Annons

Inget objektiv ingen exponering...

Produkter
(logga in för att koppla)

GustavHüb

Aktiv medlem
Jag har en a200 som jag planerar att köpa ett samyang 8mm fisheye till. När det inte sitter något objektiv går det inte att ta en bild utan det kommer upp en ruta som säger att det inte är något objektiv och att knappen är spärrad. Jag undrar därför om det fungerar att använda Samyang 8mm eftersom det är manuell fokus och inte har några elektriska kontakter med huset. Eller finns det något program om man kan trycka in så spärren lägger av?

Tack på föris
 
Tveksamt...

Hej

Jag har ingen A200 men tyckte det var lite kul att surfa runt och kolla (har några manuella Minolta objektiv som jag funderat ge till en kopis).

Kollade in A200 lens kompatibility chart på Sonys sida och där var bara Autofokuslinser ingivna...

Sökte på google på "sony a200 manual lenses" och kom fram till sidan http://photo.net/equipment/sony/ där det stod:

"MD" are old Minolta manual focus lenses; they don't work on the modern Sony bodies.

Det verkar som att den slutsatsen gäller alla SONYvarianter...

Kollande även på Samyangs hemsida men där stod inte så mycket om just a200.

Jag har dock svårt att tro att ett objektivmärke släpper ett objektiv med Sony fattning som inte kommer fungera för något av husen. Det bästa är väl att maila Samyang och höra...eller den firman du kommer köp från.

Intressant ämne som klart pekar på hur dåliga kamera och objektivtillverkarna är på att visa kompatibilitet...

Lycka till.

Lars
 
Senast ändrad:
Lösning

jag kollade runt lite på olika andra fotoforum och kom fram till att det fungerade om man satt den i manuell läge med manuellfokus vald. Jag testade det och det fungerade perfekt. Bara bajonetten passar lär det ju funka, det är som sagt inga kontakter. Det blir nog ett samyang fisheye när plånboken är snel mot en.

Jo som sagt det står lite dåligt om hur det passar och inte.
 
Med gamla objektiv och enkla m42-adapters (utan kontakter) måste man själv se till att exponeringen blir korrekt (i praktiken mha slutartiden). Det borde ju bli samma sak med objektivet i fråga.
 
På min A100 finns det i menyn "kugghjul (lila)" finns det 2 inställningar som heter Avtryckarspärr,
den ena är för om man inte har något minneskort i den andra för om man inte har något objektiv på.

Så på A100:an avaktiverar man avtryckarspärr för inget objektiv på så fungerar då ljusmätning A (bländarförval/tidsautomatik) även helt utan objektiv på.

borde ju vara något liknande på 200:an
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.