ANNONS
Annons

Inköp av semesterkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

GabriellaT

Medlem
Jag använder just nu en digitalkamera som jag är mycket nöjd med, Minolta Dimage Z1. Det är en bra kamera i den prisklassen jag för närvarande har råd med. A1-an är mitt nästa mål.

Vad jag för närvarande är ute efter är en "semesterkamera". Den måste vara ganska billig, tillräckligt liten för att alltid ha med sig och med ok kvalitet. Jag har tidigare nästan uteslutande använt Minoltor, både digitala och systemkameror. Så det vet jag att jag skulle bli nöjd med, men jag är öppen att pröva andra märken också.

Är det någon som har några förslag på vad jag ska köpa?

Gabriella

Duger inte Z1 som semesterkamera då?

Vilken prisklass hade du tänkt dig?

Jag köpte en kamera till en lite godbit som är nio år. Då blev det en richo kompakt för 150 kr i kameraaffären. Den hade prislappen 400 kr men de vill rensa lagret så. ..Bländare 2.0 minsann. Film finns överallt och kameran duger till mer än digitalare i klassen 3000 kr.

Även om många ser Z1-an som en billig semesterkamera, så är det den dyraste jag har råd med för tillfället. Därför känner jag att det skulle kännas lugnare att ha en billigare kamera som jag kunde ha med mig jämt. Dessutom tänkte jag mig en mindre kamera som jag lätt skulle få ner i fickan eller väskan utan att behöva ta med mig kameraväskan.

En kamera som jag har sett och som verkar passa mina behov är Minolta Dimage X31. Den verkar billig, bra och har ett lagom format. Är det någon som vet om den är bra?

Gabriella

Jag stämmer in lite i kören och föreslår C-310. Nackdelen med den är väl att minnena är lite dyrare.

Jag hade samma dilemma förra året. Till slut valde jag en relativt liten kamera som inte störde för mycket när den satt i bältet. Sedan var det för mig viktigt att den hade CF-kort som lagringsmedia, så jag inte behövde dubbelinvestera minnen utan använda samma som till min 10D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar