Annons

Inomhusfotografering med Canon EF 17-40 f4

Produkter
(logga in för att koppla)

j_sjoholm

Aktiv medlem
Hallå på er

Nästa vecka ska jag iväg på ett bostadsreportage för tidningen här i stan.

Och naturligtvis åker det nyinköpta Canon 17-40 gluggen med.

Jag har tidigare fotat med standardobjektiv, 18-55 o.s.v. som även dom haft 4 som lägsta f-tal och det har funkat ihop med ett högre isotal.

Det jag undrar nu är ifall Ni tycker det är värt att släpa med sig stativet och fota på bländare 8 eller liknande? Jag vill ju ha ljusa, skarpa inomhusbilder vilket jag vet att detta objektiv kan ta.

Men det jag vill veta är om skillnaden mellan detta är väldigt stor när det kommer till skärpa och bra ljus:

- Ett högt isotal (1000-1200) och f4

mot

- Stativ, längre slutartid och t.ex. f8


Tacksam för alla svar.
 
Är det inte fråga om rörliga objekt så är ett stativ aldrig fel. Då kan du välja bländare efter vilket skärpedjup du vill ha ex vis.
 
Ta med dig stativet.

Hallå på er

Nästa vecka ska jag iväg på ett bostadsreportage för tidningen här i stan.

Och naturligtvis åker det nyinköpta Canon 17-40 gluggen med.

Jag har tidigare fotat med standardobjektiv, 18-55 o.s.v. som även dom haft 4 som lägsta f-tal och det har funkat ihop med ett högre isotal.

Det jag undrar nu är ifall Ni tycker det är värt att släpa med sig stativet och fota på bländare 8 eller liknande? Jag vill ju ha ljusa, skarpa inomhusbilder vilket jag vet att detta objektiv kan ta.

Men det jag vill veta är om skillnaden mellan detta är väldigt stor när det kommer till skärpa och bra ljus:

- Ett högt isotal (1000-1200) och f4

mot

- Stativ, längre slutartid och t.ex. f8


Tacksam för alla svar.


Miljöfotografering inomhus kräver nog stativ. Jag antar att du vill ha så stort skärpedjup som det är möjligt, vilket innebär bländare16-20 snarare än 4-8. Så oavsett vilkiet objektiv du tar med dig, så är det nog stativ som gäller.
 
Tack för hjälpen so far.

Vad skulle ni använda för mätning? Jag har haft lite svårt att lära mig skillnaderna mellan dom olika och vad man ska ha i vilket område.
 
Tidsautomatik eller manuell

Tack för hjälpen so far.

Vad skulle ni använda för mätning? Jag har haft lite svårt att lära mig skillnaderna mellan dom olika och vad man ska ha i vilket område.

Ska du styra bländaren för att få det skärpedjup som du vill ha, ska du välja bländarförval vilket är det samma som tidsautomatik (AV på kamerainställningen). Det innebär att DU väljer bländare och kameran väljer tiden. Kör du manuell inställning väljer du både bländare och tid. Ju mindre bländaröppning du väljer, ju större skärpedjup får du, vilket oftast är önskvärt vid interiörfotografering. Men optiken börjar prestera sämre någonstans från bländare 20 och uppåt, vilket innebär att de flesta drar sig för att köra på de minsta bländaröppningarna. För liten öppning ger också långa exponeringstider, vilket i sin tur kan ge problem med brus. Så det handlar om kompromiss och balans. Om du med mätning menar exponeringsmätning, så kan det vara en bra idé att testa att exponera något bländarsteg uppåt och nedåt. Resultatet avläser du sedan genom att bedömma bilden på displayen. Titta också på histogrammet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.