Annons

Ingen värdeminskning?

Produkter
(logga in för att koppla)

L40

Aktiv medlem
Jag har under en tid kikat lite på utbudet av beg D700, eftersom jag är lite sugen på ett sådant hus.
MEN
De annonser som finns ger ett "utpris" på 15-16 kkr, vilket i mina ögon verkar helt sjukt mht att ett nytt hus kostar 15.5 kkr om man beställer det via nätet. Ett kamerahus är i huvudsak en elektronikpryl, om än med lite mekanik- och optikinnehåll också. Det kommer nya och bättre modeller hela tiden...

Är det jag som inte förstår att beg är bättre än nytt (trots slitage, ingen kvarvarande garanti, ...)?
Eller är marknaden faktiskt så konstigt att folk betalar lika mkt för beg kamerahus som för nya?

(ja, naturligtvis kan man säga att "det är ju upp till säljare och köpare och man kan ju ta vilket pris man vill" eller "tillgång och efterfrågan styr priset", men eftersom begmarknad i allmänhet, och för annan elektronikutrustning i synnerhet, oftast uppvisar helt andra priskurvor så blir man ju lite konfunderad ...)

Saken är väl den att i Sverige kostar den 19 kkr och från början kostade den väl 25 kkr eller så. Priserna är satta därefter och inte efter vad det kostar från utlandet. Att det sedan är en bättre affär att beställa en ny är väl tveklöst. Gör tillräckligt många det så blir begagnatförsäljarna tvungna att antingen sänka priset eller behålla kameran. Sedan är det nog ganska många som drar sig för att beställa så dyra saker från utlandet, vilket också kan förklara att de går nästan lika dyrt här hemma.

Sedan har DSLR och tillhörande optik betydligt bättre andrahandsvärde än elektronik i allmänhet, särskilt så länge som modellen inte ersatts av en ny.

Det förhåller sig säkert så som ni skriver.

I Sverige kostar den 19 kSEK. Om man handlar från cameranu.nl så blir det cirka 15.5 kSEK, men om man jämför med 19 kSEK så framstår också 15 kSEK som ganska dyrt för beg grejor även om det är "DSLR".

I dessa tider är det dessutom rätt liten skillnad mellan www.ngnbutik.se och www.somewhere.else.

Att notera: Jag har inget problem per se, får väl antagligen nöja mig med nuvarande hus - och skulle aldrig ens överväga att betala så mkt för ett beg kamerahus när nypriserna är som de är, men jag tycker observationen är intressant.

Om det faktiskt går att sälja beg kamerahus för samma pris som nypriset så är det bara att gratulera säljarna ... ;-)

Det förhåller sig säkert så som ni skriver.

I Sverige kostar den 19 kSEK. Om man handlar från cameranu.nl så blir det cirka 15.5 kSEK, men om man jämför med 19 kSEK så framstår också 15 kSEK som ganska dyrt för beg grejor även om det är "DSLR".

I dessa tider är det dessutom rätt liten skillnad mellan www.ngnbutik.se och www.somewhere.else.

Att notera: Jag har inget problem per se, får väl antagligen nöja mig med nuvarande hus - och skulle aldrig ens överväga att betala så mkt för ett beg kamerahus när nypriserna är som de är, men jag tycker observationen är intressant.

Om det faktiskt går att sälja beg kamerahus för samma pris som nypriset så är det bara att gratulera säljarna ... ;-)

Måste förtydliga. Det är orättvist att jämföra sverige priser mot andra länders priser! Det går, men är inte rätt tycker jag. Då kan vi lika bra sluta handla kläder i affärer och importera allt från Kina för 1/100 av priset.
Det går det med med ;)

/Stefan

Tillgång och efterfrågan styr begnadspriserna.
Så länge folk är beredda att betala 15-16 papp för en begn D700 så är den ju värd det för den personen.

Priset på just D700 kommer förmodligen rasa en del så fort Nikon släpper uppföljaren. Så finns det ju inga alternativ om du vill foto fullformat med Nikon förutom D3 s/x som är betydligt dyrare.

Beg priser är i regel förhandlingsbara även hos affär. Så det enda vi vet från annonserna är begärt pris - inte faktiskt försäljningspris. Jag håller med om att många sätter upp för höga beg priser men det händer oftare med rena amatörgrejer där säljaren inte förstår att den kamera han köpte 4 år sedan för 8000:- bara är värd 1500:-. Begpriserna på D700 & 5DII tycker jag också är satta för högt även i relation till svenskt nypris- men man måste ju inte BETALA begärt pris för det. Jag tror nämligen inte att TS är ensam i sin uppfattning.

Måste förtydliga. Det är orättvist att jämföra sverige priser mot andra länders priser! Det går, men är inte rätt tycker jag. Då kan vi lika bra sluta handla kläder i affärer och importera allt från Kina för 1/100 av priset.
Det går det med med ;)

/Stefan

Nu handlar det dock om samma kamera som säljs i båda länder och inte fake-kläder i Kina...

Nu handlar det dock om samma kamera som säljs i båda länder och inte fake-kläder i Kina...

Vem har nämnt fakekläder? Inte jag iaf! Finns massor att köpa som är äkta. Titta på dina lappar vetja så lär du se vart dom är tillverkade även omdu nu råkat köpa dom i svensk affär.

Jag är inte motståndare till att köpa utomlands. Gör jag med jämna mellanrum och visst är det mycket billare. Ibland halva priset eller bättre inkl frakt, moms och tull.

Men att jämföra nypris utomlands och beg pris i Sverige är förlåt ordvalet "PUCKAT"
Man har väl gått i grundskolan o läst om ekonomi, valutor, landsbygdspriser, storstadspriser etc.

Det råder löneskillnader i alla länder, valutakurser som åker bergodalbana. Se bara grannländerna Norge och Danmark! Beroende på valutakurser så har Svenskar åkt över till Danmark och shoppat och viceversa.

/Stefan

Om du kan köpa en ny produkt i grannlandet för samma pris som begagnat i sverige är väl det högst relevant att jämföra? Vi lever ju numera i en global värld.
Särskilt vid datorn. Dags att inse gränsernas mindre betydelse.

Har precis reggat mig på den holländska firman och tänker handla där.
Det kanske skiljer några dagars leveranstid, so what?

Det är ju inte sällan någon som köpt något vid lanseringen och försöker sälja det för 70-80% av vad de betalade efter några år. Problemet är att även nya exemplar av samma produkt har sjunkit minst lika mycket i pris och det är det många som har problem med att förstå...

70-80% av lägsta pris internationellt vid varje tidpunkt är det maximala jag skulle betala för något begagnat! Även om jag inte skulle få några garantier från utlandet får jag ju lika lite garantier om jag köper något begagnat i Sverige, men då får jag något som någon annan använt.

Om du kan köpa en ny produkt i grannlandet för samma pris som begagnat i sverige är väl det högst relevant att jämföra? Vi lever ju numera i en global värld.
Särskilt vid datorn. Dags att inse gränsernas mindre betydelse.

Har precis reggat mig på den holländska firman och tänker handla där.
Det kanske skiljer några dagars leveranstid, so what?

Ok, dags strejka då sjuksköterskor i Norge har lika bra betalt som läkare i Sverige och har en patient per sjuksköterska och ingen instrumentansvar som i Sverige.

Dessutom så ska vi ska vi börja stämma Mcdonalds i sverige på miljonbelopp för det kan man göra i USA och få pengarna för att kaffet var lite för varmt. Är ju globalt det med.

Ähh barnrumpor som inte kan ekonomi. Men som sagt jag är inte emot att importera från andra länder. Bara allergisk mot att man inte kan fatta varför det kan skilja sig avsevärt från land till land för samma produkt.
Finns nåt som heter skatt och moms i Sverige som betalar för diverse välfärd som andra länder inte har även om den sjunkit en del pga moderata samhället.
Jag kan gå med på att det är puckat att inte handla från holland för att spara tusenlappar.
Jag kan gå med på att ta risken att inget händer produkten eller att jag kan vänta och betala ev frakt för ev. reparation.
Jag kan gå med på att jämföra priser mellan nätaffärer och fysiska butiker, priser utomlands vs Sveriger, begagnat vs nypris. Garanti vs ingen garanti.

Men jag kan inte gå med på att kunna jämföra beg pris i Sverige mot nypris utomlands.

/Stefan

...att jämföra nypris utomlands och beg pris i Sverige är förlåt ordvalet "PUCKAT"...
Jag tror du råkat ha lite otur när du tänkte, och det ordvalet ber jag inte om ursäkt för.
Att priserna skiljer sig är en sak. Det kan bero på många olika faktorer.
Att ta det till intäkt för att inte jämföra är naivt. Varken mer eller mindre.

Som den barnrumpa jag är jämför jag vad jag får för mina pengar, en begagnad produkt i detta landet eller likvärdig ny i grannlandet. För samma summa!
Totalt ovesäntligt varför det skilljer. Det intressanta är vad jag får för mina slantar.

Japp, min fru är sjuksköterska i Norge pga usla löner i Sverige, hon jämförde också :)
Jag handlar också bilar från USA när dollarkursen är låg.

Tänk va en barnrumpa kan....

Som den barnrumpa jag är jämför jag vad jag får för mina pengar, en begagnad produkt i detta landet eller likvärdig ny i grannlandet. För samma summa!
Totalt ovesäntligt varför det skilljer. Det intressanta är vad jag får för mina slantar.

Japp, min fru är sjuksköterska i Norge pga usla löner i Sverige, hon jämförde också :)
Jag handlar också bilar från USA när dollarkursen är låg.

Tänk va en barnrumpa kan....

Knappast riktad till person eller som personangrepp utan allmänt om lektion i ekonomi.
Att du tycker att sjuksköterskor har usla löner vet jag inget om. Tycker de är i relativt bra ingångslön. Norska har också relativt bra löner jämförelse i landet i övrigt där en Pizza kostar relativt mycket i svenka mått. Det är därför i svenska mått är dyrt att semestra i Norge och billigt för norrmän att semestra i Sverige.

Det är även relativt billigt för Danskar att semestra i Sverige och köpa sommarstugor i södra Sverige pga danska kronan vs svenska. Men de har en annan skattesystem och pensionsystem och äganderätt i Danmark.

Ni verkar inte fatta min poäng. Min poäng är inte att jag är emot att handla billigast. Det gör jag redan!!! och är för det. Läs mina inlägg så handlar det om att jämföra olika välfärder mot varandra och att priser hos bolag sätts olika.

har du en aning om vad en bil kostar i Finland och i Norge? Priserna är inte samma som för svenskar. För att inte ekonomin ska drabba länderna så har diverse skatter och regler införts eftersom det annars sker en konstig import/export. Men likväl så köper finnar bilar från tyskland och Sverige genom att kringå reglerna och spara hundratusentals kr.

Inget mig emot. Men fundera lite varför det är lustigt att jämföra begagnat marknaden och nypriser mellan olika länder. För ,mig är det äpplen och päron. Jag ifrågasätter knappast varför en 5D Mkt kostar 15000 kr beg på blocket och 15.500 kr i Holland. Det är så och det är absolut inte konstigt. Och javisst. Jag definitvt köpt den från Holland!

/Stefan

en intressant aspekt i denna typ av diskusion är att en person kan sitta och hissa märke X:s suveräna kvalla, FÖRUTSATT ATT DEN ÄR KÖPT I SVERIGE, köper jag en Märke X glugg från utrikes kommer den förmodligen självdestrueras inom 5 min då jag hängt den på min genuint svenska kamera (made in Japan)

Länder och skillnader hit och dit....

Vad det kokar ned till i slutänden, men som jag inte skrev i klartext i det första inlägget är ju "Är folk i allmänhet faktiskt så korkade att de betalar 15 kkr för en beg D700, när de kan köpa en helt ny för ungefär samma pris?".

Underförstått: Om det inte är på det viset så skulle inte utropspriserna på begmarknaden vara så höga som de är.

man kan ju också undra om dom får dom sålda för 16k+ som en del begär idag, jag tror sanningen är lite lägre efter div. förhandling.
jag köpte min D700 för 15200 med två orginalbatterier, (jo jag vet att dom sk.. pirat är samma sak utan nikonlogga) och den var tagen 3200 plåtar med.

Ok, dags strejka då sjuksköterskor i Norge har lika bra betalt som läkare i Sverige och har en patient per sjuksköterska och ingen instrumentansvar som i Sverige.

Dessutom så ska vi ska vi börja stämma Mcdonalds i sverige på miljonbelopp för det kan man göra i USA och få pengarna för att kaffet var lite för varmt. Är ju globalt det med.

Ähh barnrumpor som inte kan ekonomi. Men som sagt jag är inte emot att importera från andra länder. Bara allergisk mot att man inte kan fatta varför det kan skilja sig avsevärt från land till land för samma produkt.
Finns nåt som heter skatt och moms i Sverige som betalar för diverse välfärd som andra länder inte har även om den sjunkit en del pga moderata samhället.
Jag kan gå med på att det är puckat att inte handla från holland för att spara tusenlappar.
Jag kan gå med på att ta risken att inget händer produkten eller att jag kan vänta och betala ev frakt för ev. reparation.
Jag kan gå med på att jämföra priser mellan nätaffärer och fysiska butiker, priser utomlands vs Sveriger, begagnat vs nypris. Garanti vs ingen garanti.

Men jag kan inte gå med på att kunna jämföra beg pris i Sverige mot nypris utomlands.

/Stefan
Det där var väl också ett ganska puckat inlägg. Jo jag har också läst nationalekonomi och din tolkning verkar vara lik Mona Sahlins att det är kul att betala skatt.
Faktum är att välfärden fungerar bättre i många av våra grannländer än i Sverige. Vi i Sverige får alltså betala mer för en timme sjukvård eller tandvård än man gör i närliggande länder.
Det beror på produktiviteten i vår offentliga sektor verkligen inte imponerar på den som fått en inblick i hur det fungerar. Vi har mycket att rätta till innan saker och ting fungerar lika väl som i Tyskland eller Holland och Schweiz.
Det är tur att vi har internationella företag i detta land som är minst lika effektiva som bolagen i resten av världen. Dessutom gynnas de av att vår högutbildade arbetskraft är billigare än på de flesta håll i världen. Fast ekvationen att vår lågbetalda arbetskraft i jämförelse med Holland och Tyskland skall betala ett högre pris på grund av en dåligt fungerande sektor rimmar illa.
Så jag skulle snarare uppmana folk att köpa utomlands och sätt press på det den svenska handeln och statsapparaten. Vi lever i en konkurrensutsatt värld. Kunde man välja leverantör av sociala förmåner och skatter utan att flytta så skulle Sverige inte ens komma med på den korta listan.
Vad beträffar pris på begagnade grejor så är fortfarande termen "köpt i Sverige" något som höjer priset konstigt nog. Lite märkligt när det inte finns några mer kritiska konsumenter i Europa än Tyskar, Holländare och Schweizare. Som bara kräver att få saker att fungera till 100%.
Det finns alltid en fördel med att köpa lokalt. Att kunna besöka en affär och se försäljaren i ögonen är alltid en fördel. Sitter säljaren i Umeå eller Amsterdam är detta egentligen egalt.
Så våra begagnat priser speglar vår stängda marknad och avspeglar därför inte nypriserna i andra länder.
Så gör som flera av oss andra och börja köpa där det är billigast. Det finns en mängd seriösa leverantörer i Europa. Vi skall komma ihåg att svenska dotterbolag sätter en ära i att vara mest lönsamma. Så jag hatar att först bli blåst av ett svenskt dotterbolag som sätter dollarkursen till 10 och sedan av en svensk stat som sedan tar 25 % på det priset.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto