Annons

Inkasso

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Eftersom jag läst råd i trådar här om att skicka fakturor till inkasso då kunder inte betalar så frågar jag nu. Hur många gör det med småfakturor, och ni som gör det, får ni betalt eller kostar det bara att ha fordringarna liggande hos inkasso? Vilket inkassoföretag vill ni tipsa om ifall jag skulle skicka iväg några fordringar?

Jag har varit snäll lite för länge tror jag..

Har ingen erfarenhet av att hota med inkasso, däremot det omvända...
Går det inte att använda sig av faktoring-firmor i ditt fall? Firmor som betalar dig, jag tror det är 80-90 procent av värdet, och som sedan bevakar inbetalningen av resten.

Factoring kanske kan vara nåt, ska checka upp det. Man blir ju så förbannad av att inte få betalt, även om summorna inte är skyhöga. Tack båda för tipsen.

Factoring brukar ge mer än 80-90% snarare 90-99% beroende på summa och om du brukar sälja fakutror och liknande, dock vet jag inte hur det funkar om man som privatperson vill sälja fakturor till dem.

Ett alternativ är att kontakta "Baltic inkasso" vars vd sa citat:"Vi har ryska vänner överallt och ligger i gränsskiktet mellan inkasso och maffia" slutcitat.

törnan skrev:
....dock vet jag inte hur det funkar om man som privatperson vill sälja fakturor till dem.
Skulle inte tro att det går alls för privatpersoner. Fast privat hade jag nog inte tänkt tanken att dra det vidare heller..

Kollade runt lite och ska nog kontakta nån om det. Osså kollar jag nog på det där "halvmaffiaföretaget" också;) Tack för tipset.

Saxat från hemsidan http://www.balticinkasso.com/

"1. Vid lättare fall räcker det ofta med att bara nämna vårt namn. Då kan du mot en förhållandevis låg avgift få använda vår stämpel som ser ut ungefär så här:

****Bild på stämpel****

Du stämplar den alltså på din faktura/påminnelse/kravbrev. Bara detta brukar öka betalningsviljan högst markant."

Jovars...

Copy_Con skrev:
"1. Vid lättare fall räcker det ofta med att bara nämna vårt namn. Då kan du mot en förhållandevis låg avgift få använda vår stämpel som ser ut ungefär så här:

****Bild på stämpel****
Det lät inget vidare, men då man läser på stämpeln så står det faktiskt "Vid utebliven betalning överlåtes denna faktra till....." och det gör det ju inte helt oseriöst kanske?
I vilket fal så blir det ett svenskt företag för min del.

Ja herrejävlar! Läste vidare på deras hemsida:

"I denna stund håller även Sveriges mest kända flintskalle Robban Haschberg (INSIDER) på med något lögnaktigt reportage; vi presenterar vidare när den flintskallige avser sända det och kommer även här att presentera motinformation. Även information om den flintskallige själv."

Lotta,

Har du fordringen hos en privatperson eller ett företag? Oavsett vilket, har du prövat att kontakta (ringa/besöka) kunden direkt för att diskutera vad som är problemet?

Min grundinställning är att det alltid är bäst att försöka komma överens så att alla parter blir så nöjda som möjligt. Om betalningsoviljan består i att kunden tycker att det är för dyrt så kan det vara bättre att diskutera det igen och eventuellt justera beloppet, istället för att dra in fogden och inkasso. Undantag finns naturligtvis.

Jag har jobbat på inkassobyråer och det brukar inte vara det snabbaste sättet att få betalt.

Ring Kronofogdemyndigheten för den ort där din kund är skriven om det är en privatperson eller har sitt säte om det är ett företag.
De hjälper dig med information om hur du lagsöker vederbörande. Är det ett företag måste du ha ett färskt registreringsbevis med ansökan. Det fixar Patentverket.

En annan metod mot företag är att sända dem ett hot enl 4 paragrafen konkurslagen där du i ett rekommenderat brev hotar att ansöka om deras konkurs om de inte betalar. En ansökan om konkurs syns nämligen i kreditregistren och det brukar näringsidkarna vara livrädda för.

Variant 3: Har du ingen trevlig förening för folk som kör amerikanska motorcyklar i närheten?

lynxx skrev:
En annan metod mot företag är att sända dem ett hot enl 4 paragrafen konkurslagen där du i ett rekommenderat brev hotar att ansöka om deras konkurs om de inte betalar. En ansökan om konkurs syns nämligen i kreditregistren och det brukar näringsidkarna vara livrädda för.
Detta är prövat mot ett företag. Jag gjorde sedan ytterligare ett job mot hälften i förskott trots att jag inte fått in tidigare fordringar. Andra hälften såg jag aldrig. Det företaget verkar redan ha en hel del på sig. Detta var de stora pengarna det.

Den andra är den jag är mest förbannad på, en privatkund som redan fått all rabatt jag kan ge. Nu sitter jag här med ytterligare 30 kopior till den kunden som jag förmodligen får behålla själv. Kravbrev eller förslag om uppdelning verkar inte hjälpa..

lynxx skrev:
Variant 3: Har du ingen trevlig förening för folk som kör amerikanska motorcyklar i närheten?
]
Såna polare skulle man ju behöva ibland;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar