Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Impulsiv nybörjare, köpråd kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Pirog

Medlem
Snabb introduktion.
Jag har ägt tre systemkameror tidigare. En Nikon D90 när den var ny, en Nikon D3100 och en Canon 550D.
Mitt problem är att jag är impulsiv i mitt kameraköp och mina tre kameror har i slutändan sålts vidare. Tråkigt men sant, kanske bör jag inte äga en kamera alls? Men jag vill ju så gärna.

Så, jag tänkte att ni kunde få hjälpa mig lite. En del vill jag väl påstå att jag har lärt mig genom att äga dessa kameror, grundläggande iaf trots att tekniken fortfarande är en djungel för mig då jag fortfarande anser mig vara en väldigt grön nybörjare.

Jag vill ha Canon, det är jag nog nästan helt säker på. Gillade den mest själv samt att mina bekanta som fotar använder Canon vilket underlättare.
Men vilken kamera och vilka objektiv?

Mina önskemål då.
Budget behöver vi inte tänka på så mycket, jag vill ha hobbygrejer, inte proffssaker med risk för att jag skulle tröttna eller helt enkelt investera för mycket i något jag i huvudsak vill se som en lättsam hobby. Men som sagt, hellre lite dyrare än billigaste budgetvarianterna om kvalitén skulle påverkas.

-Kameran ska vara Canon. Sneglat på 650D.
-Jag vill mest fota spontant. På gatan, på människor, porträtt i naturliga situationer oavsett om jag är på stranden, på stan eller inomhus med lite sämre mysbelysning.
-Jag hade önskat kunna fota "action" till viss del iaf då jag rör mig med en del skejtare och spelar airsoft.
-Jag hade önskat att i kombination med en extern blixt kunna fota mingel och/eller livespelningar då jag rör mig i dessa kretsar.
-Filmandet är sekundärt, men ju bättre ju större bonus då jag ibland filmar med bandet eller annat.

Det är väl mina huvudsakliga önskemål.
Jag vill dessutom kunna använda mig av autofokus så gott det går. Ett fast 50mm eller motsvarande är ett måste då jag älskat det när jag testat, har det autofokus tillsammans med min tänkta kamera?

I övrigt är alla tips om hus och objektiv välkomnande. Alla övriga tips också för den delen.

Tack på förhand!

EDIT: Eller bör jag tänka om? Är det inte en systemkamera jag ska ha? Fast det har jag väl egentligen svårt att tro...
 
du verkar gilla och fota spontant, då tänkte jag direkt att varför inte en bättre kompaktkamera som du jämt kan ha med dig och bara plocka upp om det dyker upp nåt värt att dokumentera. en LX7 eller nåt sånt kanske? nån bättre kompakt med blixtsko om du vill kunna använda extern blixt.
 
Med Canon har alla objektiv som passar, AF. Ska du fota action och konsertfoto så gäller det att du har ljusstarka objektiv. Fasta ljusstarka är ju billigast och ofta bäst, men då har du ju en begränsning i att du måste zooma med fötterna och så måste du ha fler objektiv för att täcka in bränvidderna. Jag har ändå gått den vägen eftersom det blir mindre investeringar i taget och sedan får du aldrig samma ljusstryka i zoomar. Men köp för all del en kitzoom som du kan ha som allroundobjektiv och komplettera med fasta gluggar efter behov.
 
du verkar gilla och fota spontant, då tänkte jag direkt att varför inte en bättre kompaktkamera som du jämt kan ha med dig och bara plocka upp om det dyker upp nåt värt att dokumentera. en LX7 eller nåt sånt kanske? nån bättre kompakt med blixtsko om du vill kunna använda extern blixt.

Har varit i dessa tankar själv också, men samtidigt känner jag spontant att något inte stämmer där. Det är nog helt klart en systemkamera jag vill ha. Har ägt kompaktkamera också men jag nöjde mig inte med det.

Jag vill kunna ha möjligheten att plocka med mig ett extra objektiv eller planera valet av objektiv att ta med mig ut utifrån vad jag vill fota.
Men samtidigt vill jag kunna fota spontant, precis som du säger.
Utöver ett 50mm så kanske ett ljusstarkt "all around"-objektiv om det finns något vettigt sådant? Jag vet inte.
 
okej :) ja om det är så du känner så. Själv hade jag spegelreflex innan och nu spegellöst, en liten systemkamera jag kan ha i fickan bara (men det är ingen Canon :) ..). Mitt favoritobjektiv är motsvarande (!) 40/1.7 och det är ganska nära den klassiska 35mm som jag personligen tycker verkar väldigt allround, det brukar finns ljusstarka sådana för de flesta märken. Beror väl iofs lite på vad man mest fotar för nåt, det är ju många som tycker 50 är allround också men då är det nog lite mer porträttinriktat snarare än att få med lite mer i bilden.
 
Något i stil med ett 17-55/2.8 borde funka för dig. Det är ljusstarkt och borde fungera både på gatan och när du fotograferar bandet, speciellt som du känner dem och säkert kan få bra fotoplats och kanske inte behöver så långt tele. Vad det gäller att fota på konsert borde befintligt ljus fungera bättre än blixt. Förutom att blixt blir störande för såväl publik som band så bevarar du stämmningen bättre om du använder befintligt ljus. För mingelbilderna hitta så ljustark Canonblixt du kan, slå den i taket eller någon vägg för att få mjukare ljus.
Autofokus fungerar på alla objektiv som är aktuella för de motiv du beskriver

Det här blir dock ganska tungt, eventuellt skulle du kanske kunna använda någon kompaktkamera. Det finns ju numera sådana med bra och ljusstark optik. Fujifilm X20 skulle kunna vara ett sådant alternativ. Kameran är helt ny och jag tror inte den är ute i butik än men bör vara det vilken dag som helst. Dessutom skulle det bli en betydligt billigare lösning riktpriset är satt till ca 5000kr, vilket du knappast får en zoom för som är ljustark nog för att fungera bra på konserter.
 
650D är ett bra val då den fått autofokusmodulen från 60D/50D/40D vilket är ett rejält kliv upp från 600D. Ett fast 50 är utmärkt. 50/1,4 har lite snyggare oskärpa än 50/1,8, annars är skärpan ganska lika. F/1,4 har även USM motor men inte snabb autofokus för det då hela linspaketet rör sig vid fokusering. Sigma 50/1,4 är skarpast vidöppet, bäst byggt och fokuserar snabbast, men kan vara osäker i fokuseringen. Ett bra begagnatfynd dock för lite under 2500:-.

För sport är nog en USM zoom snabbast i fokuseringen. Det är oklart i de sporter du vill fota hur nära du kommer vara och om du skall vara ute eller inne. För utomhussport med tele är Canon 70-200/4,0 L USM ett bra val (IS hjälper ju inte mot rörelseoskärpa så IS versionen behöbs inte). Ca 5000:- nytt eller 3500:- begagnat i bra skick. Vidvinkel får nog bli antingen Tokina 12-24/4,0 eller 11-16/2,8 eller Canon 10-22/4-5,6 (fast för sport är nog f/2,8 att föredra. Då många nu går över till fullformat är flera av dessa nu överkomliga på begagnatmarknaden. Som normalzoom kan du nog ha kitzoomen om du ändå skall ha en 50:a om du inte behöver snabb autofokus för då blir det dyrare - även en beg 17-55/2,8 IS kostar ju 5-6000:-.
 
Från en "nybörjare" till en annan.
Jag är också ute efter en ny kamera. Jag kommer använda den på ungefär samma sätt. Jag kan inte annat än säga köp en 650D, jag har suttit i ca 2 veckor och läst på inom ämnet (ungefär så jag gör numera efter att ha tröttnat på att köpa och sälja pga av impulsivitet) och det jag kan komma fram till är att den ska fungera bäst för en hobbyfotograf. Den har fina fördelar från dom större modellerna men håller sig i en prisklass så att en svensson också kan ha råd.
Canon har ett kanonutbud av objektiv, samma så tredjepartstillverkare som tex Sigma.
Köper jag min idag så tar jag nog en där du får med ett 18-135/3,5 IS STM objektiv. Då får du möjligheten att även spela in video med schysst kvalité utan att höra autofokusen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.