Annons

"Indoors"

Produkter
(logga in för att koppla)

Twoflower

Ny medlem
Ok, nu har jag "testat".
Vilket första rådet brukar vara.
Men inte f*n får jag några bra bilder för det.
Har en Canon S2 IS. Den är väl inte som en SLR men har ju lite man kan fippla runt med. Har lekt med, vitbalans, iso, bländare, slutare och exponering tex. Men mina sportbilder blir antingen, mörka, gryninga eller suddiga.
Nu till själva frågan.
Hur "börjar" man?
Antar att man måste ha en skapligt kort slutartid så spelarna inte blir suddiga osv.
Detta gäller allstå sporter som ishocky, innebandy, handboll mfl.
(Om det inte märks så är jag en riktig nybörjare. =)

Nu vet jag inte riktigt vad för slags kamera Canon S2 IS är men.. När jag plåtar hockey (Nikon D70 och Soligor 70-210 f/2.8) kör jag på ISO 1600, bländare 4 (har jag för mig), vitbalanserar manuellt och tiderna brukar bli runt 1/320 - 1/400. Brukar bli rätt bra, sen får jag hjälpa isen att få rätt färg med PS.
Panorera, smäll på med bilder.. jag har även varit med på träningar för att få ett litet humm om hur spelarna 'jobbar'/rör sig.
Övning övning övning! =D

Lycka till! =D

// Linda

Sätt kameran i bländarprioritet ("Av" på väljarratten) och ställ in den på största bländaren (minsta värdet, dvs 2.7). Zooma inte in för mycket, för då förlorar du lite i ljusstyrka eftersom största bländare då är 3.5. Kolla hur långt du kan zooma in för att bibehålla 2.7 som största bländare, och zooma inte in mer än det.
Tyvärr går din kamera inte längre än till ISO400 (ljuskänsligheten på sensorn), men sätt kameran på det. Kolla nu vad du får för slutartider. Inte för att verka tråkig eller nåt, men förmodligen får du alldeles för långsam slutartid för att det ska gå att frysa rörelsen. Inomhushallarna har i regel löjligt dåligt ljus nämligen... Du får i såna fall sikta in dig på att stå vid långsidan av planen och försöka få in snygga panoreringar.

Lycka till!

/Daniel

Ok, så då kanske det inte bara är fel på mig då. =)
Får väl uppgradera till en SLR då. Nån som vill köpa en S2 IS? =)
Tack för svaren.

potion skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad för slags kamera Canon S2 IS är men.. När jag plåtar hockey (Nikon D70 och Soligor 70-210 f/2.8) kör jag på ISO 1600, bländare 4 (har jag för mig), vitbalanserar manuellt och tiderna brukar bli runt 1/320 - 1/400. Brukar bli rätt bra, sen får jag hjälpa isen att få rätt färg med PS.
Panorera, smäll på med bilder.. jag har även varit med på träningar för att få ett litet humm om hur spelarna 'jobbar'/rör sig.
Övning övning övning! =D

Lycka till! =D

// Linda

vad vinner man på att ställa in vitbalansen själv?
Har man den på "auto" så blir det väl OK i så gott som alla situationer, eller??

Strandhagen skrev:
vad vinner man på att ställa in vitbalansen själv?
Jag vet inte vad 'man' vinner på det, men jag gör så för att jag känner att jag får bättre kontroll.. Och blir det kajko så är det bara välja en annan punkt att vitbalansera mot.. =)

Har man den på "auto" så blir det väl OK i så gott som alla situationer, eller??
Nej, auto-läget är inte alltid bäst tycker jag. Jag har testat och kommit fram till att det blir bäst resultat när jag vitbalanserar manuellt.
Men det är ju upp till var och en hur de vill jobba. Jag gör så, för att det funkar bäst för mig.. *rycker på axlarna* =)

Mvh, Linda

potion skrev:
Jag vet inte vad 'man' vinner på det, men jag gör så för att jag känner att jag får bättre kontroll.. Och blir det kajko så är det bara välja en annan punkt att vitbalansera mot.. =)

Nej, auto-läget är inte alltid bäst tycker jag. Jag har testat och kommit fram till att det blir bäst resultat när jag vitbalanserar manuellt.
Men det är ju upp till var och en hur de vill jobba. Jag gör så, för att det funkar bäst för mig.. *rycker på axlarna* =)

Mvh, Linda

Jaha, men hur (ja, jag är nybörjare) mäter man då in en bra punkt att vitbalansera mot? Hur ser man att det är den typen av vitbalans som passar vid just det tillfället??

Auto funkar för det mesta, men när det är just inomhus i konstiga belysningar (kan ju vara blandning av lysrör, lampor och dagsljus) kan det bli bättre att köra en manuall vitbalans. Man tar då helt enkelt ett foto av något vitt, exempelvis en vit reklamskylt eller liknande. Sedan väljer man i menyerna att denna bild ska sättas som vitbalans. Kolla i din manual hur du gör med din kamera.

Jag har testat att göra en vitbalans mot ett vitt A4-papper, men då blev det faktiskt ännu sämre. Så det gäller att testa sig fram till rätt vitbalans. Funkar det inte med en vit reklamskylt, så testa en annan och pröva dig fram. Sedan vet du till nästa gång vilken reklamskylt su ska använda. :)

/Daniel

Du kan också testa att vitbalansera mot sargen (om du hittar en rent parti) eller isen..
Som sagt får man prova sig fram lite och inte, som jag, ha taskigt minne när man väl hittat just den punkten.. *ler*

Lycka till! =D

Mvh, Linda

Jag brukar köra med automatisk vitbalans i inomhushllar för att slippa färgstick i bilder där belysningen skiljer sig lite grann från det man har ställt in vitbalansen för. Som Daniel säger finns det många olika ljuskällor, men ofta skiljer sig ljustemperaturen beroende vart på t.ex. ern handbollsplan man riktar kameran.

Och om man sätter på blixten eller går till en annan hall är dessutom inställningen förstörd och man kanske inte hinner ställa in WB manuellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar