Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen skillnad på Av och P?

Produkter
(logga in för att koppla)

dloow

Avslutat medlemskap
Är det fel på min kamera? Jag har en Canon 7D och jag fotar i princip alltid på Av eller Tv. Nu när jag testade P så upptäcker jag att det inte tycks vara någon skillnad mot Av.

Saxat från manualen:

"Med programautomatik kan du fritt ändra kombinationen av slutartid och
bländare (program) som ställts in automatiskt i kameran samtidigt som
du behåller samma exponering. Det kallas programförskjutning.
Det gör du genom att trycka ned avtryckaren halvvägs och vrida på
ratten tills önskad slutartid eller önskat bländarvärde visas.
Programförskjutningen stängs av automatiskt när du tagit en bild."


När jag roterar på pekfingerhjulet (bländaren) så ändras bländaren och slutaren samtidigt.... OK! Om jag sedan riktar om kameran och fokuserar om kan jag notera att bländaren har fortfarande samma värde som tidigare men slutaren har valt en ny tid för att ge korrekt exponering.

När jag ändrar på tumhjulet så står bländartalet kvar som det var och slutartiden ändras, dvs exponeringskompensation (precis som Av)

Jag kan helt enkelt inte se någon skillnad mot Av-läget. Har jag gjort något konstigt i någon inställning eller är det en tankevurpa så här på kvällen?
 
Du har helt rätt. Skillnaden är väl att P väljer en ny bländare efter att ljusmätaren stängts av. Tror jag i alla fall jag är ju en Nikonkille ;-)

M
 
Har du två inmatningsrattar på din kamera så ställer du bländare med den ena och tid med den andra så du har på sätt och vis tillgång till båda lägena på en gång. Det verkar inte vara "fint" att fota i P-läget. Jag vill oftast ha koll på skärpedjupet och räcker inte tiden till höjer jag ISO. Det viktiga är bilden och inte vilket läge kameran står i. /Frode
 
Jag hittade nog en del av mitt svar nu under morgonen innan jag rusade till jobbet. Igår när jag testade att ljusmäta var det mörkt runt mig. Under dåliga ljusförhållanden prioriterar kameran bländarens inställning och därför tycktes det för mig som att den vägrade släppa mitt bländarval även när jag riktade om och gjorde en ny ljusmätning. Imorse när jag testade igen och riktade rakt mot lampan och drog upp ISO ordentligt så bländade kameran ner.
 
Det är egentligen ingen skillnad på varken P A S eller M heller.
Det är bara olika sätt att prioritera olika värden. Vilket är DU mest bekväm med att använda respektive vilken effekt vill du uppnå styr vad du väljer.
Alla lutar sig tillbaka på samma ljusmätare o därmed samma värden.
 
ANNONS