste bergrum ;)
 
Men det klart - är man beredd att regelmässigt föra över sina backupper till nya och med tiden alltmer datarika medier så kanske man håller systemet flytande.

Ja, det är precis så man måste göra. Det är inte speciellt ansträngande eftersom det görs automatiskt om man har satt upp det rätt från början. Då och då måste man köpa nya diskar förstås, så helt gratis är det inte. Å andra sidan är lagringsmedia i form av hårddiskar väldigt billigt numera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.