Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Infraröd Diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror bestämt att Helena Karlsson redan har svarat på den frågan i en annan diskussion. Prova att söka vet ja'.

Tänkte att det kanske skulle gå att få fram något mer förslag än Prolabbet
Kan ju vara bra att ha flera alternativ eller hur ???

IR-film!

Hejsan!

YFO (i alla fall i Göteborg) framkallar Kodak EIR!

Mvh / Fredrik

Kolla bara med labben om dom har infrarod filmavlasning i sina maskiner eller om dom kan stanga av den... Det ar det enda som skiljer infrarod framkallning fran vanlig film...

Nar jag fragade pa odenlab sa sa killen "jag vet inte men ta hit filmen sa ska jag se efter!" sa dit gick jag inte :)

Beror ju på om man vill köra AR-5 eller E-6 framkallning...? Man får högre kontrast och färgmättnad om man framkallar den i E-6 process, men resultatet blir inte lika konstant mellan olika framkallningar. Är det viktigt, så skall man tydligen köra AR-5 process.

KODAK EKTACHROME Professional Infrared EIR Film can be processed in Process AR-5 using KODAK EA-5
Chemicals or Process E-6 using KODAK EKTACHROME Chemicals. However, images run through Process E-6 will be higher in contrast and appear more saturated in color. In scientific and/or technical applications, Process AR-5 is
recommended where comparisons to historical data are desired. While Process E-6 will provide meaningful results, the
higher contrast and color saturation may affect interpretation as compared to this film’s predecessor.

// Christian

Kodak representatoren som jag kollade med sa val samma sak men att det mesta var bull :p
Han sa att det var mest topografiska bilder (och som du citerade(?) tekniska bilder... Men vid normalt (?) anvandande sa korde man E6....
Tror att det var for att det inte fanns nagot behov for att framkalla pa annat vis...

Kodak kommer hit igen pa Onsdag sa jag kan kolla mer da...
Sa om nagon har nagon fraga ang kodak material sa kan jag nog fa reda pa det mesta da!

// Hella

Ar det bara jag som hela tiden har trott att kodak hade en negativ infrarod film?

Jag fick se en infrarod film som vanddia men det var det enda dom kunde gora...

Lite surt...

Kodak EIR (Dia)

Kameradoktorn framkallade en KodakEIR åt mig vid slutet på juli förra året och dom tog 41:- för jobbet.
I vilken process kommer jag inte ihåg men deras maskin var iaf utan avläsning med dioder iform av IR inne i maskinen så att filmen inte tog skada.
Det vart ett ganska roligt resultat men det var mest som en kul grej.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar