Annons

Inköp 50D + Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Kör Minolta 7D idag och tänkte uppgradera, och är inte sugen på att fortsätta med Sony som kanske skulle varit det naturliga valet.

Har fastnat lite för både 50D och 5D Mark2 men den senare ligger i en lite för hög prisklass, min huvudfråga är inte om jag ska välja 50D eller 5D utan mer Objektivrelaterad.......

Har tittat på följande objektiv

Objektiv Canon 17-55/2.8 IS USM eller Objektiv Canon 24-70/2,8 USM
Objektiv Canon 70-200/4L USM

Och min fråga är väl egentligen om jag har nytta av dessa objektiv till 50D kvalitetsmässigt eller är det först när man kommer upp i 5D klass som dessa objektiv kommer till sin rätt, känner att jag vill ha EF objektiv så att de kanske kan bli till nytta om jag någon gång framåt vill väjla en fullformatare
 
Om du mest är inne på 50d så kanske Sigmas 18-50 2,8 är ett vettigt alternativ till 70-200 4 eftersom sigmat är väldigt skarp och prisvärd och är billigare än 17-55 och 24-70 sen är det inte säkert att Canon har kvar sin 24-70 länge . Då kan det vara lite roligare att köpa deras ersättnings objektiv sen när det blir aktuellt för dig att gå över till FF, och då kan du skicka med sigmat om du säljer 50d helt utan att gå allt för mycket i förlust till skillnad ifrån om du har 17-55 :)
 
Jag kan inte svara på om du får full utdelning med Canon 50D med de objektiv som du har listat, men jag kan i alla fall säga att jag har kombinationen 17-55 och 70-200 och tycker att de fungerar väldigt väl ihop. Jag är helnöjd med den bildkvalitet som dessa objektiv lämnar i min 20D.

Du kan ju alltid funder på om du ska ha en 50D eller en 40D. Inte för att sätta griller i huvudet på dig, men det finns intressanta trådar kring detta här på FS.

Nu är ju inte 17-55/2.8 IS något EF-objektiv, det är ett EF-S (S för shortback) och fungerar alltså inte med FF-kameror.

Om det är problemet att få tag i Sony-objektiv så verkar det som om Sony kommer att släppa fler objektiv i närtid.
 
Har tittat på det Sigma du nämner och föjande som alternativ till Canons orginal

Tokina AF 16-50/2,8 AT-X Pro DX till Canon

Är lite osäker vilket av dessa som kan vara bäst alternativt bättre än de canon som jag tittat på

Dock så verkar mitt val av Canon 70-200/4L USM vara väldigt prisvärt

Sony och jag har nog mer en personlig konflikt än saklig =)
 
Tror nästan att jag funderat klart, blir nog följande

Canon 50 D

EF 17-40/4L
EF 70-200/4L

Har också fått upp ögonen för 1,4x ringen

För att sedan komplettera med ett 60 Macro
 
Tror nästan att jag funderat klart, blir nog följande

Canon 50 D

EF 17-40/4L
EF 70-200/4L

Har också fått upp ögonen för 1,4x ringen

För att sedan komplettera med ett 60 Macro

Bra val, har 40D med de gluggar och 1,4X som du planerar att köpa, 60 fick dock min son då jag bytte till canons 100 macro. Inte för att 60an va dålig utan jag vill komma ifrån motiven lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.