** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Inköp av Systemkameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Fokusering vid filming är ett ämne för sig. Det enda sätt jag vet att få full kontroll övar fokuseringen är att ha manuell fokus med spak; dvs att objektivet har en ring för fokusering som är mekanisk och att man kan fästa en spak där, så att man kan avgöra med vinkeln på spaken var fokus ligger. Det handlar om att ha kontroll; AF ger ingen som helst kontroll över när skärpan plötsligt ändras, och vid kreativ filmning kan man också vilja ställa bort skärpan så att den gradvis löses upp. Det går bara att göra med mekanisk kontroll av avståndsinställningen.

Metoden kan självklart användas på alla systemkameror, då det hänger på objektivet man använder och inte på några andra delar i systemet.

När Sony A55 fokuserar hänger ingen Canonklump med ;-)

Det beror på hur du fokuserar. Cyberphoto testade detta: LiveView fokusering så är det ingen tvivel om saken: Sony regerar. Men men eftersom den har halv-genomskinlig spegel, så blir inte sökar-fokusering lika snabb. I cyberfotos test hade man snabbaste möjliga sony lins på denna kamera och långsammaste canon linsen han kunde komma på. OBS! Detta test gällde med en Sony A33! Men AF hos A33 och A55 lär skall vara likvärdigt.

"AF-test: Jämfört med EOS 5D Mark II + Canons långsamma EF 50/2,5 Macro, så vinner Canon mot A33 med 85/2,8 SAM & 50/1,4. Nu ska man ju tänka på att Canons kameror fokuserar snabbare än de flesta så det var kanske inte så oväntat. Sonys vanliga DSLR fokuserar normalt lite långsammare än Canon och förmodligen håller A33/A55 samma hastighet. Men Sony är idag överlägset bäst av alla tillverkare om man jämför AF på samma villkor, alltså AF med liveview och video. Tänk om man fick plocka godbitarna från ett antal systemkameror och bygga ihop en egen, vilken fantastiskt bra kamera det skulle kunna bli :)"

Källa: Cyberfoto.se http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SLTA331855

Hej

Jag håller på att med ett anslag till ett nytt program på en högskola i södra Sverige. Detta program kommer utbilda fotografer i stillbildshantering och rörlig bild. Vi håller på att titta på olika varianter på systemkameror till den rörliga delen av programmet.

Alltså vill vi ha den bästa alternativet för att just filma. Vi har en budget på runt 15 000 - 20 000 kr per kamera med lämpligt objektiv.

Vi kommer välja mellan Nikon och Canon. Är det Canon D7 som är den hetaste just nu? eller Nikons D90 eller D300s.

Vad säger ni?

Filma med DSLR? I såfall måste jag (otroligt nog) rekomendera Sony A55. Otroligt snabbt LiveView fokusering. (Har själv testat A33 med samma AF-system som A55) Men sen igen har jag en känsla av att du hittar mer filmtillbehör för Canon och Nikon. Speciellt Canon.

Filma med DSLR? I såfall måste jag (otroligt nog) rekomendera Sony A55. Otroligt snabbt LiveView fokusering. (Har själv testat A33 med samma AF-system som A55) Men sen igen har jag en känsla av att du hittar mer filmtillbehör för Canon och Nikon. Speciellt Canon.

Har man en budget på 15-20k så lär det inte bli många filmtillbehör alls om man går på Canon 7D + Optik. Då är det bättre med Sony A33. Då har man plötsligt 13500-6500=7000kr mer över till extrautrustning. Jag skulle inte ha tvekat! Och ja, A33:s vitbalans går att ställa i kelvin + att den har ingång för yttre mikrofon

Det såg visserligen ut som om valet skulle stå mellan Nikon och Canon, men eftersom Sony har nämnts flera gånger, så kanske det vore idé att titta på något annat märke också. Min erfarenhet av autofokus under filmning är att det är alldeles för oförutsägbart, så just den delen tror jag att man bör vara utan, åtminstone om det handlar om en utbildning för folk som ska bli proffs.

Det finns en kamera som inte är nämnd, som klarar sig inom budgeten, Pentax K-5, och den lär i de flesta avseenden vara bättre än de som har nämnts tidigare.

Jag undrar ofta varför folk snöarr in på att det måste vara de två vanligaste märkena, oavsett vad man får för pengarna. Det finns ingen kamera idag i DX-format som slår K-5, och om man vill få tag på budgetoptik finns massor av gamla manuella objektiv som fungerar.

Ovh det handlar inte om plastleksaker, utan en gedigen vädertätad kamera gjord för att användas.

Det beror på hur du fokuserar. Cyberphoto testade detta: LiveView fokusering så är det ingen tvivel om saken: Sony regerar. Men men eftersom den har halv-genomskinlig spegel, så blir inte sökar-fokusering lika snabb. I cyberfotos test hade man snabbaste möjliga sony lins på denna kamera och långsammaste canon linsen han kunde komma på. OBS! Detta test gällde med en Sony A33! Men AF hos A33 och A55 lär skall vara likvärdigt.

"AF-test: Jämfört med EOS 5D Mark II + Canons långsamma EF 50/2,5 Macro, så vinner Canon mot A33 med 85/2,8 SAM & 50/1,4. Nu ska man ju tänka på att Canons kameror fokuserar snabbare än de flesta så det var kanske inte så oväntat. Sonys vanliga DSLR fokuserar normalt lite långsammare än Canon och förmodligen håller A33/A55 samma hastighet. Men Sony är idag överlägset bäst av alla tillverkare om man jämför AF på samma villkor, alltså AF med liveview och video. Tänk om man fick plocka godbitarna från ett antal systemkameror och bygga ihop en egen, vilken fantastiskt bra kamera det skulle kunna bli :)"

Källa: Cyberfoto.se http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SLTA331855

Hej!
Vad är det där för virrvarr och ihopblandning av tekniker du gör?

"Men men eftersom den har halv-genomskinlig spegel, så blir inte sökar-fokusering lika snabb" Sony A33/A55 HAR ingen optisk sökare. Vet du hur det funkar alls?

Vid stillbild så använder både Sony och Canon metoden Phase-detect AF. Canonen kan bara använda det tillsammans med optisk sökare. Visst kan det vara så att Canonen är lite snabbare att markera att den är klar med sin fokusering (fast viktigare är väl att det är rätt fokus och där har det ibland visat sig si och så med Canon, men det är en helt annan diskussion). Skillnaden är hur som helst inte väldigt stor eller så och det skiljer faktiskt inte så särskilt mycket mellan snabba och långsamma objektiv heller (om vi int talar om väldigt långa telen eller makro). I testet användes vad jag förstod Sonys kit-objektiv, vilket nog inte alls är det snabbaste, men skillnaden är som sagt inte speciellt stor. Har aldrig hört någon klaga på att Sony skulle fokusera långsamt eller så, däremot har den hyllats för att vara väldigt exakt i sitt fokus. För min del föredrar jag det framför "fort och fel".

Hursomhelst så är skillnaden vid stillbildsfoto ändå ytterst marginell med en liten fördel för Canon om det nu är snabbheten i det fallet som är den viktigaste egenskapen istället för exakthet.

Däremot i video-läge och LiveView (även vid serietagning i 10 fps) så fortsätter Sony att använda den snabba Phase-Detect-metoden för AF. Det är ju DET so är hela grejen, det är dessa kameror helt ensamma om på marknaden och det är en STOR fördel.

Canon kan visserligen automatiskt fokusera i LV-läge och vid filmning, men använder då kontrastbaserad autofokus. Det blir ett hattande fram och tillbaka och är oerhört seg, speciellt på objektiv som inte är specialbyggda för det (som t.ex. Sony NEX-objektiven är, där funkar det bättre).

Om du istället gör jämförelsen i den grenen är det inte en liten marginell skillnad vi talar om, där skiljer det istället hästlängder mellan dessa kameror!

Tror du behöver läsa på lite hur det egentligeb funkar.

/Mats

Det såg visserligen ut som om valet skulle stå mellan Nikon och Canon

Panasonic GH2 sägs av flera testare vara den bästa stillbildskameran för videofilmning just nu. Jag har ingen egen erfarenhet av kameran, med den verkar lovande. Prismässigt vet jag inte säkert hur den ligger till, men gissar att den ryms inom budgeten.

Det kanske du också behöver. Ditt inlägg innehöll några antaganden som helt enkelt är felaktiga. Läs Cyberphotos artikel och återkom sen.

F.ö. så kanske vi inte ska göra även den här tråden till ett slagfält om vems kamera som har längst, eh, jag menar, är bäst.

Det kanske du också behöver. Ditt inlägg innehöll några antaganden som helt enkelt är felaktiga. Läs Cyberphotos artikel och återkom sen.

F.ö. så kanske vi inte ska göra även den här tråden till ett slagfält om vems kamera som har längst, eh, jag menar, är bäst.

Har läst igenom mitt eget inlägg noga nu och även Cyberfotos test, så jag återkommer som du uppmanar mig till. Läser i testet att de använt 85/2,8SAM och 50/1,4 på Sony-kameran, så där var fl av mig. Iofs är inget av dessa snabbare än 18-55SAM, så det är ganska betydelselöst och det är ändå väldigt små differnser vi talar om.

Men jag kan inte se något "antagande" som jag skulle ha gjort, eller något som var felaktigt, men jag vill alltid utöka mina kunskaper så berätta gärna för mig vilket flertal felaktiga antaganden jag gjort och vad jag skrivit som motsäger Cyberphotos artikel.

Det jag i första hand avsåg att kommentera var när du skrev:
"Men men eftersom den har halv-genomskinlig spegel, så blir inte sökar-fokusering lika snabb"

Det här visar att du inte vet riktigt vad du snackar om menar jag.

Sony HAR ju som sagt ingen optisk sökare alls och den använder i ALLA LÄGEN den snabba PhaseDetect AF-metoden, så det är ingen skillnad på i vilka "lägen" den kameran arbetar, den är alltid lika snabb. Canon-kameran är marginellt snabbare vid detta fokuseringsläge än Sony-kameran, vilket de brukar vara överlag och som också skrivs i artikeln. Det är inte alls uppseendeväckande, snarare väntat, men som sagt skillnaden är minimal.

Problemet är att Canon-kameran bara kan fokusera på det sättet med spegeln nedfälld och därför fungerar det inte i LiveView eller Video-läget på den kameran.

Kontrastigenkänningsmetoden som istället kan användas då är inte bara lite långsammare, det är enormt stor skillnad, för att inte tala om att det också blir svårigheter då ljuset tryter eller att det inte finns tydliga kontraster hos motivet.

Så den pyttelilla skillnaden mellan kamerorna i snabbhet i Phase-AF är bara en bråkdel av den jätteskillnad som finns mellan Sonys Phase-AF och Canons kontrast-AF, vilket det ju faktiskt handlar om vid LV eller filmning.

Så upplys mig. Vad är det som jag har antagit och som är fel?

Vad menar du med att Sonyn inte är lika snabb i sökarläge för att den har halvgenomskinlig spegel? Den meningen är fullständig obegriplig för mig.

Ja, om du vill syssla med det så. Gäller inte mig eftersom jag inte har varken någon Canon 7D eller Sony A55. Men det är ju en jämförelsetråd i forumet vs., så då är det väl inget fel i att jämföra eller?

/Mats

Det här visar att du inte vet riktigt vad du snackar om menar jag.

Vad är det jag snackar om, menar du? Jag tror att du blandar ihop mig med någon annan.

Om alla här i tråden går med på att din kamera har längst ***, låter du då tråden gå tillbaks till att handla om att välja den bästa systemkameran för videobruk?

Vad är det jag snackar om, menar du? Jag tror att du blandar ihop mig med någon annan.

Om alla här i tråden går med på att din kamera har längst ***, låter du då tråden gå tillbaks till att handla om att välja den bästa systemkameran för videobruk?

Ok, nu ser jag att det var "WeeBe" som skrev det där märkliga med att "Sony A33 fokuserar långsammare i sökaren för att den har halvgenomskinlig spegel" och jag anmärkte att omman skriver så vet man inte riktigt vad man snackar om. Sorry.

(Men varför svarade då du på det inlägget på det sättet?)

Vet inte varför det uppfattas som "min kamera är bätte än din" att man reagerar på ett så konstigt uttalande som ju är fel i sak.

Den sista meningen förstår jag inte riktigt. Jag tycker det ÄR en sak som har med video att göra att en kamera, till skillnad från alla andra, kan använda autofokus i videoläget (f.ö. inte min kamera eftersom jag inte har nån sån).

Sen håller jag med om att för det ursprungliga syftet att välja en systemkamera som också kan filmas med för utbildning att Canon 5D MkII är bättre av massa andra skäl. Autofokus vid filmning är inte helt optimalt alla gånger om kameran får för sig att fokusera om på något annat då scenen förändras och då är det bättre med manuell fokus och en tydlig fokusring och tillbehör i form av riktigt axelstöd osv. I vissa situationer är det dock riktigt bra med AF och det är när människor rör sig i scenen och man vill följa fokus på ett ansikte, där Sony A33/A55 har ytterligare en distinkt fördel ihop med riktig AF för att den också har ansiktsavkänning.

Til sist. Den där tävlingen "min kamera har längst ***" är jag inte det minsta orolig för att gå in i, för den vinner jag överlägset! .-)

objektivmedstake_400.jpg

/Mats

Hej!
Vad är det där för virrvarr och ihopblandning av tekniker du gör?

"Men men eftersom den har halv-genomskinlig spegel, så blir inte sökar-fokusering lika snabb" Sony A33/A55 HAR ingen optisk sökare. Vet du hur det funkar alls?

Vid stillbild så använder både Sony och Canon metoden Phase-detect AF. Canonen kan bara använda det tillsammans med optisk sökare. Visst kan det vara så att Canonen är lite snabbare att markera att den är klar med sin fokusering (fast viktigare är väl att det är rätt fokus och där har det ibland visat sig si och så med Canon, men det är en helt annan diskussion). Skillnaden är hur som helst inte väldigt stor eller så och det skiljer faktiskt inte så särskilt mycket mellan snabba och långsamma objektiv heller (om vi int talar om väldigt långa telen eller makro). I testet användes vad jag förstod Sonys kit-objektiv, vilket nog inte alls är det snabbaste, men skillnaden är som sagt inte speciellt stor. Har aldrig hört någon klaga på att Sony skulle fokusera långsamt eller så, däremot har den hyllats för att vara väldigt exakt i sitt fokus. För min del föredrar jag det framför "fort och fel".

Hursomhelst så är skillnaden vid stillbildsfoto ändå ytterst marginell med en liten fördel för Canon om det nu är snabbheten i det fallet som är den viktigaste egenskapen istället för exakthet.

Däremot i video-läge och LiveView (även vid serietagning i 10 fps) så fortsätter Sony att använda den snabba Phase-Detect-metoden för AF. Det är ju DET so är hela grejen, det är dessa kameror helt ensamma om på marknaden och det är en STOR fördel.

Canon kan visserligen automatiskt fokusera i LV-läge och vid filmning, men använder då kontrastbaserad autofokus. Det blir ett hattande fram och tillbaka och är oerhört seg, speciellt på objektiv som inte är specialbyggda för det (som t.ex. Sony NEX-objektiven är, där funkar det bättre).

Om du istället gör jämförelsen i den grenen är det inte en liten marginell skillnad vi talar om, där skiljer det istället hästlängder mellan dessa kameror!

/Mats

Erkänner att jag inte hade detta med tekniken riktigt under kontroll, men jag sa ju precis det du sa: Att inget klår Sony vid LiveView fotografering. Canons (som jag har) och samtliga kameror med kontrastbaserad fokusering suger rejält vid filmning. Därför har det för min del inte alls blivit filmat så mycket som jag velat. Jag sa ej heller att skillnaderna är stora i fråga om snabbhet, bara att det är snabbare. Men jo. Det tekniska hade jag missat mig på lite. Tack för den rättelsen.

Erkänner att jag inte hade detta med tekniken riktigt under kontroll, men jag sa ju precis det du sa: Att inget klår Sony vid LiveView fotografering. Canons (som jag har) och samtliga kameror med kontrastbaserad fokusering suger rejält vid filmning. Därför har det för min del inte alls blivit filmat så mycket som jag velat. Jag sa ej heller att skillnaderna är stora i fråga om snabbhet, bara att det är snabbare. Men jo. Det tekniska hade jag missat mig på lite. Tack för den rättelsen.

Det är lugnt.
Jag hade väl också en onödigt tillrättavisande ton märker jag nu efteråt. Råkade "snubbla" över det här inlägget och tyckte resonemanget var märkligt och att jämförelsen i AF-hastighet för stillbild båder är orelevant och i princip försumbar.

Det som gör Sony A33/A55 unika är just AF i LV och Video och i det specifika avseendet utklassar dom samtliga andra kameror på marknaden. Det är dock inte alls den enda parametern att ta hänsyn till och AF är som sagt heller inte alltid önskvärt vid all videofilmning, det finns lägen när man ändå bör ha manuell fokus. Andra spekter som möjligheter till kringutrustning för att ansluta XLR-mikrofoner, bländarstyrning och ND-filter samt tillbehör som axelstativ osv. spelar också in, så för den ursprungliga frågeställningen finns det kanske bättre alternativ.

Jag funderade ett tag på A55, men valde bort den främst pga den är så liten och det blev istället en sony A580 som APS-C komplementkamera. Den har flera LV-lägen där ett är med snabb Phase-AF vilket är suveränt, men den har också exakt samma lösning som Canon har med huvudsensorn och kontrastbaserad AF. Min erfarenhet är att CDAF i princip är helt värdelöst och segt och inte går att jämföra, det är en plåga att använda. I alla fall när man har objektiv som inte är konstruerade för den tekniken från början. Jag har också en Sony NEX-5 och där är hela systemet från början byggt för CDAF och det fungerar avsevärt mycket bättre, det är inte alls samma sak som våra DSLR-kameror.

Förstår dock inte alls dessa påhopp på mig (inte från dig) om "min kamera är bätrte än din" osv. för att man kommenterar en tydlig missuppfattning av tekniken.

/Mats

Finns visst en sajt kallad dpreview, som är ganska stor, där fick A55 en Golden Award, men det kan ju ha varit en felskrivning dom kanske mena 550.

Jo, så ärdet! Men det är ju inte de enda som tycker så. Kameran har ju blivit utsedd till "Camera of the Year" av flera olika reviewers och fått utmärkelsen Toppklass och så vidare i princip alla tester världen över och även uppmärksammat med utmärkelser i ett bredare område än bara kameravärlden. Egentligen ganska unikt att i princip en hel bransch för en gångs skull är helt enig där alla viktiga aktörer tycker likadant.

I det ljuset när Ken Rockwell då skriver massa skit, som jag inte riktigt förstår syftet med annat än att skapa uppmärksamhet eller att han är orolig att det rubbar hans värld som är så centrerad kring Nikon, så är just hans inlägg i debatten inte mycket att ta på allvar.

Vari består kritiken då?
Beeps are on by default, typical for a hobby camera.

"Too many ugly stickers and tags to have to peel off before use, as if this is just another piece of disposable consumer electronics.

No program exposure shift!

Small rear LCD, only 2.6" effective.

Indexed rear lens caps only attach one way, not several ways as do Canon and Nikon's rear caps.

Playback zoom is horrible: when zoomed, only a fraction of the screen is used.

The FORMAT CARD command is hidden in its own menu. There are no FORMAT buttons as there are on Nikons.

Look out: there is no hot shoe, only a terminal for Minolta or Sony's dedicated flashes."

Och sen fullt av massa ordval för att få saker att låta så dåligt som möjligt i jämförelse

"Unlike Canon and Nikon's professional systems which correct image motion before it leaves the lens, Sony's system tries to move the sensor around to try to compensate for image motion after it leaves the lens."

"Before it leaves the lens", "Tries to" - come on.
SSS är ett signum för Sony och alla vet att det fungerar bra och det finns många som anser att lösningen är bättre än objektivbaserad os - och andra som tycker tvärtom. Att ha det i kameran så att man får den allra senaste versionen på alla objektiv är inte annat än en stor fördel det med, vilket också i princip alla är helt överens om förutom KR.

Det här testet är så ohyggligt oseriöst och verklighetsfrånvänt att det är pinsamt och helt stick i stäv med vad den samlade fotopressen tycker. Lite kul läsning kanske, men att dra fram det här och hänvisa till för att göra en poäng av det blir ju bara löjeväckande. Vem som helst med lite insikt ser och förstår detta. Tråkigt dock om det lurar någon att fatta ett dåligt beslut i kameraval för att man får detta presenterat för sig på det sättet och kanske inte har koll på helheten.

Absolut inget fel att kritisera eller att argumentera för annat som man tycker är bättre. Jag har heller inte fattat tycke för dessa kameror av ett antal orsaker och det finns som sagt massa saker att ta hänsyn till, men ett stycke revolutionerande och roligt ingenjörshantverk är det i alla fall. Finns mycket "riktiga" argument att komma med istället, behövs inget baktaleri för det.

Detta gör att jag reagerar och tycker det är trist när man gång på gång länkar till den här smörjan med ord som "plastleksaker" och "Toys R Us" (fast lite kcoolt att kunna få till ett bakvänt R :), ingen aning om hur han lyckades med det). Det sänker debatten till en smutsig nivå tycker jag. Hoppas han inser och lägger ner. Själv är jag rätt insatt i Sony, gillar systemet och har ganska mycket prylar, men uppskattar andra märken med. Skulle aldrig nedlåta mig till att referera till någon som skulle skriva massa skit om Canon som inte stämde.

Sonys egenskaper är ju inte allt, så en DSLR för utbildning och filmmöjlighet anser jag att Canon 5D MkII är ett bättre val, men när det gäller AF vid filmning så är Sony A33 (som kostar bara en fjärdedel) helt överlägsen, det är rena fakta. Dessa kameror vänder sig till helt olika målgrupper och det blir som att jämföra päron och äpplen.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar