Annons

Inköp av Canon kamera...

Produkter
(logga in för att koppla)

joacimolsson

Aktiv medlem
Jag står i begrepp att köpa en digital systemkamera och har kollat på Cnon 300d och 350d.
Jag har tidigare plåtat med en minolta dimage 7i.

Är det värt de extra tusenlapparna för att gå upp från 300d till 350d?

Är det stora skillnader mellan kamerorna?
- Mpix talet är ju iaf en skillnad...

Jag är ju ren nybörjare vad gäller fotografering. Särskilt systemfoto... Tror ni jag kommer ångra om jag inte väljer ex 350d?

Sedan en till fråga:
- vad bör jag kolla upp om jag väljer att köpa en begagnad kamera från någon.
Är det några speciella saker jag bör kolla upp innan jag köper en begagnad kamera?

Tacksam hjälp!

// Joacim

Jag skulle alla gånger valt 350D och jag tycker det är värt de extra pengarna. 300D är förfärligt långsam och låter en inte ställa in saker som man vill utan det mesta bestäms av vilket program man valt.
300D är dock betydligt bekvämare att hålla i.

Men visst går det att ta finfina bilder med 300D.

Jag har både en 300D och en 350D och jag tycker absolut att du ska välja 350D. Det är stor skillnad tycker jag, mellan min (ohackade) 300D och 350D. Rysshacket fixar ju några av skillnaderna, men tex serietagningen är helt annorlunda på 350:n. Med ett 512MB Ultra II så har jag ännu inte kunnat köra så att buffertminnet blir fullt, utan det matar bara på. Uppstarttiden är otroligt störande på 300D, på 350:n är den inte ens märkbar. Sen går det mycket mycket fortare att ladda in bilderna i kameran oxå med 350:n, trots Ultra II-kort i båda och att jag inte har USB 2. Varför? Har inte en aning, men det är ett faktum iaf.

300D:n var skönare att hålla i när jag precis hade fått den nya, men nu uppskattar jag den lite mindre 350:n mer. Sen om man tycker att huset är lite för lite så är ju batterigreppet ett tips. Då kan man ju ta av det när man behöver en lite mindre kamera.

Tack, jag e övertygad om att köpa 350d...

Då e ju frågan direkt född.

Är det så att man skall satsa på ett annat objektiv eller duger 18- 55 gott i början?

Har någon förslag och pris på andra objektiv...

Det beror ju på hur mycket pengar du har att röra dig med. 18-55:an är inget höjdarobjektiv, men det är definitivt bra för pengen. Jag tror inte du hittar något billigare som gör det värt de extra pengarna än Sigma 18-50/2.8.

joacimolsson skrev:
Är det så att man skall satsa på ett annat objektiv eller duger 18- 55 gott i början?

Ja, det funkar alldeles utmärkt tycker jag. Jag skaffade också ett Canon 50mm f/1.8 för att kunna ta med kort skärpedjup också, men det är ju en smaksak. Använd kitobjektivet ett tag och sen kan du se vad du vill köpa för objektiv. Om du vill köpa nåt mer dvs. Det beror på hur höga krav du har.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto