Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

In från kylan

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du inte exeptionellt fuktigt inomhus så behöver du nog inte göra ett skvatt. Ta inte av objektivet förrän kameran är varm bara. Kondens utanpå är ingen större fara, men i spegelhuset vill man nog inte ha det.
Vill du vara lite extra försiktig så låter du kameran ligga i väskan så att den värms upp lite långsammare utan onödigt luftombyte.

Om du är RIKTIGT orolig eller om du varit ute i riktigt kallt väder och inomhusmiljön har hög luftfuktighet kan du stoppa kameran i en plastpåse för att begränsa kondensen under kamerans uppvärmning. Sedan är det bara att plocka fram den igen.

Jag brukar låta den ligga i den stängda kameraväskan ett tag efter att jag kommit inomhus igen, och hittills har jag inte märkt av några problem i alla fall.

ANNONS