Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inkjetpapper med barytkänsla

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har bla Hahnemuhles Fine art pearl papper o tycker det är riktigt snyggt till svartvita bilder.
Till färgbilder tycker jag det är ok men inte lika snyggt som till svartvita bilder.
Använder phatte black med image print o får ut perfekta utskrifter.
Fast för dom pengarna image print kostar så vore det skamligt om det inte var så.
 
Gadget skrev:

Jag använder Innova Fibaprint A3 och Silver Rag A4, det sistnämnda finns ju inte i A3..än.

Silver Rag finns som skurna ark i A4, A3+, A2+ samt ARCH D. Sedan finns det på rulle som ger lite bättre ekonomi, då finns det upp till 44 tum (111 cm) vilket jag kommer att köra på.

/Lennie
 
Lennie skrev:
Silver Rag finns som skurna ark i A4, A3+, A2+ samt ARCH D. Sedan finns det på rulle som ger lite bättre ekonomi, då finns det upp till 44 tum (111 cm) vilket jag kommer att köra på.

/Lennie

Jag förvarar papperskopiorna i en portfolio för A3 och då blir ju A3+ för stort..
Om det ändå funnits i A2 så hade man kunnat skära det till A3.
Jag får nöja mig med A4 så länge vad det gäller Silver Rag.

/Benny
 
Inte riktigt bra ännu ...

Museos Silver rag, Hahnemüle Fine art pearl och Innova Fibaprint är trots alla lovord inte riktigt framme vid ett "äkta" analogt fiberpapper. Strukturerna i papperen har inte den balans som jag önskar. Fine art pearl ligger nära - men inte riktigt. Silver rag har en för geometrisk struktur och för hög glans medan Fibaprint har en grov struktur som inte är önskvärd.

Dock, papperen är bra som en start på den digitala eran med riktiga fotografier som håller länge både vad gäller ljusäkthet och skyddade mot vatten/fettfläckar. Jag väntar nu på det ultimata papperet som matchar de gamla analoga papperen fullt ut - och bättre.
 
Re: Inte riktigt bra ännu ...

conan skrev:
Museos Silver rag, Hahnemüle Fine art pearl och Innova Fibaprint är trots alla lovord inte riktigt framme vid ett "äkta" analogt fiberpapper.

Nu var det ju stor skillnad mellan olika barytpappers yta också. Jämförde du Oriental Seagulls yta med t ex Orwo, även om det var lufttorkat blankt papper så tycker jag skillnaden mellan dessa var större än det är mellan t ex Museo Silver Rag och Innova Fibaprint.

Så jag vet inte riktigt vilket papper som du utgår från när du talar om det äkta analoga barytpappret.

Stefan
 
snap skrev:
Jag har bla Hahnemuhles Fine art pearl papper o tycker det är riktigt snyggt till svartvita bilder.
Till färgbilder tycker jag det är ok men inte lika snyggt som till svartvita bilder.
Använder phatte black med image print o får ut perfekta utskrifter.
Fast för dom pengarna image print kostar så vore det skamligt om det inte var så.


Jaa jag har testat både f.a pearl från hahn. o cranes museo silver rag, otroligt resultat på den senare tycker jag, detta trots att jag kör med phatte black med - som ju är en kompromiss om man vill printa både på matt o blankt papper.
Visade lite printar för en hårdnackad analog fiberfantast som citat "jaa det e ju tydligt att när du jobbar analogt hela vägen så syns det ju i printarna med - inkjet kan aldrig slå en manuell kopia.."
-Det är fotat digitalt o printat med inkjet svarade jag...
:D
 
ZoMbiE skrev:

Visade lite printar för en hårdnackad analog fiberfantast som citat "jaa det e ju tydligt att när du jobbar analogt hela vägen så syns det ju i printarna med - inkjet kan aldrig slå en manuell kopia.."
Har också råkat ut för den reaktionen och det är riktigt kul att se den minen man får när man berättar hur bilden är gjord.

Stefan
 
Ytstrukturer ...

De nya "digitala" fotopapperen har tyvärr en lite för symmetrisk struktur istället för att det ligger en slumpmässighet i strukturen som inte påverkar ögat att hitta mönster. Jag har bara jämfört några analoga papper såsom Ilford Multigrade IV FB och i mitt tycke är det papperet mer balanserat vad gäller ytans beskaffenhet än Fibaprint, Fine art pearl och Silver rag. Det kan diskuteras om det egentligen spelar roll - men jag tycker att man ska kräva mycket av så dyra papper som de nya "digitala" faktiskt är. Vi som vill få ut det maximala och perfekta ska inte nöja oss med det som slängs på oss från tillverkarna!

Tills nu har jag inte hittat något bättre än de tre papperen - så självklart kör jag med dem för att testa - och mycket bra blir det!
 
Re: Ytstrukturer ...

conan skrev:
Vi som vill få ut det maximala och perfekta ska inte nöja oss med det som slängs på oss från tillverkarna!

Det håller jag med om! Det intressanta med dessa tillverkare är ju att de är tillräckligt smidiga och marknadsorienterade att sådana synpunkter som du har påverkar deras agerande. Så skriv till dem och säg vad du tycker är bra och vad som är dåligt. Du bidrar till att vi får bättre material framöver.

Stefan
 
En liten fundering - det låter så spännande med alla nya papper. Men hur är det med utskriftskvalitén för oss som fortfarande ligger med Epson 2100 osv, är det bortkastat att pröva de här papperskvaliteterna? Finns det generella profiler även för de äldre skirivarna?
Kanske har jag missat svaret tidigare i tråden.
/Karin
 
silversky skrev:
Men hur är det med utskriftskvalitén för oss som fortfarande ligger med Epson 2100 osv, är det bortkastat att pröva de här papperskvaliteterna?
/Karin

När jag testat dessa papper med min Epson 4000 skrivare har resultatet inte blivit så kul. Skuggorna får en annan färg i mina svartvita bilder, hur bra profil jag än har. Skillnaden mellan när jag sedan skriver ut med min Epson 4800 är stor. Så jag tror att du behöver en skrivare som använder Epsons K3-bläck för att dra full nytta av dessa papper.

Stefan
 
Tack för svaren!
Inser att det är lika bra att vänta, gissar att jag inte kan hålla mig från en uppdatering av skrivaren till våren i alla fall :)
/Karin
 
Inte nödvändigtvis K3-bläck utan i huvudsak pigmentbläck. Ytbehandlingen är sådan att pigmentet, som mikroskopiskt sett är ganska stort, fäster bra. Pigmentet i sig klarar uv-strålning mycket bra. Pigmenterat bläck finns även hos andra tillverkare än Epson under andra varumärken än K3.

Papperna bör fungera med vattenbaserat bläck också men då förlorar man troligtvis de åldersbeständiga egenskaperna. Vattenbaserat bläck bör användas på papper som är särskilt bestrukna så att färgen tränger in under skyddande ytskikt. Sådana papper fungerar inte alls för pigmentbläck.


Lennie
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.