Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen Autofokus, D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Staaf

Medlem
Med risk att låta lite amatöraktig nu, men jag tar det här istället för att kolla upp själv, antar att det finns många mer kunniga här än mig ..

Hämtade ut min D300 igår och allt gick superbra när jag testfotade igår, sen måste jag ha gjort något för autofokusen slutade fungera. När jag håller in avtryckaren så hört bara ett litet ljud, men inget händer alls.
Känns skumt då allt funkade igår, och idag när jag körde så funkar det inte ..?

Kör med 18-105.

Skulle bli superglad för lite tips, vad som skulle kunna vara fel :)
 
Det är inte så enkelt så att du råkat ställa om omkopplaren mellan auto- och manuell fokus? Jag vet inte säkert vart den sitter på en D300 men det borde vara nere till höger om bajonetten om du tittar på kameran framifrån.
På 18-105 sitter det väl förresten en A/M omkopplare på objektivet. Kolla den också.
 
Damm

Under spegeln siter sensorn för af. Har det kommit damm på denna fokuserar inte kameran. Prova med en "blåstuta". Jag hade själv detta problem på D300 och det hjälpte att blåsa rent.

//Lasse
 
Det är inte så enkelt så att du råkat ställa om omkopplaren mellan auto- och manuell fokus? Jag vet inte säkert vart den sitter på en D300 men det borde vara nere till höger om bajonetten om du tittar på kameran framifrån.
På 18-105 sitter det väl förresten en A/M omkopplare på objektivet. Kolla den också.

Precis som du sa, det var omkopplaren på kameran där framme!
Jag måste ha stött till den eller något. Tack så hemskt för hjälpen! /Anna
 
Ljudet du hörde när du höll inne avtryckaren var förresten VR, bildstabiliseringen, så nu vet du att den också fungerar :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.