Annons

Ingen utbildning

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerklaren

Aktiv medlem
Hej,

Är det någon här som jobbar som fotograf utan att ha någon eller enbart, med vad ni själva anser vara, minimal utbildning?

Hur viktigt är utbildning för arbetsgivare/uppdragsgivare, bryr de sig alls?

Jag har ingen fotoutbildning. Du blir ALDRIG fotograf bara för att du gått en särskild fotoutbildning.

Fotoutbildningar är bra på att snabbt öka kunskapsnivån hos en och kan ge nyttig feedback på ens bilder som krävs för utvecklingen. Men du msåte göra jobbet själv - givetvis kan man utvecklas utan att gå utbildning.

Det är vanligare att fotografer inte gått utbildning än tvärtom. I reklam och modebranchen lär sig många jobbet genom att vara assistent.

Det är viktigt att ha en nykter syn på fotoutbildningar - det är knappast fel med en utbildning, men det är bara hur hårt du jobbar med din egen utveckling som avgör hur långt du kommer. Utbildningen är bara en hjälp på vägen.

Anställningar som fotograf är ovanligt. De flesta anställda fotografer är skolfotografer och där kan det vara bra att kunna styrka sin kompetens - men det funkar säkert utan också. Annars är frilansande vanligast och då anlitas man på gund av hur bra ens portfolio är.

Som polis- eller muséefotograf är den tekniska kompetensen viktig och då kan det vara bra att kunna styrka den formellt då arbetsgivaren antagligen inte kan så mycket om foto.

Ingen utbildning. Bortsett från fotokurs när jag var 15 på ABF.

Jag har lärt mig enormt mycket av böcker och fototidningar. All kunskap finns i tryckt form, det gäller bara att sålla fram den. En viss skepsis mot det man läser bör man ha.

Att jobba som assistent har gett mig mycket men det fototekniska har jag lärt mig själv.

I princip allting du kan lära dig på en fotoutbildning kan du lära dig själv, men det tar förstås mycket mer tid och kraft.