Annons

Inköp av Systemkameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Därför att jag tyckte att du svamlade, och behövde en rättelse. Det är väl en rätt vanlig motivering till att svara på inlägg i detta forum.

Jo, det är en vanligt och bra motivering, absolut inget fel om det finns substans bakom.

Jag hittar ändå inte ett enda svammel i mitt inlägg och vill gärna ha den där rättelsen, men du säger ju bara att jag svamlar och gör flera felaktiga antaganden (och sen helt grundlöst dillar om det där "min kamera är bättre än din", vilket jag uppriktigt inte förstår).

Så, upplys mig, vad är det för "flera felaktiga antaganden" och "svammel"???


/Mats
 
Om vi återgår till inköpskraven vill jag påpeka den enda egentliga invändning mot Sony A55/33 som filmkamera: alla gamla klokopplade AF objektiv och tydligen SAM objektiv ger ifrån ljud då de fokuserar vilket fångas upp vid filmning vilket begränsar nyttan av den snabba autofokusen vid filmning. Panasonic klarar detta bättre (ljudet alltså). Seriösa filmmakare idag använder manuell fokus vid filmning så det kan vara lika bra att lära sig detta på kursen.
 
Om vi återgår till inköpskraven vill jag påpeka den enda egentliga invändning mot Sony A55/33 som filmkamera: alla gamla klokopplade AF objektiv och tydligen SAM objektiv ger ifrån ljud då de fokuserar vilket fångas upp vid filmning vilket begränsar nyttan av den snabba autofokusen vid filmning. Panasonic klarar detta bättre (ljudet alltså). Seriösa filmmakare idag använder manuell fokus vid filmning så det kan vara lika bra att lära sig detta på kursen.

Det där med ljudet är sällan ett problem då man som seriös filmmakare sällan bandar ljudet direkt till kameran, utan bandar ljud med extern mic till extern bandspelare typ Zoom H4V eller liknande. (Det med seriös filmmakare menar jag att trådskaparen skulle ha detta för filmlektioner i en skola, så jag kan tänka mig att de även då har tillräcklig utrustning att fånga ljudet med.)

Har man USM, AF-S, SAM, HSM -objektiv etc så brukar även det ljudet försvinna redan då man fäster en extern mic på kameran.
 
Du gjorde ett felaktigt antagande om vilka objektiv som användes i testet.

Jo, men den bagatellen är u redan utredd sedan jag skrev:
"Har läst igenom mitt eget inlägg noga nu och även Cyberfotos test, så jag återkommer som du uppmanar mig till. Läser i testet att de använt 85/2,8SAM och 50/1,4 på Sony-kameran, så där var fl av mig. Iofs är inget av dessa snabbare än 18-55SAM, så det är ganska betydelselöst och det är ändå väldigt små differnser vi talar om."

Så det fanns alltså ingen substans alls i det du skrev och det där med "min kamera är bättre än din"-påhoppet var bara också nåt du fick för dig. Bra att jag slipper undra i alla fall.
Over and out.


/Mats
 
Jo, men den bagatellen är u redan utredd sedan jag skrev:
"Har läst igenom mitt eget inlägg noga nu och även Cyberfotos test, så jag återkommer som du uppmanar mig till. Läser i testet att de använt 85/2,8SAM och 50/1,4 på Sony-kameran, så där var fl av mig. Iofs är inget av dessa snabbare än 18-55SAM, så det är ganska betydelselöst och det är ändå väldigt små differnser vi talar om."

Det var inte utrett innan jag påpekade det.

Övrigt jag har skrivit har varit försök att återföra tråden till ursprungsämnet. Jag har nog skrivit färdigt i ämnet.
 
Skall jag våga mig på att försöka sammanfatta?
Systemkameror med filmfuntion kan vara ett prisvärt sätt att uppnå proffessionell prestanda till ett bra pris. För de flesta system kräver detta dock tillbehör - extern mikrofon, mjukvara för behandlin och ljudmixing, bra stativ, kanske mekanik för mjuk manuell fokusering mm. Ser man till alternativen:
Canon 7D,60D - kräver i praktiken manuell fokus men bra videokvalitet. Accepterar nödvändiga tillbehör. Accepterar flera olika filmupplösningar och hastigheter. Stort objektivutbud.
5DII samm som ovan men med möjlighet till kortare skärpedjup.
Nikon D7000 något mer begränsade videoformat, Dx (marginellt och icke sig större sensorformat än aps-c). Stort objektivutbud
Sony A55 fungerande AF vid filmning. Kräver filtrering av fokusljud. Begränsat objektivutbud.
Panasonic GH 2 kanske den mest kompletta videokameran men mer begränsad i srillbildsläget än konkurrenterna p g a mindre sensor med högre brus och begränsat objektivutbud. Fungerande och tyst AF vid filmning.
GH1: inte fullt lika många hastighetsmöjligheter som Gh2 och lite mer brus. Dock finns en bra hack som förbättrar videokvaliteten som saknas ännu till GH2 (kolla disk i the luminous landscape på nätet). Extremt prisvärd just nu - 8995:- med 14-140 optiken hos bl a scandinavian photo. Fungerande AF vid filmning, dock likt GH2 sannolikt ej lika rask att ställa fokus på rörliga föremål som Sony A55 p g a avsaknad av fasdetekterande AF - använder likt alla andra vid filmning kontrast AF. Dock raskare i detta än alla andra f u NEX.

Mina förslag: prio filmning med AF - Panasonic/Sony
Prio filmning, använda MF: Canon+Sony (större sensorer)
Prio stillbild:Canon 5DII, följt av Canon 60D,7D, Nikon D7000 (inge. Inbördes ordning mellan dessa)
Stillbild och video lika: Sony A55
stillbild och video lika, bortse från AF vid filmning: Canonalternativen. Störst objektivutbud mm.

Under mm vill jag påpeka att Canon och Nikon har de mest utbyggda serviceorganisationerna för systemkameror, vilket kan vara viktigt, ffa i det här
Sammanhanget.

Låter detta OK?

Är detta OK?
Sony NEX 5 filmar i 1080i och bra stillbildsprestanda. Rask AF för att sakna spegel. Något krångligt med manuella inställningar. Saknar optisk sökare och litet egetobjektivutbud (men viaadapter kan en uppsjö V mer eller mindre även antika objektiv användas).
 
Skall jag våga mig på att försöka sammanfatta?.

Bra sammanfattning. Tänkte utöka med lite korrigerande och kompletterande information om Sony eftersom jag är ganska insatt i det (trots att andra av nån anledning då brukar skälla på mig för att dom tror att jag därmed snackar skit om Canon och Nikon, vilket jag alls inte gör ett enda dugg).

Vet inte riktigt hur du komit fram till litet objektivutbud för Sony A55. Tvärtom, utbuder är väldigt stort. Jag skulle vilja drista mig till att säga att det i praktiken finns tom. mer objektiv-möjligheter än till Canon 5D (Kan utveckla om någon ifrågasätter). Det finns alltså dels alla äldre Minolta-objektiv, Sonys egna för FF, Sony DT, Sony G, Sony Carl Zeiss med AF (exklusivt för Sony), samt Sigma och Tamron m.fl. också förstås. Samtliga med bildstabilisering eftersom det finns i huset! Strunt i "tävlingen vem som har mest", men brist på objektiv är det definitivt inte.Om du skulle välja Sony och skaffar objektiv till systemet så finns det andra modeller också i utbudet somhar andra fördelar än A55, t.ex. A580 som är en traditionell DSLR och visserligen inte har AF vid filmning, men i övrigt alla finesser, Phase-AF vid LiveView och ypperlig bildkvalitet bättre än Canon 60D och 7D och bildstabilisering inbyggt i kameran så man får det med alla objektiv. Den har samma 16 mpx sensor som Nikon D7000, men verkar ha lyckats bättre än Nikon med utläsningen, ytterst marginellt dock. Till Sony finns också tillbehör i form av videoskärm mm.

Beträffande service beror det mycket vilket företagsavtal du har med Nikons och Canons servicecenter för att dra nytta av det. En sak som Sony har är att de via Assist i Linköping har avancerad utrustning för kamera och objektivreparation och kalibrering, utan att grejer måste skicka iväg utomlands. Snabba och trevliga är dom.

För Sony NEX bör man väl tillägga att det finns en ren videokamera i NEX-systemet också, NEX-VG 10. Lär vara en uppföljare till den på gång. Annars är NEX ett ungt system som inte har så många dedicerade objektiv att välja på än. Adaptrar gör de flexibelt, men de blir som sagt begränsade.



/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.