Annons

Inköp av Systemkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Frohikki

Medlem
Hej

Jag håller på att med ett anslag till ett nytt program på en högskola i södra Sverige. Detta program kommer utbilda fotografer i stillbildshantering och rörlig bild. Vi håller på att titta på olika varianter på systemkameror till den rörliga delen av programmet.

Alltså vill vi ha den bästa alternativet för att just filma. Vi har en budget på runt 15 000 - 20 000 kr per kamera med lämpligt objektiv.

Vi kommer välja mellan Nikon och Canon. Är det Canon D7 som är den hetaste just nu? eller Nikons D90 eller D300s.

Vad säger ni?
 
Canon 5D Mk II bör väl ge bra balans mellan bildkvalitet, filmkvalitet och hållbarhet (hus i magnesiumlegering, vädertätad), Har du kollat på den? Annars finns ju 7D också, men inte med fullformatssensor.
 
eOS 550D (24, 25, 30, 50, 60 fps gör den väldigt flexibel i deta avseende och du kan få till 2x slowmotion som är mycket mjukt) + kit lens 17-55 IS + extern mic + Samyang 85mm 5 1.4 (kort skärpedjup + manuell fokus är mycket intressant speiellt filmning). Strax över 10000kr, kanske mindre.
 
Tyvärr så kommer det bli antingen Canon eller Nikon.

Jag tycker 5D blir lite för dyr. Angående 550 så kan den vara ett alternativ, frågan är väl hur mycket bättre 7D är än 550? Har sett några bra filmer på Vimeo filmat med 7D helt klart imponerande.

Men vad har Nikon att komma med?
 
7D ocg 550D är det inget skillnad har jag för mig. Jag kan ha fel.

Nikon är ju också bra. Synd bara att de inte har val för 50fps och 60fps. Men de kanske har något annat som inte Canon har. Sonyn har ju den bästa AF i filming utan tvekan.

första bästa 550d + samyangen http://vimeo.com/13631434
Helt ok.
 
Har du koll!

Hej

Jag håller på att med ett anslag till ett nytt program på en högskola i södra Sverige. Detta program kommer utbilda fotografer i stillbildshantering och rörlig bild. Vi håller på att titta på olika varianter på systemkameror till den rörliga delen av programmet.

Alltså vill vi ha den bästa alternativet för att just filma. Vi har en budget på runt 15 000 - 20 000 kr per kamera med lämpligt objektiv.

Vi kommer välja mellan Nikon och Canon. Är det Canon D7 som är den hetaste just nu? eller Nikons D90 eller D300s.

Vad säger ni?

Vet inte hur insatt du är i det här med att filma med systemkameror. Förutom kameran + lämpligt objektiv är det en del andra tillbehör som är A och O om det ska handla om en utbldning i hantering och produktion av rörlig bild. Extern mikrofon är nödvändigt (ca 2000 och uppåt). Ett fungerande videohuvud (2000 och uppåt + stativ från 1500 kr) Det går knappast att filma med en systemkamera utan en bra stativkombo eller åtminstone en enkel frihandsrigg kostnad från 2000 utan fokuseringstillbehör och sökarmonitor (AF funkar inte särskilt bra och manuell fokus är svårt för rörliga motiv utan speciella tillbehör . Du kanske har koll på allt detta annars får du nog ta och kolla upp lite hur det funkar att filma med systemkamera. Jag tror att det för utbildningssyfte är helt överlägset med en vanlig HD-videokamera som idag går att få från 3-4 tusen och uppåt.
 
Ska det filmas är väl Canon 60D mest lämplig. Vinklingsbar skärm och möjlighet att ställa ljudnivå vilket inte går på t.ex 7D. I övrigt väldigt lik 7D i filmfunktion.
 
Vet inte hur insatt du är i det här med att filma med systemkameror. Förutom kameran + lämpligt objektiv är det en del andra tillbehör som är A och O om det ska handla om en utbldning i hantering och produktion av rörlig bild. Extern mikrofon är nödvändigt (ca 2000 och uppåt). Ett fungerande videohuvud (2000 och uppåt + stativ från 1500 kr) Det går knappast att filma med en systemkamera utan en bra stativkombo eller åtminstone en enkel frihandsrigg kostnad från 2000 utan fokuseringstillbehör och sökarmonitor (AF funkar inte särskilt bra och manuell fokus är svårt för rörliga motiv utan speciella tillbehör . Du kanske har koll på allt detta annars får du nog ta och kolla upp lite hur det funkar att filma med systemkamera. Jag tror att det för utbildningssyfte är helt överlägset med en vanlig HD-videokamera som idag går att få från 3-4 tusen och uppåt.

Jag är inte jätteinsatt, har en del kunskaper i filmproduktion dock är väl just den tekniska biten som brister. Men det är därför jag vänder mig hit så jag basera våra beslut på fler åsikter än mina egna, de tilltänkta lärarna och branschen. Det är väldigt intressant och se vad den vanliga fotografen har att säga.

Oavsett så är detta endast ett anslag om att påbörja ett program runt 2013-2014 så det handlar mer om att prova aktuell teknik. Räcker det med systemkameror och då komplettera med ett exemplar av den svindyra red one kameran? eller måste vi titta på rena filmkameror på 50 000-60 000 och vanliga systemkameror till stillbildsundervisningen?

Men du verkar rätt så insatt så du kan säkert komma med något bra tips om vad som skulle fungera? Vi har ett helt rum fullt med stativ, mikrofoner, myggor, ljussättning m.m Vad som fungerar till vad vet jag inte. Detta får vi prova när vi väl har ett exemplar av kameran.

Så frågan kvarstår vilken kamera ska vi köpa in om vi vill testa att filma med en systemkamera?
 
Så frågan kvarstår vilken kamera ska vi köpa in om vi vill testa att filma med en systemkamera?

Canon EOS 550D, 60D och 7D filmar alla lika bra, men ergonomin skiljer en del
● Alla filmar i 1080p upp till 30 fps, eller 720p upp till 60 fps. Bra!
● 550D och 60D använder SDHC, 7D använder CompactFlash. Smaksak.
● Alla har ingång för extern mikrofon. Bra!
● Ingen har aktiv AF under filmning. Helt ok ändå.
● 550D använder avtryckaren för AF när man vill. Bra! 60D och 7D har för utom avtryckaren en separat AF-ON knapp för AF när man vill. Ännu bättre!
● 60D och 7D använder samma batterier som har 60% bättre kapacitet än det i 550D som kräver batterigrepp och/eller extrabatterier för att vara jämförbar. Inte så billigt längre...
● 550D och 60D har bättre LCD med 3:2 proportion och 13% fler bildpunkter. Bra!
● 60D har en LCD som du kan vrida och vinkla. Bra!
● 550D och 60D har har en djävla ratt ovanpå kameran som man måste vrida hela vägen förbi alla meningslösa kalleankaprogram innan man kommer fram till videoinspelningsläget. Sjukt irriterande! På 7D sitter en liten spak som man flyttar på nolltid. Kanonbra!

Canon EOS 5D Mk2 filmar också
● Större sensor ger kortare skärpedjup och andra bildvinklar
● Samma batteri om 60D och 7D
● Samma LCD och CompactFlash som 7D
● Filmar i 1080p upp till 30 fps men saknar 720p 60fps. Synd!
● Ännu stökigare än alla de andra att välja filmläge och starta/stoppa inspelning, fösta kameran med filmfunktion saknar alltså moderna uppfinningar.

Om Nikon är det väl bara D7000 som är intressant, eller?
 

Bilagor

  • Canon_004.jpg
    Canon_004.jpg
    87.1 KB · Visningar: 1,243
  • Canon_005.jpg
    Canon_005.jpg
    68.4 KB · Visningar: 1,243
Senast ändrad:
Glömde påpeka att 550D helt saknar manuell vitbalans i grader Kelvin (från 2500-10000). Katastrof! Funktionen finns på 60D, 7D och 5D Mk II. Med 550D måste man trixa med vit/gråkort för att komma bort från AWB eller presets.

Fotar man RAW är det inte lika viktigt, men när man filmar (vilket inte är i RAW) är manuell Kelvin-WB ett måste, ...för mig i alla fall.

Slutsats: 7D är bästa Canonsystemfilmkameran för mina behov.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar, det har hjälpt mycket (Anders Eriksson). Jag har nu beställt en Canon D7 med tillhörande 15-85 objektiv. Det ska blir skoj att testa. Återkommer med resultat....

På återseende
 
Mycket sant

Glömde påpeka att 550D helt saknar manuell vitbalans i grader Kelvin (från 2500-10000). Katastrof! Funktionen finns på 60D, 7D och 5D Mk II. Med 550D måste man trixa med vit/gråkort för att komma bort från AWB eller presets.

Fotar man RAW är det inte lika viktigt, men när man filmar (vilket inte är i RAW) är manuell Kelvin-WB ett måste, ...för mig i alla fall.

Slutsats: 7D är bästa Canonsystemfilmkameran för mina behov.

Gick just från en 550D till en 7D för just detta, samt att 7D inte har lika mycket brus i bilden vid dåligt ljusförhållande. 7D är helt enkelt en bättre kamera om man skall filma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.