Skall jag våga mig på att försöka sammanfatta?.
Bra sammanfattning. Tänkte utöka med lite korrigerande och kompletterande information om Sony eftersom jag är ganska insatt i det (trots att andra av nån anledning då brukar skälla på mig för att dom tror att jag därmed snackar skit om Canon och Nikon, vilket jag alls inte gör ett enda dugg).
Vet inte riktigt hur du komit fram till litet objektivutbud för Sony A55. Tvärtom, utbuder är väldigt stort. Jag skulle vilja drista mig till att säga att det i praktiken finns tom. mer objektiv-möjligheter än till Canon 5D (Kan utveckla om någon ifrågasätter). Det finns alltså dels alla äldre Minolta-objektiv, Sonys egna för FF, Sony DT, Sony G, Sony Carl Zeiss med AF (exklusivt för Sony), samt Sigma och Tamron m.fl. också förstås. Samtliga med bildstabilisering eftersom det finns i huset! Strunt i "tävlingen vem som har mest", men brist på objektiv är det definitivt inte.Om du skulle välja Sony och skaffar objektiv till systemet så finns det andra modeller också i utbudet somhar andra fördelar än A55, t.ex. A580 som är en traditionell DSLR och visserligen inte har AF vid filmning, men i övrigt alla finesser, Phase-AF vid LiveView och ypperlig bildkvalitet bättre än Canon 60D och 7D och bildstabilisering inbyggt i kameran så man får det med alla objektiv. Den har samma 16 mpx sensor som Nikon D7000, men verkar ha lyckats bättre än Nikon med utläsningen, ytterst marginellt dock. Till Sony finns också tillbehör i form av videoskärm mm.
Beträffande service beror det mycket vilket företagsavtal du har med Nikons och Canons servicecenter för att dra nytta av det. En sak som Sony har är att de via Assist i Linköping har avancerad utrustning för kamera och objektivreparation och kalibrering, utan att grejer måste skicka iväg utomlands. Snabba och trevliga är dom.
För Sony NEX bör man väl tillägga att det finns en ren videokamera i NEX-systemet också, NEX-VG 10. Lär vara en uppföljare till den på gång. Annars är NEX ett ungt system som inte har så många dedicerade objektiv att välja på än. Adaptrar gör de flexibelt, men de blir som sagt begränsade.
/Mats