Bumpar upp denna tråden igen.
Nu har jag testat alla nämnda papper i denna diskussion. Köpte en rulle av varje samt något mer. Jag har inte hårdkört dessa papper än så jag känner inte riktigt begränsningarna fullt ut men man får ganska snabbt en klar uppfattning.
Crane Museo Silver Rag
Man tror faktiskt inte att det är sant. Printarna ser riktigt bra ut och det känns som man tagit utskriften två steg vidare. Basen är varm och ytan är väldigt slät. Jag var rädd för att det skulle vara högblankt och på så vis lite irriterande med reflektioner osv. men så var inte fallet. Ytan är blank, men inte överdiven. Och som Stefan säger är seperationerna i lågdagrarna mycket bra. Skönt för det är ofta ett problem.
För några månader sedan i tråden skrev jag att det var synd att det var så dyrt, men nu när jag testat det kan jag inte låta bli att ha det i lager i studion, alternativt blir det följande papper istället:
Innova FibaPrint Gloss
Också ett mycket imponerande papper. Mycket vitare bas än Silver Rag och troligtvis är det tack vare OBA, men å andra sidan är det inte samma bas heller då fibaprint inte är bomull. Personligen trivs jag bättre med en ren vit bas än den varmare i Silver Rag, men varannan person jag frågar tycker det ena eller andra.
Ytstrukturen är helt fantastisk den är lite organiskt krackelerad nästan, superfin verkligen. Ytan är blank men inte högblank som ett plastpapper.
Sedan testade jag även FibaPrint Semi-Matte och Smooth Cotton Natural och det var väl bara det sistnämnda som inte fick mig att hoppa i taket.
Gemensant för alla papper är att vikten ligger kring 300 gram så bara att ta i pappret är en upplevelse i sig.
För oss papperfantaster är detta verkligen ett steg i rätt riktning.
Lite inputs från mig i en gammal tråd men ack så aktuell.
/Lennie