Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inomhussport

Produkter
(logga in för att koppla)

viktor1623

Aktiv medlem
Nu när sommmaren är över och det är dags för handboll och ishockey undrar jag vad som krävs för att få bra bilder av inomhussporter i lokaler där ljuset inte är det bästa. Kan man använda blixt, eller är det förbjudet/blir dåligt? Är det nödvändigt med blänadre 1.8 eller räcker 2.8 eller 3.5? Gör ett stativ nån nytta när motivet rör sig hela tiden? Vad använder pressfotograferna vid såna här evenemang för utrustning? Jag hoppas på svar på iallafall några av frågorna!

Alltid en fördel med stora bländare, inte minst innomhus!

Det hela beror på vilket ISO och slutlig kvalitet du/ev,, din uppdragsgivare önskar.
Inget problem att fota på öppen f5,6 med 300mm om man använder ISO1600 eller 3200.
Men ofta så kanske man önskar ett finare eller obefintligt korn och då behövs mer öppen optik, eller stadigt stöd. Ett enbensstativ är nog ett mycket fint hjälpmedel även om jag aldrig använt stativ inne själv,,,Prioriterar snabb flexibilitet,,,

Blixt bör inte användas nära utövaren under pågående aktivitet, en och annan bild från läktarplats är det nog ingen som tar skada av dock,,

Man kommer låångt med ett 70-200 2,8 för innomhussport.

Mitt favoritobjektiv för sport inne och ute var under en lång tid ett EF300 2,8L. Kanske Sigmas 100-300 2,8 vore ngt?

Mvh Niclas, som INte är pressfotograf!!!;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar