Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inntagningsprover

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor

Aktiv medlem
Hejsan! Jag har tänkt att söka lite olika fotoutbildningar till hösten. Eftersom jag inte har någon aning om VAD för slags bilder det är man bör ta och skicka in som arbetsprover skulle jag vilja få lite tips och råd från er. Vad är viktigast? Motivet eller tekniken? Ljuset? Vad söker de?

skulle även vilja ha lite bra tips på vad man bör tänka på. Eventuellt några bra spännande motiv.

Mvh Victor

Själv skulle jag tro att det viktigaste inte är något som du har räknat upp...utan istället tror jag det är själva idén i bilden. Du måste på något sätt kunna visa att du har talang och en stor portion kreativitet.

När det gäller själva det tekniska i bilden så är det naturligtvis inte oviktigt. Det bör vara en välgenomarbetad produkt som du lämnar in..men jag kan inte tänka mig att det skulle vara det avgörande. Det är istället detta du förhoppningsvis ska kunna lära dig när du går din utbildning. Att lära sig att finna originella idéer är betydligt svårare. Det tror jag att skolorna gärna ser att den sökande redan besitter.

Försök hitta ditt eget språk och var originell. Fast inte originell till överdrift! Det gäller att hitta en balansgång mellan det kända och okända. Tillräckligt mycket måste vara känt för betraktaren för att denne ska känna sig trygg i sitt betraktande. Och tillräckligt mycket måste vara okänt för att skapa spänning och originalitet. Betraktaren vill gärna bli lite överaskad.

Som sagt..jag tror att innehållet/idén är det som är viktigast i ett arbetsprov.

/JP

ett tips

skicka in bilder som som är något mer än vanliga bilder, bilden måste fånga den bildvane tjej/kille som finns på skolan. jag skickade in en flygbild som ligger här på fotosidan.
6 flygplan som ligger i en formation och när planen kommer ser jag en mås som blr rädd och försöker fly. och den hamnade perfekt i min bild
plus ett par porträtt.
/jocke

Först av allt är det viktigt att ta reda på vilka intagningskrav det är för fotoskolan du ska söka. En del har teman på de bilder som ska lämnas in. Då får man försöka göra något av temat. Tyvärr brukar det vara kort tid mellan presentationen av intagningskraven och inlämning av uppgifterna.

Det är också viktigt att du frågar dig själv vad du vill uttrycka med bilderna. Är det rent dokumentära bilder eller ska det vara en känsla i bilderna du vill framhäva. Kollektioner bör hålla ihop ordentligt. Alla bilder måste vara starka och ha sin plats i kollektionen så det inte finns en bild som faller ur. Ta gärna hjälp av någon annan både med bildbedömning och innan du tar bilderna. Det är bra att bolla idéer.

I övrigt tror jag det är som JP skriver att du ska kunna visa något originellt. Inte för att det ska vara originellt utan det de vill se är att man har bra idéer och ett eget bildspråk.

Jag hade förmånen att se bilderna vid en intagning vid Fotoskolan i Gamleby. Det var oerhört hög klass på bilderna och mycket bilderna som var inspirerande.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar