Mankan G
Aktiv medlem
Hi folks
Jag tror inte att Nikons framtida framgångar är avhängit med en FF sensor, Marknaden för en FF sensor är mikroskopiskt liten jämfört med de stora massor av kameror som gemene man köper. Visst som en statushöjare kan det vara bra för oss nördar, men Svensson struntar nog i de flesta fall om Nikon eller Pentax eller Samsung eller Toyota har en modell med FF. Det som är viktigt är priset. Tror att vi måste dela in marknaden i fler delar.
Jag tror inte att Nikons framtida framgångar är avhängit med en FF sensor, Marknaden för en FF sensor är mikroskopiskt liten jämfört med de stora massor av kameror som gemene man köper. Visst som en statushöjare kan det vara bra för oss nördar, men Svensson struntar nog i de flesta fall om Nikon eller Pentax eller Samsung eller Toyota har en modell med FF. Det som är viktigt är priset. Tror att vi måste dela in marknaden i fler delar.
- Proffs, Eos 1 eller D2 serien
- Avancerade amatörer eller halvproffs som vill ha en yrkesmodell men inte har råd D200, 5D
- Intresserade amatörer D70 Eos 20/30D
- Bildknäppar svensson, D50, Eos 350
[/list=1]
Jo jag vet att placeringen av modellerna kan vara svävande och att jag överdriver en smula. Ta det inte bokstavligt utan mer som en fundering.
Jag tror att för grupp 1 är det viktigast att komma hem med bilder oavsett uppdrag. Om det är FF eller inte tror jag är tämligen oviktigt så länge som reslutatet är tillräckligt bra. Jag som D2X användare saknar inte FF när det gäller bildvinklar, däremot händer det att jag önskar mindre brus vid mycket höga ISO. Summan är att jag inte bryr mig det minsta om och vad för sensor som sitter i min kamera så länge som min uppdragsgivare är nöjd. Just idag verkar dock Canon ha en fördel när det gäller bruset men vem vet vad som händer i morgon.
Grupp 2 vill ha allt, FF sensor, brusfritt, långa gluggar, korta gluggar, etc och klagar på allt Alltså du och jag som bemödar oss att finnas och skriva i forum som detta.
Grupp 3 vill ha mesta möjliga bildkvalitet till lägsta pris och är smarta nog att inse att en D70 eller en 20D räcker till skillnad från oss andra
Grupp 4 vill bara ha ett lågt pris.
Det som jag kan känna är tråkigt med Nikon är att dom har gått ifrån att vara en tillverkare som satsat mer på fotografen än ekonomin till att bara tänka på tillväxt. Självklart förstår jag att marknaden med aktiekurser etc kräver tillväxt men för mig som slutanvändare så saknar jag de där konstiga objektiven och tillbehören som bara Nikon hade. Det känns som om dom bara satsar på de breda massorna med några få undantag. Tidigare var det nästan tvärtom. Jag började min karriär med en Canon AE1. Kanonkamera men den modell som jag egentligen ville ha; Nikon FE,var helt utom räckhåll för mig. Likadant med gluggarna. Nikkor var dyrare i allt.....
Mankan
Senast ändrad: