dloow
Avslutat medlemskap
Är det fel på min kamera? Jag har en Canon 7D och jag fotar i princip alltid på Av eller Tv. Nu när jag testade P så upptäcker jag att det inte tycks vara någon skillnad mot Av.
Saxat från manualen:
"Med programautomatik kan du fritt ändra kombinationen av slutartid och
bländare (program) som ställts in automatiskt i kameran samtidigt som
du behåller samma exponering. Det kallas programförskjutning.
Det gör du genom att trycka ned avtryckaren halvvägs och vrida på
ratten tills önskad slutartid eller önskat bländarvärde visas.
Programförskjutningen stängs av automatiskt när du tagit en bild."
När jag roterar på pekfingerhjulet (bländaren) så ändras bländaren och slutaren samtidigt.... OK! Om jag sedan riktar om kameran och fokuserar om kan jag notera att bländaren har fortfarande samma värde som tidigare men slutaren har valt en ny tid för att ge korrekt exponering.
När jag ändrar på tumhjulet så står bländartalet kvar som det var och slutartiden ändras, dvs exponeringskompensation (precis som Av)
Jag kan helt enkelt inte se någon skillnad mot Av-läget. Har jag gjort något konstigt i någon inställning eller är det en tankevurpa så här på kvällen?
Saxat från manualen:
"Med programautomatik kan du fritt ändra kombinationen av slutartid och
bländare (program) som ställts in automatiskt i kameran samtidigt som
du behåller samma exponering. Det kallas programförskjutning.
Det gör du genom att trycka ned avtryckaren halvvägs och vrida på
ratten tills önskad slutartid eller önskat bländarvärde visas.
Programförskjutningen stängs av automatiskt när du tagit en bild."
När jag roterar på pekfingerhjulet (bländaren) så ändras bländaren och slutaren samtidigt.... OK! Om jag sedan riktar om kameran och fokuserar om kan jag notera att bländaren har fortfarande samma värde som tidigare men slutaren har valt en ny tid för att ge korrekt exponering.
När jag ändrar på tumhjulet så står bländartalet kvar som det var och slutartiden ändras, dvs exponeringskompensation (precis som Av)
Jag kan helt enkelt inte se någon skillnad mot Av-läget. Har jag gjort något konstigt i någon inställning eller är det en tankevurpa så här på kvällen?