Annons

Ingen värdeminskning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det hela är ju väldigt simpelt egentligen.

Om du ska köpa en kamera så är det väl upp till dig vilka priser du vill jämföra.
nytt eller beg, Sverige eller utomlands.
Det är ju bara att jämföra alla och ta det som känns bäst. Svårare än så är det ju inte och det behöver man inte vara nationalekonom för att inse.

20800:- efter tre år i högskolan är ett skämt! Kalla det relativt bra visar på en omvärldsanalys som är sämre än dagisbarnen klarar av.

Med tanke på att många yrkesgrupper utan krav på högskole utbildning har mer, så måste det anses ganska dåligt. Finns ju andra yrkesgrupper som lider av samma problem men som har andra bonusar tex lärare som har 5 år på högskolan och tjänar ännu mindre, dock med en hel del ledigt.
Sen är det ju upp till var och en att prioritera vad man tycker om bäst, hög lön eller ett jobb man trivs med. Det bästa är väl att försöka hitta bägge

Väldigt tråkiga inlägg med massa personangrepp.
Alla vill bumpa upp lönerna bla bla bla bla. jag har gått si oså länge i högskola. Jag gick uppsala och måste ha mer lön än linköping bla bla bla ;)
Att gå högskola är inte ett mått på lön. Det är samhällets sätt att kunna välja mellan människor i en allt mer krävande arbetsmarknad där arbetslösheten ständigt är i hasorna. Där "överkvalificerade" personer får ta "underkvalificerade" jobb.
De flesta yrken....inte alla lärs upp och utvecklas på sina arbetsplatser. Skolan sätter grunden och i vissa fall självlärda.

En arbetsmarknad där en som gått i en fin högskola får mer betalt än en mindre känd.

Det är denna värld vi lever i. Ge mig 100 000 kr/månad och jag kommer säkerligen vilja ha mer betalt om du ger 110 000 kr till min arbetskollega som gör mindre eller jobbat 1 år mindre.
Svensk avundsjuka.

Här slutar mina inlägg i denna konstiga tråd som mer handlar om politik och en hunger på pengar som aldrig någonsin kommer kunna mättas.

Det finns ett inmyntat citat "Den svenska avundsjukan" Den stämmer!

/Stefan

Väldigt tråkiga inlägg med massa personangrepp.
Alla vill bumpa upp lönerna bla bla bla bla. jag har gått si oså länge i högskola. Jag gick uppsala och måste ha mer lön än linköping bla bla bla ;)
Att gå högskola är inte ett mått på lön. Det är samhällets sätt att kunna välja mellan människor i en allt mer krävande arbetsmarknad där arbetslösheten ständigt är i hasorna. Där "överkvalificerade" personer får ta "underkvalificerade" jobb.
De flesta yrken....inte alla lärs upp och utvecklas på sina arbetsplatser. Skolan sätter grunden och i vissa fall självlärda.

En arbetsmarknad där en som gått i en fin högskola får mer betalt än en mindre känd.

Det är denna värld vi lever i. Ge mig 100 000 kr/månad och jag kommer säkerligen vilja ha mer betalt om du ger 110 000 kr till min arbetskollega som gör mindre eller jobbat 1 år mindre.
Svensk avundsjuka.

Här slutar mina inlägg i denna konstiga tråd som mer handlar om politik och en hunger på pengar som aldrig någonsin kommer kunna mättas.

Det finns ett inmyntat citat "Den svenska avundsjukan" Den stämmer!

/Stefan

Självklart är inte år på högskolan ett mått på vilken lön man har. Men det kostar trots allt en ganska betydande summa att gå i skolan på tid man kunde ägnat åt att tjäna pengar istället så något extra borde det ge i lönekuvertet. Det är faktiskt till stor del utbildning som hjälper oss att utvecklas. Att inte premiera det borde vara grovt bakåtsträvande.

Annars kan man ju gå tillbaka till lärlingsystemet eller det japanska gamla systemet där man föds in i ett yrke.

Tycker trots allt att det var du som styrde in tråden på politik och hunger efter pengar med ditt andra och tredje inlägg i denna tråden, som från början handlade om nåt helt annat.

Ska vi snacka om lön kanske vi ska fråga hur många akademiker som dör och invalidiseras på sitt jobb varje år? Som får bestående förslitningsskador? Och stackars jävlar som är tvungna att gå i skolan med allt lidande det innebär ;-)

Ska vi snacka om lön kanske vi ska fråga hur många akademiker som dör och invalidiseras på sitt jobb varje år? Som får bestående förslitningsskador? Och stackars jävlar som är tvungna att gå i skolan med allt lidande det innebär ;-)

Ursäkta men argumenterar du i rätt århundrande. Detta låter som du har råkat hamna 100 år fel. Samt en som haft en svår ungdom och nu hämnas på resten av mänskligheten.
Skulle föreslå att du sätter dig ner i ett hörn och tar många djupa andetag och sansar dig själv.

Senast ändrad:
Källhänvisning ffs

Ursäkta men argumenterar du i rätt århundrande. Detta låter som du har råkat hamna 100 år fel. Samt en som haft en svår ungdom och nu hämnas på resten av mänskligheten.
Skulle föreslå att du sätter dig ner i ett hörn och tar många djupa andetag och sansar dig själv.

Jag tolkar inte in att Helmetrock's inlägg skulle vara skrivet i affekt.

Att man har "läst" något betyder inte att man har förstått något, här är färska siffror: Arbetsmiljöverket

Michael - Arbetsmiljöombud -

Nä det är klart, sjuksköterskor har ju inte ett tungt jobb som sliter på kroppen. Inte heller alls ansvarsfullt då fel ej får begås. Inga taskiga arbetstider. Inte alls stor arbetsbelastning. Ingen stress.

Så 20800:- är vad de är värda, inte alls 27000 som sopkörarna har här i kommunen.
Och detta trots att det är brist på sjuksköterskor så gäller inte regeln att efterfrågan styr.

Detta är ett exempel och det finns naturligtvis fler yrkesgrupper som borde ha bättre betalt.
Men nog sjutton borde en massa år på högskolan värderas in i lönen.
Och tre år där är bara initialt, det blir fler år med kompletterande utb.

Därför reagerade jag på uttalandet att de har en bra ingångslön.
Det har de definitivt inte, och att en stor del drar till Norge och får dubbelt upp samt lägre skatt är nog inte konstigt. Det lär bli ännu större brist snart i vårt land.

Men vi kanske skall styra tillbaka och inte flippa ut helt utan inrikta oss på trådskaparens inlägg.
Jag anser att allt kan jämföras oavsett förutsättning om det gäller vad jag kan få för mina pengar.
Och jag snackar inte om ytterligheter som produkter framställda vad barnarbete vilka isig kan vara svårt att kontrollera.
Och visst kan du också välja att betala mer gör att få extra service hos lokal fotobutik.
Men en beg pryl på t.ex blocket för samma pris en ny i grannlandet, - där tvekar jag ej.

Kan varmt rekommendera www.cameranu.n där du också köper momsfritt om du har firma.
(reglerna diskuteras i annan tråd)
Priserna är ändå mkt billigare även för privatperson.

Kul att du kallar sjuksköteskor akademiker, det skulle de nog skratta åt på kafferasten.
Förslitningar eller inte men om man väljer att plugga 3 år så förlorar man de cirka 250-300 tusen kroner pensionsgrundande inkomst per år och får istället ett par hundra tusen i skulder när man är klar. Detta ska ju betalas tillbaka vilket innebär att man får göra ett extra avdrag på lönen de kommande 30 åren.

Jag har under en tid kikat lite på utbudet av beg D700, eftersom jag är lite sugen på ett sådant hus.
MEN
De annonser som finns ger ett "utpris" på 15-16 kkr, vilket i mina ögon verkar helt sjukt mht att ett nytt hus kostar 15.5 kkr om man beställer det via nätet. Ett kamerahus är i huvudsak en elektronikpryl, om än med lite mekanik- och optikinnehåll också. Det kommer nya och bättre modeller hela tiden...

Är det jag som inte förstår att beg är bättre än nytt (trots slitage, ingen kvarvarande garanti, ...)?
Eller är marknaden faktiskt så konstigt att folk betalar lika mkt för beg kamerahus som för nya?

(ja, naturligtvis kan man säga att "det är ju upp till säljare och köpare och man kan ju ta vilket pris man vill" eller "tillgång och efterfrågan styr priset", men eftersom begmarknad i allmänhet, och för annan elektronikutrustning i synnerhet, oftast uppvisar helt andra priskurvor så blir man ju lite konfunderad ...)

Problemet är väl att du inte har råd med den ens om du köper nytt från utlandet... Visst kan man tycka att dom "borde" ligga runt 10´000 men så är inte fallet.

Jag har under en tid kikat lite på utbudet av beg D700, eftersom jag är lite sugen på ett sådant hus. ...de annonser som finns ger ett "utpris" på 15-16 kkr, vilket i mina ögon verkar helt sjukt...

Att det inte skett någon värdeminskning på Nikon D700 är nog inte ett korrekt antagande. För 1½ år sedan var Svenska nypriset 24.000kr och idag är det ca 19.000kr vilket i sig är en minskning med 20%. Om man nu är så djävla dum att man handlar för 19K när exakt samma pryl kostar 15.535kr från Holland (eller 15.840kr vid kortbetalning). Den som köpte nytt i Sverige för 1½ år sedan och idag säljer beg. för 15.500kr har alltså en mysig 35%-ig värdeminskning att se fram emot, sköna 8.500kr ...borta!

Bilagor

• D700001.jpg
    D700001.jpg
    44 KB · Visningar: 148
Problemet är väl att du inte har råd med den ens om du köper nytt från utlandet... Visst kan man tycka att dom "borde" ligga runt 10´000 men så är inte fallet.
Nej, det är inte det som är problemet.

Eg borde jag göra lite mer research, för att kolla om de flesta beg kamerahus uppvisar en liknande prisbild. Det vore en intressant iakttagelse, för den skulle i så fall säga ngt om kollektivet "kamerahusköpare", och det kunde man kanske använda för att själv tjäna lite kulor på det hela.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto