Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inkjetpapper med barytkänsla

Produkter
(logga in för att koppla)
stefohl skrev:
Stor skillnad mellan dessa papper som vi har snackat och Epson Photo Paper. Crane-pappret har en tjockare pappersbas och en betydligt djupare svärta. DMax är bland de lägsta jag någonsin sett på ett bläckstrålepapper, men det går dessutom att hålla en mycket väl nyanserad återgivning i de allra mörkaste partierna.

Stefan

Ytan är i alla fall mycket lik lufttorkad blank baryt. Skrev jag något annat? Pappersbas, separation i mörka partier och djupsvärta uttalade jag mig inte om. Och vad det anbelangar så är det väldigt stor skillnad i olika barytpapper vad gäller just dessa egenskaper också. Så vad som är barytkänsla kan ju vara både sämre skuggsepåaration, mindre djupsvärta och tunnare bas, eller hur?

Petter Stahre skrev:

Silver Rag saknar en kritvit bas, men är möjligen det enda av nämnda papper som också saknar optiskt vitmedel (enligt spekulationer i media och betatestare).

// Petter

I mina mätningar ser jag att pappret inte innehåller optiskt vitmedel.

Stefan

Graal skrev:
Ytan är i alla fall mycket lik lufttorkad blank baryt. Skrev jag något annat? Pappersbas, separation i mörka partier och djupsvärta uttalade jag mig inte om. Och vad det anbelangar så är det väldigt stor skillnad i olika barytpapper vad gäller just dessa egenskaper också. Så vad som är barytkänsla kan ju vara både sämre skuggsepåaration, mindre djupsvärta och tunnare bas, eller hur?

Du har helt rätt. Vad jag kanske menade var att detta papper är det första utskriftspapper som riktigt lockar gamla mörkrumsrävar. Den respons som det pappret fick när några utskrifter visades upp i samband med SFF:s årsmöte var ett tydligt tecken. Många kom fram och frågade om det verkligen var utskrifter.

Stefan

Gadget skrev:
Stefan!
Kan man välja detta papper för utskrift (A3) via Profiler.nu?

M.v.h: Benny

Hur menar du? Om vi kan göra en profil till pappret? Jo, det kan vi. Om vi kan göra utskrifter på det pappret till dig? Visst kan vi det. Det kommer bli ett av de papper som vi har som standardpapper. Om vi säljer det? Nej, det gör www.exponera.com i Malmö.

Stefan

stefohl skrev:
Hur menar du? Om vi kan göra en profil till pappret? Jo, det kan vi. Om vi kan göra utskrifter på det pappret till dig? Visst kan vi det. Det kommer bli ett av de papper som vi har som standardpapper. Om vi säljer det? Nej, det gör www.exponera.com i Malmö.

Stefan

Jo, jag menade om ni kan göra utskrifter på det papperet åt mig.
Jag antar att det passar allra bäst till svartvita utskrifter, men fungerar även till färg och alla möjliga motiv?

/Benny

Gadget skrev:
Jo, jag menade om ni kan göra utskrifter på det papperet åt mig.
Jag antar att det passar allra bäst till svartvita utskrifter, men fungerar även till färg och alla möjliga motiv?

Visst gör vi utskrifter på det. Jag tycker det fungerar utmärkt både för svartvitt och för färg. I färg är det ju rätt fantastiskt att äntligen slippa RC-papper, med den plastiga känsla det alltid har, och få ett vackert papper med vacker yta till sina bilder.

Stefan

Graal skrev:

Ordet "barytkänsla" är som du säger ganska omfattande. Det jag i första hand tänkte på när jag startade tråden var papprets yta och glans. Ínkjetpappret vi talar om hävdas (som jag förstod Monokroms prospekt) ha en yta som påminner om lufttorkad baryt, en yta som jag tycker är mycket fin.

Fast när jag tänker efter är det nog inte bara utan som gör barytkänslan. Även papprets tjocklek och kvalitet spelar nog roll. Om jag säger lufttorkad Orwo Baryt Brilliant eller Oriental G förstår ni som sett och känt på de pappren vad jag menar.

Svärta skiljer en hel del mellan olika barytpapper precis som du säger. Det är ju fråga om olika emulsioner. Men eftersom tonskalan kan styras så mycket exaktare med inkjetutskriufter och ge en tonskala som åtminsotne jag tycker matchar riktigt fina mörkrumsalster, så blev jag väldigt intresserad av det här pappret som kanske kan ge en del av k ä n s l a n att hålla i en kopia gjord på t.ex Baryt Brilliant.

Mvh

Fredrik

Fredrikpersson skrev:
I väntan på Stefans svar (är rätt säker på att han använder Imageprint) vill jag kommentera RIP-diskussionen lite.

Jag har aldrig testat ImagePrint men den har fått lovord av många sv/v fantaster. Jag kommer att köpa den senare men det står lite andra saker på önskelistan först (t.ex en bättre skanner för mellanformat).

På Epson R2400 tyckte jag att den medföljande skrivarmjukvaran funkade helt ok för sv/v, även om Imageprint förmodligen gör ett ännu bättre jobb.

Eftersom jag gillar stora utskrifter sålde jag min 2400 (A3+) och köpte en begagnad Epson 4000 (A2) istället. Den har inte K3-bläcket men väl Ultrachrome som väl också får anses ha bra potential för sv/v utskrifter. Däremot tycker jag att skrivarmjukvaran för E 4000 är klart sämre när man skriver ut sv/v. Även om jag använder profiler (epsons egna och Hahnemuhles) så blir resultatet inte helt bra. Oftast är det för mörkt.

Jag laddade ned QuadTone Rip som är shareware rip (ca 50 USD) och tycker att den funkar ganska bra. Det blir KLART bättre än med Epson + profiler). I väntan på Imageprint är det ett fullgott alternativ som jag kan reklommendera. (Men jag vet inte om även Quadtóne skippar det gula bläcket, men det kanske någon annan vet).

Quadtone kan laddas ned på www.quadtonerip.com

/F

Tack för tipset!
Får nu äntligen sv/v utan färgstick på min epson r1800:))
Vet du förresten om man kan undkomma den vita kanten på utskrifterna?

Mvh/jari

Fredrikpersson skrev:
Det är ju fråga om olika emulsioner. Men eftersom tonskalan kan styras så mycket exaktare med inkjetutskriufter och ge en tonskala som åtminsotne jag tycker matchar riktigt fina mörkrumsalster, så blev jag väldigt intresserad av det här pappret som kanske kan ge en del av k ä n s l a n att hålla i en kopia gjord på t.ex Baryt Brilliant.

Pappret har en tjock pappersbas. Pappret är gjord från bomullsråvara, vilket ger en hög kvalitet. Med rätt skrivare får du en extremt god svärta, med bra profil/rip får du en väldigt vacker valörskala, med nyanser djupt ner i de allra mörkaste tonerna och med bra stabilitet i gråskalan.

Stefan

niklasl skrev:
Det finns en review av de tre nya papperna Hahnemühle Fine Art Pearl, Innova F-Type Gloss och Crane Museo Silver Rag här: http://www.booksmartstudio.com/news.php?section=3&NID= 32
Intressant att vi får tre så pass olika alternativ. Jag har hittills testat Cranes variant och hoppas få testa Hahnemühle snart. I dessa tider när allt fler svartvita papper försvinner är det skönt att se att vi får en bredd och en variation på papper som vi inte har haft sedan 60-talet. Då fanns det en bredd i tillverkningen av barytpapper. Sedan kom RC-pappren och förstörde mycket av den marknaden. Och för den som nöjer sig med att skriva ut på RC-papper eller lämnar till labben för utskrifter, de har en hel del kvar att upptäcka.

Stefan

Väldigt intressanta papper men så vansinnigt dyra tyvärr.

Tolkar jag det hela rätt att man måste använda Photo Black uppsättning för alla dessa tre? Kan tänka mig att de flesta som sysslar med Fine Art printing är väldigt inkörda på Matte Black.

En annan sak, för att kolla om ett material innehåller mycket OBA, använder man UV-lampa då?

/Lennie

Lennie skrev:

Tolkar jag det hela rätt att man måste använda Photo Black uppsättning för alla dessa tre? Kan tänka mig att de flesta som sysslar med Fine Art printing är väldigt inkörda på Matte Black.

En annan sak, för att kolla om ett material innehåller mycket OBA, använder man UV-lampa då?

/Lennie

Epsonprinter i kombination med ImagePrint har ett alternativ som heter Phatte black, med detta så slipper du pumpa ur bläck då du vill byta mellan matt och blankt papper, smidigt alternativ om du hoppar mycket mellan papperstyper.
Funkar för 4800 modellen och uppåt.

Lennie skrev:

Jo, det är Photo Black som gäller för dessa papper, eftersom Matte Black-pigmentet inte tränger in i pappret så att det binds ordentligt på dessa papper. Och en vanlig UV-lampa är ett utmärkt sätt att kolla om pappret innehåller mycket optiskt vitmedel.

Stefan

Bumpar upp denna tråden igen.

Nu har jag testat alla nämnda papper i denna diskussion. Köpte en rulle av varje samt något mer. Jag har inte hårdkört dessa papper än så jag känner inte riktigt begränsningarna fullt ut men man får ganska snabbt en klar uppfattning.

Crane Museo Silver Rag
Man tror faktiskt inte att det är sant. Printarna ser riktigt bra ut och det känns som man tagit utskriften två steg vidare. Basen är varm och ytan är väldigt slät. Jag var rädd för att det skulle vara högblankt och på så vis lite irriterande med reflektioner osv. men så var inte fallet. Ytan är blank, men inte överdiven. Och som Stefan säger är seperationerna i lågdagrarna mycket bra. Skönt för det är ofta ett problem.
För några månader sedan i tråden skrev jag att det var synd att det var så dyrt, men nu när jag testat det kan jag inte låta bli att ha det i lager i studion, alternativt blir det följande papper istället:

Innova FibaPrint Gloss
Också ett mycket imponerande papper. Mycket vitare bas än Silver Rag och troligtvis är det tack vare OBA, men å andra sidan är det inte samma bas heller då fibaprint inte är bomull. Personligen trivs jag bättre med en ren vit bas än den varmare i Silver Rag, men varannan person jag frågar tycker det ena eller andra.
Ytstrukturen är helt fantastisk den är lite organiskt krackelerad nästan, superfin verkligen. Ytan är blank men inte högblank som ett plastpapper.

Sedan testade jag även FibaPrint Semi-Matte och Smooth Cotton Natural och det var väl bara det sistnämnda som inte fick mig att hoppa i taket.
Gemensant för alla papper är att vikten ligger kring 300 gram så bara att ta i pappret är en upplevelse i sig.

För oss papperfantaster är detta verkligen ett steg i rätt riktning.

Lite inputs från mig i en gammal tråd men ack så aktuell.

/Lennie

Lennie, stort tack för det inlägget!

Jag har testat Silver Rag, Fibaprint Gloss och Hahnemüle Fine Art Pearl med Epson R2400.
Jag tycker precis som du..
Jag använder Innova Fibaprint A3 och Silver Rag A4, det sistnämnda finns ju inte i A3..än.

Hanhemüle har en slät yta och är väldigt vitt, nästan blått i jämförelse med Silver Rag..

/Benny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar