Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköp systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Cruxa

Medlem
Hej

Jag har beslutat mej för att köpa systemkamera. Har inte haft någon tidigare och är helt grön vad det gäller fotografering. Jag har tänkt att anmäla mej till någon kurs när kameran är inhandlad.
Det jag ska fota mest är djur (hundar) i stillhet och rörelse.

Jag har läst en del om kameror och fattat tycke för Nikon D7000 och Canon EOS 60D.

Vad tycker ni alla fotoexperter?

Bägge är bra kameror som ger fina resultat.
Sensorn på Nikon D7000 är något bättre än Canons, men för de flesta bilder du kommer att ta är det nästan omöjligt att se någon skillnad.
Om du ska fotografera makro så kan det vara en fördel med den vridbara skärmen på Canon.
Jag tycker du ska gå till en butik och känna på kamerorna, se hur de känns i handen och hur menyer och knappar passar dig. Köp den kamera som känns bäst för dig.

Jag har läst en del om kameror och fattat tycke för Nikon D7000 och Canon EOS 60D.
Två utmärkta kameror. Den enda viktiga skillnaden är nog utbudet av objektiv. Om du skulle vara intresserad av att t ex plåta fåglar eller fotboll så har Canon ett mycket bättre sortiment av bra teleobjektiv till rimliga priser.

Jag räknar med att jag behöver två stycken objektiv till att börja med. Ett som är lämligt till att fota vanliga familjebilder och hundarna på korta avstånd och ett som jag kan ta bilder med när motivet 50-70m bort. Vilka objektiv är lämpliga? Hur bra är objektiven som ingår när man köper kamera? Ska man satsa på ett kit eller är det bättre att köpa bara huset och köpa till objetiv.

Det känns ju som att det är ett fast 35 eller 50mm-objektiv som behövs för den första typen av fotografering. Det finns prisvärda och mycket kvalitativa objektiv i det omfånget (t.ex. EF 50 1.8 eller EF 35 2.0 om du väljer Canon)

För den andra typen av fotografering är det förstås ett teleobjektiv du behöver. När du säger 50-70m bort, tänker du då att du trots avståndet skall lyckas fylla mer eller mindre hela bildrutan med objektet (hunden)? I så fall behöver du rejäla brännvidder. Jag är ingen telefantast själv, men jag kan tänka mig att vi pratar ett objektiv som sträcker sig en bit bortom 300mm. Här får de andra medlemmarna fylla på med sina rekommendationer.

Det kommer att vara en hund i rörelse.

En hund i rörelse. Check.
På 50-70 meters avstånd? Det är riktigt långt bort. Det blir en utmaning.

Med ett 200mm på en 1.5x crop, som tex D7000, blir det en "fluglort" av hunden.
Jag gissar att du behöver minst 400mm, och kanske dessutom en 1.4x converter, om hunden verkligen befinner sig 50-70 meter bort och du vill fylla upp sökaren med hund.

Det jag är ute efter att fota är hund ekipage( människa och hund tillsammans) på en lydnadsplan. Jag vill att man ska kunna se vem det är och vad dem gör. Det innebär väl inte att hela bilden måste fyllas upp av motivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar