Annons

Inför PMA-mässan

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoZ

Aktiv medlem
Med 3 månader kvar till PMA-mässan börjar ryktena så sakteliga komma igång.
K20D ersätts av K30D. Behåller 14,6Mp CMOS men i utvecklad version för ytterligare lägre brus på höga ISO, ökar hastigheten till 3,5 bps i full upplösning och 6,5 bps med upplösning reducerad till 6Mp. Förbättrade prestanda i övrigt, inklusive nytt AF system.

K200D ersätts av K300D. Får en nedbantad version av 14,6Mp sensor på 12Mp CMOS, även den en 3,5 bps i standardläge. Samma nya AF system som K30D.

Det som Pentax har bekräftat officiellt är att ersättarna till K20D och K300D lanseras innan sommaren 2009, med nya sensorer och högre prestanda. Mer exakta specifikationer är än så länge obekräftade.

Bland de mer vilda gissningar finns att både FA 35 f/2 och FA 50 f/1.4:an kommer i nya D FA versioner med SDM. (känns väldigt vilt därför att DA 55 f/1.4 SDM kommer ju till vintern... ). Så det här får man väl mer se som önsketänkande...

ett bättre af system kommer nog kosta men nu ha de använt safox vIIIså länge så nu måste det få kosta.ett plus är ju att samma sensor används och förhoppningsvis samma hus så priset kommer nog inte bli skyhögt ändå.

.............
Det som Pentax har bekräftat officiellt är att ersättarna till K20D och K300D lanseras innan sommaren 2009, med nya sensorer och högre prestanda. Mer exakta specifikationer är än så länge obekräftade. .......
Ja, K30D och K300D är ju förväntade efter 1år, så att dom släpper lite info är inte förvånande.
Kanske vi får se en K3D före dom eftersom Pentax pratat om en ny toppmodell tidigare. Pentax vill nog inte avslöja nåt om en K3D förränn den nästan är i produktion.

Jag skulle bli förvånad om inte K30D får samma sensor som K20D, bättre AF-system är vi nog många som önskar, AF-lampa skadar inte heller. Bättre LV (liveview), video och med mikrofonen vill jag oxå ha ljudinspelning som även har upp till 1 eller 2 minuters inspelning kopplad till bilden, mycket bättre än GPS. En finess som min gamla Pentax Optio S5i har och som borde vara självklar på en DSLR. Kanske den får snabbare serietagning, om slutaren tillåter det, för att skilja sig mer från K300D.

En 12Mp Cmos sensor från Samsung låter vettigt, den blir lite billigare att tillverka, även om den kostar att utveckla. Men jag undrar om det inte blir samma sensor som i K20 på 14Mp. Liveview och video tror jag oxå på.

Hoppas på en K3D, kanske inte till Stockholmsmässan men PMA.
98-100% sökare, ljudinspelning och video, autofokuslampa och förbättrad fokusering i svagt ljus, förbättrad 14Mp sensor, mer omfattande tråd?styrning + extra allt.
En DA 100/1,8 eller DA135/2, eller varför inte en DA135/3,5 Limited. En ljusstark spegeltele och en vanlig glugg på 400-500mm.
En DA18/2 sitter fint oxå.

Det var ett rykte på dpreview, googleöversatt från japansk eller kinesisk sajt som menade att följande objektiv var på G.

At the same time, with K30D fabrics also include several new 16-45/4 II SDM
FA28/2.8 II, FA35/2 II SDM, FA50/1.4 II SDM, FA85/1.8 SDM

In addition, the latest in Pentax Mirror map, we see a new FA * 24 / 2 II SDM, FA * 24-70/2.8 SDM This should be the last Pentax FA * 24 / 2 FA * 28-70 / 2.8 mirror of the latest generation of products.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=29884447

Men det låter vädigt ambitiöst och man undrar ju om det inte mer är önskelista som felöversatts än en prognos. :)

"At the same time, with K30D fabrics also include several new 16-45/4 II SDM
FA28/2.8 II, FA35/2 II SDM, FA50/1.4 II SDM, FA85/1.8 SDM
In addition, the latest in Pentax Mirror map, we see a new FA * 24 / 2 II SDM, FA * 24-70/2.8 SDM This should be the last Pentax FA * 24 / 2 FA * 28-70 / 2.8 mirror of the latest generation of products."

Gissar att 16-45an försvinner istället.
Att en 28mm kommer är ganska osannolikt när DA30 ska komma.
Att FA50/1,4 ska uppgraderas när DA*55/1,4 ska komma låter osannolikt, det hela verkar vara ett skämt.
Men tittar man på brännvidderna så verkar det som en önskelista av en FX-fantast(24X36mm sensor).

Det var ett rykte på dpreview,

Knappast säger jag om de där obejektiven, mer önskedrömmar hos vissa.
Varför en DA 35 f/2 SDM när DA 30 snart är här. Och 28-70, 24, 28 och 85 är underliga brännvidder på APS-C, känns mest som spekulation på 24x36 format från Pentax och om Pentax skulle satsa på det så är knappast en 85:a det viktigaste objektivet att ta fram...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar