Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen bildmeny i explorer

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Sedan flera månader tillbaka har jag ingen bildmeny (valbara knappar ovanför bilderna) i Explorer. De syns dock i chrome (som jag motvilligt använder). Lite tråkigt att man bara kan se bilderna i typ 10x15 cm. Gäller på alla mina tre datorer. Vad göra?

Det är tyvärr inte alldeles klart vad du beskriver.

Antar dock att ditt bekymmer avser Internet Explorer eftersom du jämför med Chrome, som jag då antar avser Google Chrome eller gäller kanske problemet iExplorer?

Mac elller Windows?

- Om det gäller webbläsare antar jag att det gäller nåt bildspel på nätet?

"Lite tråkigt att man bara kan se bilderna i typ 10x15 cm" Med 96 dpi skulle det innebära bildstorlekar på skärmen på cirka 600x400.

Berätta vad du tittar på. Är det bilder i datorn eller på nån webbplats?

Erik

Windows 7

Det är tyvärr inte alldeles klart vad du beskriver.

Antar dock att ditt bekymmer avser Internet Explorer eftersom du jämför med Chrome, som jag då antar avser Google Chrome eller gäller kanske problemet iExplorer?

Mac elller Windows?

- Om det gäller webbläsare antar jag att det gäller nåt bildspel på nätet?

"Lite tråkigt att man bara kan se bilderna i typ 10x15 cm" Med 96 dpi skulle det innebära bildstorlekar på skärmen på cirka 600x400.

Berätta vad du tittar på. Är det bilder i datorn eller på nån webbplats?

Erik

På bilden ser du vad jag menar. och jag kanske underdrev storleken. Dock blir det nästan alltid typ 10x15 cm vid bilder som är ställda på högkant, Tidigare innan knapparna försvann helt fungerade inte heller "maximera i fönster" då det gäller högkantsbilder.

Bilagor

• knapproblem.jpg
    knapproblem.jpg
    169.8 KB · Visningar: 26
Jag tittade på källkoden och där kan man se följande

Navigeringsraden har ett X som man kan klicka på för att så på den.

<div id='hidebutton'>
<a href='javascript:void(0)' title='Dölj' onclick='toggleNavigator()'>X</a>
</div>​

Här nedan är programraden som skall tända navigationsraden.
<div id='shownavigatorbutton' style="display:inline;">
<a href='javascript:void(0)' title='Visa tangentkommandon' onclick='toggleNavigator()'>?</a>
</div>​

När man klicka på krysset släcks navigationspanelen och krysset skall då ersättas med ett frågetecknet. Det sker också men beroende på ett fel i deras style sheet döljs frågetecknet. Frågetecknet är osynligt men kan identifieras om du använder sökfunktionen. Tryck Ctrl+F och skriv in ? och tryck sedan Enter. Frågetecknet markeras nu som en lite fläck i fotots övre högra hörn. Inringat på bilden. Om du smyger dit musmarkören tänds också länkhanden och ledtexten som framgår av bild 2. Om du klickar på fläcken får du tillbaka navigationspanelen.

Vi få hoppas att den som skriver css fixar felet.

Lycka till!
Erik

Bilagor

• Urklipp - 21_07_01.jpg
    Urklipp - 21_07_01.jpg
    9.7 KB · Visningar: 21
  • Urklipp - 21_37_42.jpg
    Urklipp - 21_37_42.jpg
    3.1 KB · Visningar: 193
Går detta att lösa

Går det att se en bild som denna större? Skärmen är 1366x768. Har försökt i timmarvis men inte hittat hur jag ska göra, om det nu går? Jag vill mao se den större så att jag måste scrolla för att se hela bilden. Jag vet hur man tar bort övre och undre raden som inte tillhör FS.

Bilagor

• uggledump.jpg
    uggledump.jpg
    49.5 KB · Visningar: 18
Om du ser till att FS inte kan spärra högerklicksmenyn med Javascript. Tyvärr har jag ingen koll på om det går att fimpa i IE, men jag har gjort det i Firefox bland annat för att kunna högerklicka och välja view image. Jag har även ett verktyg för att visa EXIF som ligger i den menyn, vilket FS annars spärrar med sitt script.

I Firefox går man till about:config och söker upp dom.event.contextmenu.enabled och ställer det till false. Detta får dock bieffekter på sidor som har en egen högerklicksmeny, märk väl, eftersom båda då dyker upp.

Synd

Synd att inte FS har det som på andra bildvisarsajter så att man kan se den uppladdade "originalfilen" (eller olika storlekar) om man vill. Konstigt egentligen?!

Går det att se en bild som denna större? Skärmen är 1366x768. Har försökt i timmarvis men inte hittat hur jag ska göra, om det nu går? Jag vill mao se den större så att jag måste scrolla för att se hela bilden. Jag vet hur man tar bort övre och undre raden som inte tillhör FS.

Om du trycker på knappen F11 slipper du mycket av det som stör.

För att zooma (om bilden tål det) trycker du sedan CTRL-+ precis som i photoshop.

Ett alternativ är att högerklicka och öppna bilden i eget fönster men det är oftast blockerat på fotosidan för att försvåra bildstöld.

Vet

De där knepet (F 11) vet jag som jag skrev. ctrl + är ingen lösning eftersom upplösningen blir kass då. Tack ändå.

... ctrl + är ingen lösning eftersom upplösningen blir kass då. ...

Det beror på den lagrade bilden, det går utmärkt att zooma om t ex bilden visas i 400px men är lagrad i 1000px.

Det blir vanligare och vanligare att göra så eftersom mobilanvändarna hellre zoomar än klicka på en förstoraknapp.

Jag tror inte det fungerar på FS, utan att det blir pixligt och fult om man gör så här (och det var ju just FS det gällde).

Det beror på den lagrade bilden, det går utmärkt att zooma om t ex bilden visas i 400px men är lagrad i 1000px.

Det blir vanligare och vanligare att göra så eftersom mobilanvändarna hellre zoomar än klicka på en förstoraknapp.

Bilden kan vara lagrad i hur många miljoner pixlar som helst. Det kommer inte att gå att göra som du föreslår med FS konstruktion i alla fall, eftersom resten på sidan blir större. Något som gör att det du föreslår istället gör att bilden visas mindre, inte större.

Bilden kan vara lagrad i hur många miljoner pixlar som helst. Det kommer inte att gå att göra som du föreslår med FS konstruktion i alla fall, eftersom resten på sidan blir större. Något som gör att det du föreslår istället gör att bilden visas mindre, inte större.

Det inte bara går, jag använder den lösningen väldigt ofta och det är mycket enkelt och kräver ingen popuplösning etc. Om utrymmet på sidan är 400px och den fysiska bilden är 1000px kommer man få se mer detaljer i bilden när man zoomar. Resten av sidan kommer förstås också att bli större men där tittar man ju inte, speciellt inte om övriga delen av sidan hamnar utanför "kanten".

Det inte bara går, jag använder den lösningen väldigt ofta och det är mycket enkelt och kräver ingen popuplösning etc. Om utrymmet på sidan är 400px och den fysiska bilden är 1000px kommer man få se mer detaljer i bilden när man zoomar. Resten av sidan kommer förstås också att bli större men där tittar man ju inte, speciellt inte om övriga delen av sidan hamnar utanför "kanten".

Frågan gäller Fotosidan och den sida som förekommer i en skärmdump i inlägg 6, inte några andra sidor som du brukar surfa på.

Frågan gäller Fotosidan och den sida som förekommer i en skärmdump i inlägg 6, inte några andra sidor som du brukar surfa på.

Inte surfa på. Bygga.

Lösningen finns för övrigt på fotosidans förstasida. Kolla veckans bild så ser du att det är inte bara är teori och andra sidor som gör så.

Webbläsaren

Vilka webbläsare vi använder är individuellt, ibland styrt av ett tekniskt intresse men i alltför många fall av slentrian eller kanske pga av rädslan att lämna det som Microsoft valt åt oss.

Ett råd till dig Tony är att prova att använda Firefox. Det tar inte lång stund att komma underfund med och fördelarna är stora med alla dess tillägg, som förvisso inte alltid är uppenbara.

När det gäller att inkludera kod för att stänga kontextmenyer är Fotosidan inte ensam om detta. För en bildintresserad användare är tilltaget oftast frustrerande eftersom det hindrar en enkel åtkomst till bildinformationen och bildvisning.

En tidigare kommentar tog upp kontextmenyns åtkomst. Om man inte är säker på att hantera konfigurationsfiler, som rådet gäller med about:config, bör man låta bli. För den funktion som behövs för kontextmenyn kan man istället installera tillägget "Switch dom.event.contextmenu.enabled". Tillägget lägger till en knapp på webbläsaren som vid klickning kopplar bort kontextmenyhindret..

Vi högerklick på en webbild ger Firefox användaren tillgång till kontextfunktionen Visa, med full zoomfunktion. Med tillägget Image Zoom ger ytterligare möjligheter.

Lycka till.
Erik

Ett råd till dig Tony är att prova att använda Firefox.

Mitt råd är att skippa Firefox. Tycker den är långsam och buggig. Fördelen är dock antalet plugins och möjliga inställningar, men för mig överväger nackdelarna med Firefox. Kan istället rekommendera Chrome alla dagar i veckan på alla enheter som den finns.

Dock är jag osäker på om det löser TS problem/fråga, eller om det rättar buggarna/felaktigheterna i CSS-kodning, och Fotosidans uppbyggnad. Bra om de kan rätta fel, och tycker de borde testa även för webläsare som IE och Safari (de är trots allt rätt vanliga).

Om webbläsare finns alltid synpunkter. Med utgångspunkt från de funktioner och problem som trådskaparen diskuterade är Firefox ett lämpligt alternativ för honom att prova. Att Firefox skulle vara mer buggigt än andra webbläsare eller vara långsammare, eller snabbare som ibland hävdas, är inte min erfarenhet. De vanliga webbläsarna hanterar förvisso programkod och vidhängande scriptkoder på olika sätt men exekveringen skiljer sig marginellt. Valet av webbläsare är ett personligt val utifrån vad man använder den till men om man inte provar och väger de olika läsarna mot varandra utifrån sitt behov fastnar man ofta i Internet Explorer eller Edge framöver.

Att Google Chrome nått framgångar beror i mycket hög utsträckning på en ytterst aggressiv marknadsföring och bundleverksamhet, uppbackad av ett av världens mäktigaste it-företag. Man kan i sammanhanget erinra sig att Internet Explorer totalt och fullständigt slog ut, den från början helt dominerande, Netscape. Detta inte tack vare säkerhet och god funktion utan helt och hållet och enbart tack vare att läsaren integrerades i Windows, av Microsoft i ett försök att också ta kontrollen över Internet. Google dominerar internet och historien upprepar sig, möjligtvis med skillnaden att Google Chrome är en väsentligt mycket bättre produkt än den Microsoft en gång pådyvlade marknaden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar