Annons

Ingen utbildning

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerklaren

Aktiv medlem
Hej,

Är det någon här som jobbar som fotograf utan att ha någon eller enbart, med vad ni själva anser vara, minimal utbildning?

Hur viktigt är utbildning för arbetsgivare/uppdragsgivare, bryr de sig alls?

Jag har ingen fotoutbildning. Du blir ALDRIG fotograf bara för att du gått en särskild fotoutbildning.

Fotoutbildningar är bra på att snabbt öka kunskapsnivån hos en och kan ge nyttig feedback på ens bilder som krävs för utvecklingen. Men du msåte göra jobbet själv - givetvis kan man utvecklas utan att gå utbildning.

Det är vanligare att fotografer inte gått utbildning än tvärtom. I reklam och modebranchen lär sig många jobbet genom att vara assistent.

Det är viktigt att ha en nykter syn på fotoutbildningar - det är knappast fel med en utbildning, men det är bara hur hårt du jobbar med din egen utveckling som avgör hur långt du kommer. Utbildningen är bara en hjälp på vägen.

Anställningar som fotograf är ovanligt. De flesta anställda fotografer är skolfotografer och där kan det vara bra att kunna styrka sin kompetens - men det funkar säkert utan också. Annars är frilansande vanligast och då anlitas man på gund av hur bra ens portfolio är.

Som polis- eller muséefotograf är den tekniska kompetensen viktig och då kan det vara bra att kunna styrka den formellt då arbetsgivaren antagligen inte kan så mycket om foto.

Ingen utbildning. Bortsett från fotokurs när jag var 15 på ABF.

Jag har lärt mig enormt mycket av böcker och fototidningar. All kunskap finns i tryckt form, det gäller bara att sålla fram den. En viss skepsis mot det man läser bör man ha.

Att jobba som assistent har gett mig mycket men det fototekniska har jag lärt mig själv.

I princip allting du kan lära dig på en fotoutbildning kan du lära dig själv, men det tar förstås mycket mer tid och kraft.

Att ha en fotoutbildning är i vissa fall nödvändigt. På ett museum är det ofta krav på högskoleutbildning inom fotografi.

Vill du få jobb som reklam/modefotograf är ett jobb som assistent hos en välkänd fotograf den bästa vägen in i branchen.
Och att ha assisterat utomlands är ännu bättre. För tio år sedan räckte det att säga att man assisterat i New York så fick man coola fotojobb med en gång.

Det var självklart frilans jag hade i åtanke. De fasta anställningar som finns är ju nästan bara för rent vetenskapliga fotojobb.

Jag funderade bara på hur villig någon kan tänkas vara att anställa någon för ett uppdrag, som har en bra portfolio, men ingen merit. Det man har att visa kan ju vara de enda 30 bra fotona man har tagit av 5000 totalt.

Nåväl, jag har inga planer på att börja jobba som fotograf. Jag undrade bara rent allmänt över hur det ligger till.

PS. självklart är alla fotografer utomlands bättre än de svenska... :)

Jerklaren skrev:
Jag funderade bara på hur villig någon kan tänkas vara att anställa någon för ett uppdrag, som har en bra portfolio, men ingen merit. Det man har att visa kan ju vara de enda 30 bra fotona man har tagit av 5000 totalt.

Nog är folk villiga alltid. Det går att se mycket av vad en person går för av att titta på deras portolio. Det är inte många på fotosidan t ex som skulle kunna plocka fram 20 bilder av jämn och hög kvalité ur ett professionell synsätt.

Dessutom kan man ju ange meriter. T ex visa sitt omslag på tidningen XX eller hur ens bild använts i reklam för YY.

Jerklaren skrev:
...PS. självklart är alla fotografer utomlands bättre än de svenska... :)

Många av de bästa fotograferna utomlands är svenska.

Patrik Andersson.
Barbro Andersson
Fredrik Lieberath.

och en massa andra som jag inte orkar rada upp.

Samt fotografer i Sverige som jobbar utomlands, Mikael Jansson, Calle Bengtsson, Eva-Mari Johansson med flera.

Jag vill nog påstå att meriter är bättre än bilder. Om man skall hårdra det hela, svart eller vitt utan nyanser.

Har du fotograferat åt några tidningar eller reklambyråer och kan visa upp det som i USA kallas ”tear sheets”, (http://www.jessleephotos.com/tearsheets.htm) det vill säga urrivna tidningssidor, ökar möjligheten att få jobb.

Jag river inte ur omslag, jag skannar in dem och monterar flera på en A4 som jag har i min pärm ochkan lämna hos kunden.

Men visst kan du få ett fotojobb på att visa upp enbart bilder men ju större konto desto viktigare att kunden vet att du klarar av att leverera, det visar du genom att ha exempel på tidigare jobb.

Tänk på att det är bättre att ha 12 riktigt bra bilder och bara visa dem än att fylla på med mediokra bilder för att kunna visa upp 20.

Jag har ingen som helst utbildning inom foto/film.

Men jag har konstnärer på både min pappas och mammas sida. Kanske ligger det i blodet?

Jag sökte div. utbildningar för 10 år sedan. Blev aldrig antagen. Jag ser det mera som att min stil inte passar in på någon skola, inte att jag skulle vara sämre.

Jag har ju jobb!

Men ibland önskar jag att jag hade haft tid/råd att ha provat och testat fler saker...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar