Magnus_C_N
Aktiv medlem
Hej igen
Jag och några vänner har börjat och diskutera att bygga ett fotolabb själva.
Vi har tittat på photax kompletta paket och vi kommer ev. slå till på det.
och köpa en bra scanner för både vanlig film och mellan format.
kan ni rekomendera någån bra scanner ?
jag har läst att film/negativ scanners ska vara bäst, men fins det någon som klarar både vanlig film och MF ?
vi tänker framkalla vanlig film och mellan formats film.
photax paketet innehåller bla en.
Meopta Opemus 6 std
Det jag/vi undrar över är:
duger förtorings apparaten ? jag menar kan vi 'upgadera' maskinen till och ta fler MF negativ än 6x6. eller ska vi lägge pengar på en bättre?
Hur stort bör rummet vara ?
jag antar att ventilation är viktigt, men hur stark bör den vara ? räcker en billig hushålls fläkt ?
Kemikalier.
Jag antar att man fortfarande lämnar in använd kem. på speciella inlämnings ställen.
Men kan jag/vi använda kemin flera gånger heller är den förfarad efter en framkallning?
Något speciellt jag bör tänka på gällandes möblemang ?
Vi har inte riktigt bestämnt hur dyrt det får bli, men iaf. så billigt och bra som möjligt är det enda vi är överens om än så länge.
Föresten en sak jag undrar över:
Varför kallas 'vanlig' film 135mm och mellan format 120mm? jag menar tittar man på längden enbart låter 135mm klart större
Stort tack på förhand.
Magnus Nygren
Jag och några vänner har börjat och diskutera att bygga ett fotolabb själva.
Vi har tittat på photax kompletta paket och vi kommer ev. slå till på det.
och köpa en bra scanner för både vanlig film och mellan format.
kan ni rekomendera någån bra scanner ?
jag har läst att film/negativ scanners ska vara bäst, men fins det någon som klarar både vanlig film och MF ?
vi tänker framkalla vanlig film och mellan formats film.
photax paketet innehåller bla en.
Meopta Opemus 6 std
Det jag/vi undrar över är:
duger förtorings apparaten ? jag menar kan vi 'upgadera' maskinen till och ta fler MF negativ än 6x6. eller ska vi lägge pengar på en bättre?
Hur stort bör rummet vara ?
jag antar att ventilation är viktigt, men hur stark bör den vara ? räcker en billig hushålls fläkt ?
Kemikalier.
Jag antar att man fortfarande lämnar in använd kem. på speciella inlämnings ställen.
Men kan jag/vi använda kemin flera gånger heller är den förfarad efter en framkallning?
Något speciellt jag bör tänka på gällandes möblemang ?
Vi har inte riktigt bestämnt hur dyrt det får bli, men iaf. så billigt och bra som möjligt är det enda vi är överens om än så länge.
Föresten en sak jag undrar över:
Varför kallas 'vanlig' film 135mm och mellan format 120mm? jag menar tittar man på längden enbart låter 135mm klart större
Stort tack på förhand.
Magnus Nygren