and30ers
Aktiv medlem
Årets kamera 2010 - Sony A55
http://www.dphoto.it/201012282711/prove-fotocamere/fotocamera-dell-anno-2010.html
Och årets bil i Italien blev Fiat Ritmo
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Årets kamera 2010 - Sony A55
http://www.dphoto.it/201012282711/prove-fotocamere/fotocamera-dell-anno-2010.html
När Sony A55 fokuserar hänger ingen Canonklump med ;-)
Hej
Jag håller på att med ett anslag till ett nytt program på en högskola i södra Sverige. Detta program kommer utbilda fotografer i stillbildshantering och rörlig bild. Vi håller på att titta på olika varianter på systemkameror till den rörliga delen av programmet.
Alltså vill vi ha den bästa alternativet för att just filma. Vi har en budget på runt 15 000 - 20 000 kr per kamera med lämpligt objektiv.
Vi kommer välja mellan Nikon och Canon. Är det Canon D7 som är den hetaste just nu? eller Nikons D90 eller D300s.
Vad säger ni?
Filma med DSLR? I såfall måste jag (otroligt nog) rekomendera Sony A55. Otroligt snabbt LiveView fokusering. (Har själv testat A33 med samma AF-system som A55) Men sen igen har jag en känsla av att du hittar mer filmtillbehör för Canon och Nikon. Speciellt Canon.
Det beror på hur du fokuserar. Cyberphoto testade detta: LiveView fokusering så är det ingen tvivel om saken: Sony regerar. Men men eftersom den har halv-genomskinlig spegel, så blir inte sökar-fokusering lika snabb. I cyberfotos test hade man snabbaste möjliga sony lins på denna kamera och långsammaste canon linsen han kunde komma på. OBS! Detta test gällde med en Sony A33! Men AF hos A33 och A55 lär skall vara likvärdigt.
"AF-test: Jämfört med EOS 5D Mark II + Canons långsamma EF 50/2,5 Macro, så vinner Canon mot A33 med 85/2,8 SAM & 50/1,4. Nu ska man ju tänka på att Canons kameror fokuserar snabbare än de flesta så det var kanske inte så oväntat. Sonys vanliga DSLR fokuserar normalt lite långsammare än Canon och förmodligen håller A33/A55 samma hastighet. Men Sony är idag överlägset bäst av alla tillverkare om man jämför AF på samma villkor, alltså AF med liveview och video. Tänk om man fick plocka godbitarna från ett antal systemkameror och bygga ihop en egen, vilken fantastiskt bra kamera det skulle kunna bli "
Källa: Cyberfoto.se http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SLTA331855
Det såg visserligen ut som om valet skulle stå mellan Nikon och Canon
Tror du behöver läsa på lite hur det egentligeb funkar.
Det kanske du också behöver. Ditt inlägg innehöll några antaganden som helt enkelt är felaktiga. Läs Cyberphotos artikel och återkom sen.
F.ö. så kanske vi inte ska göra även den här tråden till ett slagfält om vems kamera som har längst, eh, jag menar, är bäst.
F.ö. så kanske vi inte ska göra även den här tråden till ett slagfält om vems kamera som har längst, eh, jag menar, är bäst.
Det här visar att du inte vet riktigt vad du snackar om menar jag.
Vad är det jag snackar om, menar du? Jag tror att du blandar ihop mig med någon annan.
Om alla här i tråden går med på att din kamera har längst ***, låter du då tråden gå tillbaks till att handla om att välja den bästa systemkameran för videobruk?
Hej!
Vad är det där för virrvarr och ihopblandning av tekniker du gör?
"Men men eftersom den har halv-genomskinlig spegel, så blir inte sökar-fokusering lika snabb" Sony A33/A55 HAR ingen optisk sökare. Vet du hur det funkar alls?
Vid stillbild så använder både Sony och Canon metoden Phase-detect AF. Canonen kan bara använda det tillsammans med optisk sökare. Visst kan det vara så att Canonen är lite snabbare att markera att den är klar med sin fokusering (fast viktigare är väl att det är rätt fokus och där har det ibland visat sig si och så med Canon, men det är en helt annan diskussion). Skillnaden är hur som helst inte väldigt stor eller så och det skiljer faktiskt inte så särskilt mycket mellan snabba och långsamma objektiv heller (om vi int talar om väldigt långa telen eller makro). I testet användes vad jag förstod Sonys kit-objektiv, vilket nog inte alls är det snabbaste, men skillnaden är som sagt inte speciellt stor. Har aldrig hört någon klaga på att Sony skulle fokusera långsamt eller så, däremot har den hyllats för att vara väldigt exakt i sitt fokus. För min del föredrar jag det framför "fort och fel".
Hursomhelst så är skillnaden vid stillbildsfoto ändå ytterst marginell med en liten fördel för Canon om det nu är snabbheten i det fallet som är den viktigaste egenskapen istället för exakthet.
Däremot i video-läge och LiveView (även vid serietagning i 10 fps) så fortsätter Sony att använda den snabba Phase-Detect-metoden för AF. Det är ju DET so är hela grejen, det är dessa kameror helt ensamma om på marknaden och det är en STOR fördel.
Canon kan visserligen automatiskt fokusera i LV-läge och vid filmning, men använder då kontrastbaserad autofokus. Det blir ett hattande fram och tillbaka och är oerhört seg, speciellt på objektiv som inte är specialbyggda för det (som t.ex. Sony NEX-objektiven är, där funkar det bättre).
Om du istället gör jämförelsen i den grenen är det inte en liten marginell skillnad vi talar om, där skiljer det istället hästlängder mellan dessa kameror!
Tror du behöver läsa på lite hur det egentligeb funkar.
/Mats
Erkänner att jag inte hade detta med tekniken riktigt under kontroll, men jag sa ju precis det du sa: Att inget klår Sony vid LiveView fotografering. Canons (som jag har) och samtliga kameror med kontrastbaserad fokusering suger rejält vid filmning. Därför har det för min del inte alls blivit filmat så mycket som jag velat. Jag sa ej heller att skillnaderna är stora i fråga om snabbhet, bara att det är snabbare. Men jo. Det tekniska hade jag missat mig på lite. Tack för den rättelsen.
Finns visst en sajt kallad dpreview, som är ganska stor, där fick A55 en Golden Award, men det kan ju ha varit en felskrivning dom kanske mena 550.
Därför att jag tyckte att du svamlade, och behövde en rättelse. Det är väl en rätt vanlig motivering till att svara på inlägg i detta forum.(Men varför svarade då du på det inlägget på det sättet?)