Annons

Ingen väska till min Nikon D5100

Produkter
(logga in för att koppla)

belsebub1

Avslutat medlemskap
Hej!

Får imorgon hem min allra första systemkamera, en NIkon D5100. Jag beställde i lördags hem en kameraväska till den på tradera, såg först efteråt att den tar ca 2-3 veckor att skickas från Asien... Finns det något jag kan använda som alternativ kameraväska tills dess att jag får hem min riktiga? Eller är det bästa helt enkelt att vänta med att använda den tills jag fått hem den (vilket kan dröja ytterligare två veckor i värsta fall)? :(
 
Du måste inte ha en väska! Langa den i din ryggsäck, bara, eller vad du nu går runt med till vardags. Vill du vara extra varsam, linda en gammal tröja runt den.

Jag undrar varifrån denna väskmani kommit. Från väskförsäljarna?

Per.
 
Vad har du tänkt använda väskan till?

Jag har varit med kamera i 40 år. En kort period, när jag köpte mitt andra objektiv till min första systemkamera, hade jag en väska. Den väskan var förvaringsplats för hela mitt system. Vilket var en kamera, två objektiv, en blixt, och så några rullar film.
Det där var för c:a 30 år sedan.
Därefter har jag aldrig haft någon väska.
Kameran har jag i en rem över axeln när jag använder den. I princip varje dag.
Jag släpar inte med mig andra saker än kameran och det objektiv jag valt för dagen/stunden. Resten av prylarna ligger på en hylla i en garderob.

Folk som släpar med sig flera olika objektiv, blixtar och annat behöver naturligtvis en väska att bära allting i. Men annars är väskan mest ivägen. För att använda kemeran behöver den ju vara framplockad.


Petter ...
 
Petter och jag är nog ungefär jämngamla och har liknande erfarenheter. Jag har märkt att väsklängtan är rätt stor bland dagens unga förstagångsköpare av spegelreflexkameror och undrar faktiskt varifrån detta kommer!

Någon som kan gissa?

Per.
 
Kan bara hålla med föregående talare. Ta det du har hemma, köpte själv en Billingham i vintras. Men nu ligger innanmätet hemma och har istället två kameror som slåss med kurslitteratur i väskan.
 
Du tänker att försäljarna tjänar så litet på kameran att de måste försöka pracka på de stackars nybörjarna andra grejor?

Eller menar du att en väska är ett hippt tillbehör som ska gå bra till Conversepjucken?

Per.

Det andra argumentet tjänar kanske som hävstång för det första
 
Min fråga faller på sätt och vis i denna tråden också då även jag eftersöker en kameraväska till min d5100
Jag håller på med urban exploration och ibland behöver jag klättra och krypa men jag vill ha lyxen av att vara "skjutklar" nästan omgående, jag har ryggsäck nu men skulle vilja ha en påbyggnad med en kameraväska som ska vara monterad på bröstet/magen och förbunden till ryggsäcken via snabbfästen.

Ser att det inte är så populärt att använda väska till kameran men kanske har någon sett något liknande, annars är det ju inte värre än att jag får bygga det själv.
 
Hur fotograferar...

man med en kameraväska? Eftersom jag är prylnörd har jag givetvis en uppsjö kameraväskor liggande hemma, och det är precis vad dom gör: Ligger hemma.

Ibland får man känslan av att väskdesignare inte riktigt vet vad det handlar om. Måste jag absolut ha väska brukar jag lägga ner kameran och ev. ett objektiv i en lap-top väska. Allt lättåtkomligt uppifrån..

lma
 
Min fråga faller på sätt och vis i denna tråden också då även jag eftersöker en kameraväska till min d5100
Jag håller på med urban exploration och ibland behöver jag klättra och krypa men jag vill ha lyxen av att vara "skjutklar" nästan omgående, jag har ryggsäck nu men skulle vilja ha en påbyggnad med en kameraväska som ska vara monterad på bröstet/magen och förbunden till ryggsäcken via snabbfästen.

Ser att det inte är så populärt att använda väska till kameran men kanske har någon sett något liknande, annars är det ju inte värre än att jag får bygga det själv.

Nu är de inga riktiga kameraväskor, men Maxpedition har bra väskor där man snabbt kan komma åt innehållet. Dels slingmodeller och dels midjeväskor.

Ett annat tips är att skaffa ett bältesfäste för kameran istället för att bära den i remmen, då håller den sig ur vägen. Samtidigt blir den fördtås utsatt om man går emot något.
 
man med en kameraväska? Eftersom jag är prylnörd har jag givetvis en uppsjö kameraväskor liggande hemma, och det är precis vad dom gör: Ligger hemma.

Ibland får man känslan av att väskdesignare inte riktigt vet vad det handlar om. Måste jag absolut ha väska brukar jag lägga ner kameran och ev. ett objektiv i en lap-top väska. Allt lättåtkomligt uppifrån..

lma

Löwepro's slingshotväskor fungerar riktigt bra både att bära och att snabbt (3-5sek) få fram kameran ur väskan. Nu har jag en lite större kameraväska en Kata 3N1 som är bekvämare att ha på ryggen när man går längre men som går att ha som en slingshot när man behöver få fram kameran snabbt.

/Karl
 
Man blir nästan nostalgisk när man tänker på första kameran och beredskapsväskan av typen med en huv över objektivet som öppnades när det var dags att ta ett kort. :)
Men jag kan förstå att man behöver något praktiskt och tåligt skydd om man t.ex skall krypa runt i underjorden.
 
Bättre förr?

Man blir nästan nostalgisk när man tänker på första kameran och beredskapsväskan av typen med en huv över objektivet som öppnades när det var dags att ta ett kort. :)
Men jag kan förstå att man behöver något praktiskt och tåligt skydd om man t.ex skall krypa runt i underjorden.

bilden tagen idag..

lma
 

Bilagor

  • DSC_7514-2.jpg
    DSC_7514-2.jpg
    13.1 KB · Visningar: 1,040
Väskor är jobbig men de skyddar också utrustningen bra. jag tycker att slingshot-modellerna är praktiska och bra. Då har man snabb tillgång till kamera och extra gluggr, plus ett praktiskt stöd när ljuset tryter. Mest vinst dock om man har en rätt liten uppsättning. De större slingshot-modellerna blir väldigt tunga att släpa på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.