Annons

Inför dopet

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Har en 300D och ett Canon 50/1.8 objektiv.

Jag funderar på hur man kan förbereda sig för att få bästa möjliga foton. Helst ingen blixt vid ceremonin tyckte prästen.

Vad ska man tänka på? Är det bara att ställa in 1.8 i ljusstyrka och Iso på så högt som möjligt, runt 400-800? Det är väl inte så bra ljus inne i kyrkan. Eller är det bättre att satsa på något automatikprogram (det är inte jag som ska fota).

En grej till, kyrkan är rund och dopfunten är i mitten och stolarna går runt om i en halvcirkel.

Jag misstänker att man vill ha mer vidvinkel inne i kyrkan. Brännvidd vet jag inte alls vad som passar, men jag antar att ett fast 50mm är ganska osmidigt. Om man skulle göra ett köp, vad skulle man då satsa på?

Sigma 18-50/2.8, eller räcker Tamron 28-75/2.8?

Eller duger det med en fast vidvinkel, typ 20 eller 24 eller vad passar? Eller kommer man för långt ifrån då? Vissa foton kanske man vill komma närmare på? Är det ok för fotografen att springa lite fram och tillbaka?

Japp, har du erfarenhet av dopfoto eller liknande....är jag mkt tacksam för lite tips!

Har du chansen tycker jag att du ska ta några provbilder först så får du i god tid se vad du kan få för bilder. 50 mm fungerar antagligen bra att fota föräldrarna och barnet framme vid dopfunten, men det kan vara svårt att klämma in alla gäster på en bild om du vill det. Använd stativ, annars riskerar du skakningsoskärpa.

jag diggar mitt 50mm f1.7 helskarpt... men det förstås... du får ju ut en skenbar brännvidd av 80mm så du är nog lite på pottkanten kanske...

En av zoomarna du skrev kanske kan vara något? Annars är det bara springa baklänges tills du har fått in personerna i sökaren ;)

Ett problem med kyrkor är att de:
1: har högt i tak så ingen blixt i taket.
2: om du mot förmodan kan slå en blixt i taket så är takfärgen oftast fel... Då är mitt tips att köra SV helt enkelt =)

ANNONS