Annons

inscannade negativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Har scannat in färgnegativ med vanlig scanner. Går det att få fram en positiv ok bild i photoshop på detta viset?
Inverterade bilden, men då blev det så blått.
Enkelt tips på hur jag skall göra.
//Sara Bengtsson

Eftersom negativ har ett rödoranget färgstick måste det kompenseras (blir till ett grönaktigt/blåaktigt stick på positivet). Detta gör du lättast genom att redigera kurvorna (levels) i Photoshop på den positiva bilden.

När du scannar negativ, borde du kunna ställa in scannerns program till att scanna färgnegativ. Då korrigeras negativet automatiskt, så att färgerna blir positiva och masken försvinner.

Som tidigare sagts, negget i sig är ju orange vilket inverterat blir blåstick. Genom att scanna en tom negruta som du inverterar har du en referens på vad som skall tas bort från din inverterade negbild (lämpligen att du lägger ett lager med denna färg ovanpå ocg med lämpligt blandningsläge drar bort sticket)

Curves baby, curves.
Öppna ett nytt justeringslager för kurvor och justera varje färgkanal för sig för att få ett neutralt resultat.

Om bilden är röd så väljer du röda kanalen och drar kurvan nedåt.

En quick-fix, om det inte måste vara exakt, är annars att skapa ett nytt kurv-lager, välja den grå pipetten och klicka på ett område i bilden som borde vara neutralgrått.

//D

Tack för svaren! Nu skall jag sätta mig en dag när jag är på gott humör och har tålamod och göra ett allvarligt försök.
//Sara Bengtsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar